I følge ‘MAN Truck & Bus Company’ vil de første el-drevne TGE-biler rulle af samlebåndet på fabrikken til juli. Den el-drevne variant får navnet eTGE og har de samme tekniske specifikationer som søstermodellen VW eCrafter.
Bilen får premiere i september på Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) i Hannover, men det er endnu uvist, hvornår den kommer til Danmark.
Begrænset produktion
- På grund af den begrænsede produktion vil de lande, der favoriserer el-biler og miljørigtige køretøjer eller har indført miljøzoner, have førsteprioritet. Det er for eksempel Norge og Holland, siger MAN’s varebilschef Nicolai Sperling.
Batteriet er på 36 kWh. MAN lover, at det vil kunne tåle en ladestrøm på op til 40 kW. Det vil sige, at batteriet kan oplades til 80 procent af sin fulde kapacitet på ca. 45 minutter.
160 gamle kilometer
Sætter man eTGE til at lade i et 240 volts strømudtag, vil det tage 9 timer at lade batteriet op. I en såkaldt ‘wall box’ med 7,2 kW tager det ca. 5,5 timer.
Rækkevidden opgives til 160 km efter den gamle emissionsnorm. Omsat til den nye og mere realistiske lander rækkevidden på ca. 125 km.
Kun til bydistribution
Topfarten er kun 90 km/t. Sammen med den korte rækkevidde er eTGE dermed kun egnet til bydistribution. Den havner altså i samme bås som f.eks. Renault Master Z.E. og Mercedes eVito.
I forhold til hvad der i dag er teknisk muligt, har eTGE og dens konkurrenter ikke imponerende præstationer. Forklaringen må søges i det økonomiske.
Dobbelt så dyr som diesel-versionen
MAN opgiver en foreløbig pris på ca. 69.500 euro. Det er op til det dobbelte af, hvad en dieseldrevet variant koster.
Det må derfor ligge i kortene, at endnu bedre præstationer ville sende prisen yderligere op.
Tungt batteri
Som eCrafter vil eTGE blive leveret i vægtklasserne 3,5 og 4,25 ton. Skal man bruge samme lastekapacitet som i en fossil-drevet 3,5-tonner, må man op i 4,25 ton for den el-drevne version.
Dette skyldes det relativt tunge batteri. Ulempen er, at bilen så kræver stort kørekort. I Danmark er der politiske ønsker om at tillade chauffører med lille kørekort at køre en el-drevet varebil på 4,25 ton.
Tilladelse fra Tyskland
En tilladelse kan dog ligge et stykke ude i fremtiden, idet et politisk flertal ønsker enten en grundig udvalgsbehandling, eller at man venter på en midtvejsrapport i slutningen af i år fra Tyskland, hvor man kører tilladelsen som et forsøg.