Den kinesiske bilfabrikant Wang Chao har blikket rettet mod Europa og USA. Han vil i følge det tyske nyhedssite Logistra sende en lille el-drevet varebil ud i konkurrence med bl.a. StreetScooter.
Wang Chao er grundlægger af start-up-virksomheden Kaiyun Motors, og bilen han vil introducere hedder Kaiyun Pickman. Det er en batteridrevet varebil, der kan laste ca. 500 kg inklusive fører og passager.
Femcifret produktion
Det er Chao’s plan at begynde produktionen af Kaiyun Pickman i indeværende år, og der satses på at nå et 5-cifret produktionstal. Det forlyder også, at eksporten vil begynde ganske snart, og såvel de amerikanske som de europæiske typegodkendelser skulle være klar.
Om bilen vil blive nogen trussel mod etablerede konkurrenter i Europa, kan kun tiden vise, men den har næppe nogen chance mod StreetScooter Work, hvis de foreløbige specifikationer viser sig at være rigtige.
Gammeldags blybatterier
Bilen drives nemlig frem af gammeldags blybatterier, og motoren er helt nede i plæneklipper-kategorien med kun 5,3 HK. Det rækker til en tophastighed på sølle 45 km/t. Bilen er desuden af minimal størrelse med en totallængde for den korteste version på 3,25 meter.
StreetScooter Work er heller ikke nogen imponerende bil, men den har dog en længde på 4,7 meter, en motor på 53 HK og en tophastighed på 85 km/t. Lasteevnen er 765 kg og opefter, og strømmen kommer fra et moderne lithium-ion-batteri.
Konkurrent til Megavan
Kaiyun Pickman må snarere ses som en konkurrent til for eksempel Megavan. Denne har nogenlunde tilsvarende specifikationer som kineseren, men har dog lidt kortere rækkevidde og en lidt lavere hastighed.
Kaiyun Pickmans eneste fordel over for StreetScooter Work skulle så være prisen. Kineseren vil angiveligt kunne sælges i Europa for beskedne 5000 euro, mens startprisen på en StreetScooter Work ligger i en helt anden kategori, nemlig 32.000 euro.