Elektrisk modul til alle elvarebiler | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
eCityTruck fra Bosch er et modul bestående af elmotor, omformer og kraftfordeling. Illustration: Bosch

Elektrisk modul til alle elvarebiler

Bosch viser eCityTruck på IAA. Her samles motor, kraftfordeling og omformer i ét modul

af Jess Ulrik Verge
26. august 2018
i Nyheder

Den tyske komponent-fabrikant Bosch lancerede sidste år modulet “eAxle” til el-drevne personbiler. Modulet består af motor, omformer og transmission (kraftfordeling). De tre dele er pakket sammen i én enhed.

Nu viser Bosch eCityTruck, der er udviklet efter samme princip, men specielt rettet mod varebiler fra 2 til 7,5 tons totalvægt. eCityTruck vises på den internationale udstilling for erhvervskøretøjer IAA i Hannover fra den 20.-28. september.

Et enormt potentiale

Meningen med eCityTruck er at gøre det billigere og hurtigere for bilfabrikanterne at udvikle nye eldrevne varebiler. Bosch mener, at potentialet er enormt i en fremtid med stadig heftigere e-handel og stadig strengere miljøzoner i byerne.

Bosch’s opfindelse kan redde dieselmotoren

I følge Bosch er eCityTruck både pladsbesparende og nem at integrere i snart sagt en hvilken som helst varebil. Enheden monteres på akslen – om det er den forreste eller den bagerste – og kan sågar integreres i en hybridbil.

Er skalerbar i effekt

eCityTruck er lige som eAxle skalerbar i effekt. For eAxle gælder, at motorydelsen kan skaleres fra 67 til 400 HK. Ved en motorydelse på 200 hk vejer modulet cirka 90 kg.

Foruden motoren indeholder modulet også en omformer. Denne transformerer batteriets højspændte jævnstrøm til den lavspændte vekselstrøm, som motoren skal bruge.

Sampakning øger effektiviteten

Modulets tredje del er transmissionen. Selv om el-biler ikke har en gearkasse, skal der alligevel være en mekanik, der regulerer el-motorens omdrejninghastighed samt forstærker og transmitterer motorens moment til drivakslen.

El-varebiler får sønderlemmende kritik

Bosch hævder, at de tre sampakkede komponenter i modulet øger den mekaniske effektivitet. Et eksempel på en kunde, der benytter en elektrisk drivlinje fra Bosch er Deutsche Post, der ejer virksomheden bag den el-drevne post- og varebil StreetScooter.

Bosch oplyser, at eCityTruck er et lige så modent og velafprøvet produkt som eAxle. Rækkevidden er typisk fra 80 til 200 km afhængig af batteriets størrelse. – Med sit kompakte design reduceres kompleksiteten i drivlinjen foruden at reducere omkostningerne og øge effektiviteten, lyder det fra Bosch.

 

 

Tags: boscheaxleecitytruckIAA
Tidligere Artikel

Find vej med dit Apple watch

Næste Artikel

SsangYong har el-pickup i sigte

Næste Artikel
SsangYong bekræfter planer om at ville bygge en el-pickup på basis af Musso. Foto: SsangYong

SsangYong har el-pickup i sigte

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
eCityTruck fra Bosch er et modul bestående af elmotor, omformer og kraftfordeling. Illustration: Bosch

Elektrisk modul til alle elvarebiler

26. august 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering