Store elektriske varebiler med trangbrystede batterier, der i bedste fald passer til små personbiler, kender vi kun alt for godt. Men mon ikke der snart kommer andre boller på suppen?
I hvert fald har den tyske aksel-producent BPW fundet ind i en aftale med BMW om levering af batterier til sin nyudviklede elektriske drivaksel. Den er designet til tunge varebiler og mindre lastbiler med totalvægte op til 7,5 tons.
Batterier fra BMW i3
Samarbejdet mellem BPW Bergische Achsen KG og BMW blev annonceret på den nyligt afviklede IAA-messe i Hannover. BPW oplyser, at drivlinjen vil gå i små-serieproduktion i 2019.
Batterierne er de samme som dem, der anvendes i elbilen BMW i3. BPW bruger to af disse, hvilket bringer kapaciteten op på 84 kWh. BMW leverer også batteristyring samt køle- og varmesystemet.
Offentlige myndigheder i fokus
Drivlinjen bliver i første omgang brugt af virksomheden Paul Nutzfahrzeuge, der angives som Europas største inden for produktion af specialkøretøjer. Paul Nutzfahrzeuge er bl.a. specialist i at ombygge vare- og lastbiler fra diesel- til el-drift.
En kundetype, der er i fokus, er offentlige myndigheder, som råder over flåder af ældre men dyrt ombyggede specialkøretøjer. Eksempler er fejebiler, skraldebiler, brandbiler og politikøretøjer. Mange af disse vil med fordel kunne ombygges til el-drift, hævder BPW.
Vægtneutral løsning
Ifølge BPW er logikken i dette, at bilerne lettes for tunge komponenter som dieselmotor, kardanaksel, transmission og udstødningssystem. Når den elektriske drivlinje er monteret, vil bilen ikke være tungere end i udgangspunktet.
-Vi er begejstrede for, at BMW har ønsket at bidrage med deres velafprøvede batterisystem. Det åbner for store muligheder. Vores elektriske aksel kan nemlig ikke kun bruges til konvertering, men kan også integreres i vognplatforme og dermed tilbyde en vægtneutral løsning, hvor bilen bevarer sin nyttelast, siger Markus Schell fra PBW.