Elektrisk aksel med saft fra BMW | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
BPW's elektriske bagaksel er designet til tunge varebiler og små lastbiler op til 7,5 tons. Foto: BPW

Elektrisk aksel med saft fra BMW

Batterier fra BMW skal fodre en ny elektrisk bagaksel til store varebiler

af Jess Ulrik Verge
2. oktober 2018
i Nyheder

Store elektriske varebiler med trangbrystede batterier, der i bedste fald passer til små personbiler, kender vi kun alt for godt. Men mon ikke der snart kommer andre boller på suppen?

I hvert fald har den tyske aksel-producent BPW fundet ind i en aftale med BMW om levering af batterier til sin nyudviklede elektriske drivaksel. Den er designet til tunge varebiler og mindre lastbiler med totalvægte op til 7,5 tons.

Batterier fra BMW i3

Samarbejdet mellem BPW Bergische Achsen KG og BMW blev annonceret på den nyligt afviklede IAA-messe i Hannover. BPW oplyser, at drivlinjen vil gå i små-serieproduktion i 2019.

Elektrisk modul til alle elvarebiler

Batterierne er de samme som dem, der anvendes i elbilen BMW i3. BPW bruger to af disse, hvilket bringer kapaciteten op på 84 kWh. BMW leverer også batteristyring samt køle- og varmesystemet.

Offentlige myndigheder i fokus

Drivlinjen bliver i første omgang brugt af virksomheden Paul Nutzfahrzeuge, der angives som Europas største inden for produktion af specialkøretøjer. Paul Nutzfahrzeuge er bl.a. specialist i at ombygge vare- og lastbiler fra diesel- til el-drift.

En kundetype, der er i fokus, er offentlige myndigheder, som råder over flåder af ældre men dyrt ombyggede specialkøretøjer. Eksempler er fejebiler, skraldebiler, brandbiler og politikøretøjer. Mange af disse vil med fordel kunne ombygges til el-drift, hævder BPW.

Vægtneutral løsning

Ifølge BPW er logikken i dette, at bilerne lettes for tunge komponenter som dieselmotor, kardanaksel, transmission og udstødningssystem. Når den elektriske drivlinje er monteret, vil bilen ikke være tungere end i udgangspunktet.

Elektrisk MAN eTGE går i produktion til sommer

-Vi er begejstrede for, at BMW har ønsket at bidrage med deres velafprøvede batterisystem. Det åbner for store muligheder. Vores elektriske aksel kan nemlig ikke kun bruges til konvertering, men kan også integreres i vognplatforme og dermed tilbyde en vægtneutral løsning, hvor bilen bevarer sin nyttelast, siger Markus Schell fra PBW.

Tags: BMW i3BPWElektrificering
Tidligere Artikel

Connect med læder og striber

Næste Artikel

Tjek bilen før du køber brugt

Næste Artikel

Tjek bilen før du køber brugt

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
BPW's elektriske bagaksel er designet til tunge varebiler og små lastbiler op til 7,5 tons. Foto: BPW

Elektrisk aksel med saft fra BMW

2. oktober 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering