‘Elbiler er noget lort. Det forurener lige så meget at lave strøm til dem på kulfyrede kraftværker, som dieselmotorer forurener. For slet ikke at tale om selve produktionen af batterierne’, råber modstanderne.
‘Ævl’, lyder forsvarstalen. ‘Elbiler er vejen frem, hvis vi skal redde planeten. Vi er i en overgangsface, og vedvarende energi og batteriproduktion skal bare have en chance.’
Asiatisk batterimonopol
Men for bilproducenterne, der skal levere den rene vare, er det helt andre problemer, der giver dem grå hår i hovedet. På den ene side står EU og kræver enorme nedskæringer i CO2-udslippet, og på den anden side står det asiatiske batterimonopol og skriver regninger ud.
LG Chem og Samsung i Korea, Panasonic i Japan og CATL i Kina sidder stort set på verdens produktion af battericeller. Batteriproduktion til elbiler i Europa begrænser sig til samlebånd og design. Resten er fjernøstligt.
Voldsom stigning
CATL er ved at opføre en fabrik i den østtyske by Thuringia i Tyskland, hvor de skal producere batterier til BMW’s fabrik i Dingolfing.
Med en batteripakke på 120 Ah i den nye BMW i3, ser man tegningen til et voldsomt stigende behov for batterier i fremtiden.
Tre millioner elbiler
VW har sat LG Chem stævne på den koreanske batteriproducents fabrik i Polen, hvor de fremover skal holde strategimøder hver anden uge for at sikre stabile og massive leverancer til VW’s fremtidige elbils-produktion. Planen er 300.000 elbiler om året fra 2021 og tre millioner fra 2025.
På den nyligt afholdte IAA-messe i Hannover præsenterede VW en diesel-hybrid version af VW Transporter T6, og der skal også en del batterier til at få gang i den netop introducerede e-Crafter, som lider under sin begrænsede rækkevidde.
Alle de underleverandører
Mercedes-Benz er klar til at sætte den nye EQC crossover i produktion, men produktionschef Markus Schaefer siger, at hans største bekymring i den forbindelse er alle de komponenter, der indgår i batteripakken.
Mercedes-Benz producerer selv batteripakken på deres fabrik i Kamenz i Tyskland, men næsten alle delkomponenter skal leveres af tredjeparts producenter.
Bosch erklærede krig
Derfor er egenproduktion vigtig for Europas største billand, og derfor går øvelsen i mellemtiden ud på at trække underleverandørerne til Europa, så man kan sikre sig en stabil og forudsigelig leverance af komponenter.
Og investeringerne er enorme. Europas største underleverandør af elektriske komponenter til bilbranchen, Bosch, havde ellers erklæret sig villig til at stille op mod de asiatiske kæmper og producere europæiske batterier.
…og overgav sig uden kamp
Den krigserklæring blev trukket tilbage tidligere i år. Bosch anslår, at det ville kræve en investering på mindst 20 milliarder Euro at opbygge en konkurrencedygtig base i en branche, hvor 75 procent af udgifterne ligger på indkøb af de kostbare råvarer til lithium ion-batterierne.
Så foreløbigt holder bilproducenterne igen med at starte deres egen produktion af battericeller og overlader det til de eksisterende asiatiske producenter.
Vild målsætning
Der foregår for tiden meget lovende forskning i nye batterityper, og VW regner med at starte sin egen produktion af battericeller op i 2025.
Og det er strengt nødvendigt. EU har netop foreslået en målsætning om at nedsætte CO2-udledningen fra biler med 40 procent inden 2030.
Ignorerer realiteterne
EU-parlamentets klima-komite havde oprindeligt sat 45 procent reduktion som mål. De europæiske bilproducenters organisation, ACEA, foreslog 20, og så vedtog man altså 40 som det endelige forslag.
Bernhard Mattes, der er formand for den tyske bilorganisation, VDA, mener, at Europa-parlamentet ignorerer de tekniske og økonomiske forhindringer ved at leve op til så skrappe krav.
-De mål kan ganske enkelt ikke realiseres på så kort tid, sagde han i en erklæring.
Hvad må det koste?
Carlos Ghosn, der er øverste chef for Renault, sagde det i lidt mere forblommede vendinger.
-Vi kan tilpasse os ethvert krav. Spørgsmålet er bare, hvad omkostningerne skal være; ikke kun for bilproducenterne men også for forbrugerne, siger han.