Elektrisk MAN eTGE går i produktion til sommer | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 26 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
MAN eTGE havde premiere på den internationale udstilling for varebiler i Hannover i september. Foto: MAN

MAN eTGE havde premiere på den internationale udstilling for varebiler i Hannover i september. Foto: MAN

Elektrisk MAN eTGE går i produktion til sommer

MAN eTGE målrettes til bylogistik med en rækkevidde på op til 160 km

af Jess Ulrik Verge
3. april 2018
i Nyheder

I følge ‘MAN Truck & Bus Company’ vil de første el-drevne TGE-biler rulle af samlebåndet på fabrikken til juli. Den el-drevne variant får navnet eTGE og har de samme tekniske specifikationer som søstermodellen VW eCrafter.

Bilen får premiere i september på Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) i Hannover, men det er endnu uvist, hvornår den kommer til Danmark.

Begrænset produktion

  • På grund af den begrænsede produktion vil de lande, der favoriserer el-biler og miljørigtige køretøjer eller har indført miljøzoner, have førsteprioritet. Det er for eksempel Norge og Holland, siger MAN’s varebilschef Nicolai Sperling.

Batteriet er på 36 kWh. MAN lover, at det vil kunne tåle en ladestrøm på op til 40 kW. Det vil sige, at batteriet kan oplades til 80 procent af sin fulde kapacitet på ca. 45 minutter.

160 gamle kilometer

Sætter man eTGE til at lade i et 240 volts strømudtag, vil det tage 9 timer at lade batteriet op. I en såkaldt ‘wall box’ med 7,2 kW tager det ca. 5,5 timer.

SF foreslår lille kørekort til store el-varebiler

Rækkevidden opgives til 160 km efter den gamle emissionsnorm. Omsat til den nye og mere realistiske lander rækkevidden på ca. 125 km.

Kun til bydistribution

Topfarten er kun 90 km/t. Sammen med den korte rækkevidde er eTGE dermed kun egnet til bydistribution. Den havner altså i samme bås som f.eks. Renault Master Z.E. og Mercedes eVito.

I forhold til hvad der i dag er teknisk muligt, har eTGE og dens konkurrenter ikke imponerende præstationer. Forklaringen må søges i det økonomiske.

Dobbelt så dyr som diesel-versionen

MAN opgiver en foreløbig pris på ca. 69.500 euro. Det er op til det dobbelte af, hvad en dieseldrevet variant koster.

Det må derfor ligge i kortene, at endnu bedre præstationer ville sende prisen yderligere op.

Tungt batteri

Som eCrafter vil eTGE blive leveret i vægtklasserne 3,5 og 4,25 ton. Skal man bruge samme lastekapacitet som i en fossil-drevet 3,5-tonner, må man op i 4,25 ton for den el-drevne version.

UK overvejer at øge vægtgrænsen for el-varebiler

Dette skyldes det relativt tunge batteri. Ulempen er, at bilen så kræver stort kørekort. I Danmark er der politiske ønsker om at tillade chauffører med lille kørekort at køre en el-drevet varebil på 4,25 ton.

Tilladelse fra Tyskland

En tilladelse kan dog ligge et stykke ude i fremtiden, idet et politisk flertal ønsker enten en grundig udvalgsbehandling, eller at man venter på en midtvejsrapport i slutningen af i år fra Tyskland, hvor man kører tilladelsen som et forsøg.

 

Tags: Elektriske varebilerLille kørekortMAN eTGEstort kørekort
Tidligere Artikel

Selvkørende slagsmål med fløjlshandsker

Næste Artikel

Påsken var brutal ved varebilssalget

Næste Artikel
Varebilssalget gik voldsomt tilbage i marts, men den tidlige påske får hele skylden

Påsken var brutal ved varebilssalget

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
MAN eTGE havde premiere på den internationale udstilling for varebiler i Hannover i september. Foto: MAN

Elektrisk MAN eTGE går i produktion til sommer

3. april 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering