På Renaults fabrik i Cléon går de snart i gang med at producere deres egen forbedrede version af den elmotor, som lige nu driver Renault Zoe, Kangoo Z.E., Nissan Leaf og e-NV200.
Den nuværende version er en Continental-motor, men Renault har selv videreudviklet på den, så den bliver mere effektiv. Det betyder, at lille Zoe’s rækkevidde på papiret stiger fra 210 til 240 km – deraf navnet R240. I virkeligheden betyder det snarere en stigning fra 130 til 155 km, ligesom det for varebilernes vedkommende reelt får dem til at runde 100 km selv under dårlige forhold og med klimaanlægget tændt.
Officielt vil Renault ikke bekræfte, at motoren skal bruges i andre biler end Zoe, men altomvarebiler.dk har talt med kilder i organisationen, som antyder, at motoren også kommer til at drive Kangoo og samarbejdspartneren Nissans elbiler.
Foreløbigt glæder de sig over, at den nye motor har skabt 100 helt nye stillinger på fabrikken i Frankrig.