El-varebiler får sønderlemmende kritik | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
mandag. 16 december 2019
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLERNE
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLERNE
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Streetscooter har en angivet topfart på 120 km/t, en angivet rækkevidde på 100 km og en nyttelast på 1000 kg. Motoren yder 70 kW (ca. 93 hk), drejningsmomentet er 130 Nm og batteriets kapacitet er på 29 kWh

El-varebiler får sønderlemmende kritik

For kort rækkevidde, for dårlig sikkerhed og for ringe komfort om vinteren er kritikpunkter, der nu hagler ned over Streetscooter

af Jess Ulrik Verge
7. januar 2018
i Nyheder

Med vinterens komme er det i dobbelt forstand blevet en kold tid for den elektriske varebil Streetscooter. Der kører 5000 af dem i Tyskland, hvor de bringer pakker og breve ud for Deutsche Post DHL Group.

At det går rigtig skidt kan man læse om i avisen Die Welt. Avisen har ringet rundt til en del af virksomhedens Streetscooter-chauffører, og de er svært utilfredse med deres biler.

Skal vælge mellem komfort og rækkevidde

Avisen har spurgt medarbejdere i flere af de tyske delstater, og overalt er billedet det samme. Chaufførerne klager over det svage batteri. Inden turen begynder, skal man træffe det valg, om man vil benytte kabinevarmeren eller spare på batteriet.

El-varebil med filter

På den ene side vil man gerne have en smule komfort i kabinen og et godt udsyn gennem dugfri ruder. På den anden side ønsker man sikkerhed for, at man også har strøm nok til at komme tilbage til depotet igen. Chaufførerne siger nemlig samstemmende, at der ikke er strøm til mere end 70 km’s kørsel.

Fejl i det elektriske system

“Det er en psykisk byrde ikke at vide, om man kan nå hjem igen,” lyder et typisk svar fra de adspurgte medarbejdere. Og frygten har en fast grund. Adskillige medarbejdere har oplevet at strande med et fladt batteri midt på ruten.

Det betyder også, at sædevarmen bliver valgt fra for at skåne batteriet.

Oven i dette kommer så klager over fejl på bilernes elektriske system. Meldingerne til avisen tyder på, at en to-cifret procentdel af flåden er behæftet med fejl. “Man burde fokusere på at løse problemerne, fremfor hele tiden at fortælle offentligheden, hvor gode bilerne er,” lyder en kommentar.

Når der opstår tekniske problemer, er der ikke gode chancer for, at den lokale mekaniker har viden eller værktøj til at fikse bilen. Og Deutsche Post har indtil videre ikke fået organiseret en landsdækkende reparations-service.

Kritik af bilernes sikkerhed

Som om dette ikke var nok, lyder der også en kritik af bilernes sikkerhed. Flere chauffører fortæller avisen, at de simpelthen er bange for at blive involveret i færdselsuheld – især på landevejene.

Her er den første Work XL

Angsten næres af bilernes spinkle og lette opbygning, der ikke indgyder tillid til deres konstruktive sikkerhed. Tilliden svækkes yderligere af, at motorhjelmen i flere tilfælde er fløjet af under kørslen.

Ledelsen afviser problemer

Streetscooter er udviklet af en virksomhed af samme navn beliggende i Aachen. Virksomheden er blevet købt af DHL Deutsche Post. Planen er at producere 30.000 biler, som dermed helt skal udfase dieselflåden.

Die Welt har bedt Deutsche Posts ledelse om en kommentar til medarbejdernes kritik af bilerne. Avisen har fået følgende svar fra en ledelsesperson i Bonn: – Vi har ingen vinterproblemer med Streetscooter. Det kan dog forekomme, at en bil ikke vil sætte i gang. Men udover dette, kender vi ikke til nogen problemer.

Artiklen i Die Welt kan læses her:

https://www.welt.de/wirtschaft/article171801021/E-Auto-der-Deutschen-Post-Winterprobleme-mit-dem-Streetscooter.html

 

 

Tags: Deutsche PostDHLelvarebilerStreetScooter
Tidligere Artikel

Land Rover bygger varebil

Næste Artikel

Firma-nostalgi til salg

Næste Artikel
60'er-nostalgi for fuld udblæsning. En T2 med dobbeltkabine og lad

Firma-nostalgi til salg

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kort nyt

Den nye Vw transporter 6.1 vil sikkert storsælge.

Fald i varebilsalget: Er det et krisetegn?

20. november 2019

REA Erhvervsbiler får Fiat Professional

25. oktober 2019
Dækmonteringen er vigtig

Tre stærke tips til transportbranchen: Sådan sparer du dæk og brændstof

16. oktober 2019
Foto: Lars Krogsgaard

BMW overrasker med to biler i Årets Bil-finalen

14. oktober 2019

Se vinderen af Årets Brugtbil 2019 her

9. oktober 2019

Mest læste

Streetscooter har en angivet topfart på 120 km/t, en angivet rækkevidde på 100 km og en nyttelast på 1000 kg. Motoren yder 70 kW (ca. 93 hk), drejningsmomentet er 130 Nm og batteriets kapacitet er på 29 kWh

El-varebiler får sønderlemmende kritik

7. januar 2018

EU-dom: Din transport tæller som arbejdstid

19. november 2019
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

20. april 2017
Hiver du en trailer med værktøj efter varevognen eller har du en byggematerialer eller gravemaskine med bagpå, så kan du se frem til at få mere fart på fra næste år. Folketinget har i dag vedtaget en lov, der hæver fartgrænsen på landevej til 80 km/t – den tidligere fartgrænse var 70 km/t. Den nye lov gælder også for dem, der har campingvogn på slæb og for lastbiler uden hænger. Den nye lov er vedtaget i Folketinget i dag. Loven betyder, at lastbiler og store og små vogntog, som det hedder, allerede fra 1. januar 2020 må hæve hastigheden med 10 km/t og køre 80 km/t på lande- og motortrafikveje - med mindre skiltene kræver en lavere hastighed. De fleste vil nok glæde sig over ikke at skulle ligge bag en langsomkørende bil med trailer i fremtiden og den, der har trailerne bagpå kan glæde sig over at komme hurtigere frem.

NY LOV: Nu kommer der mere fart på traileren

29. april 2019
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLERNE
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering

sponsored