Hvem er renest? Rolf eller en dieselbil? Noget tyder på at dieselbilen i hvert tilfælde er ude af skammekrogen og tilbage i det gode selskab på autobahn.
I en ny test foretaget af Green NCAP slår dieselbilerne tilbage, selv om det stadig er en el-bil, der topper testens liste som mest grøn. Vinderen er Nissan Leaf, der som den eneste opnår de maksimale fem Green NCAP-stjerner. Det skriver FDM i en pressemeddelelse.
Næstbedst benzinbil
Rundens enlige benzinbil, Opel Corsa, med den lille 1.0-motor, klarer testens Clean Air Index-del med bravur. Samlet lander den på fire Green NCAP-stjerner, testens næstbedste resultat.
Så er diesel heller ikke bedre
Selv om Nissan Leaf vinder og er mest grøn, så er der også godt nyt til de mere konventionelle oliebrændere. Køber du en ny bil med moderne teknologi, så viser en anden test fra det nye europæiske Green NCAP-program, der guider forbrugerne til de mest miljø- og klimavenlige biler, at diesel er … blevet lidt renene.
Nissan Navara får et facelift af de helt store
Mercedes-Benz C-klasse (220D 4Matic) opnår noget overraskende ligesom Nissan Leaf 10 point i testens Clear Air Index. Testens anden dieselbil, Renault Scenic (Blue DCI 150), opnår 8,6 ud af 10 mulige point.
Men til gengæld kniber det lidt mere for fossilafbrænderne, når det gælder de to dieselbilers CO2-udslip. Derfor lander de begge på samlet tre Green NCAP-stjerner, hvilket kun er bedre end den gasdrevne Audi A4 g-tron.
Næste Green NCAP-test lanceres til november.
De fem testede biler:
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Nissan Leaf (elbil)
⭐️⭐️⭐️⭐️ Opel Corsa (benzin)
⭐️⭐️⭐️ Mercedes-Benz C220D (diesel)
⭐️⭐️⭐️ Renault Scenic Blue DCI 150 (diesel)
⭐️⭐️⭐️ Audi A4 g-tron (CNG gas)