Pickup’er er et bilsegment i hastig vækst i store dele af verden. I Europa kalder vi dem 1-tons pickup’er efter deres lasteevne, og i Danmark er der et beskedent marked for dem.
I Europa købes nogle pickup’er som livsstilsbiler, men de fleste sælges som arbejdsrelaterede køretøjer, og det er måske forklaringen på, at vi endnu ikke har set den store teknologiske udvikling for denne biltype i Europa.
I USA er hver 5. bil en pickup
Helt anderledes er det i USA, som er pickup truckens moderland. Amerikanerne elsker denne biltype, og de har i stor stil brugt dem som privatbiler siden 1950’erne.
I dag købes og bruges de fleste pickup-trucks i USA som privatbiler, og de udgør op mod en femtedel af det samlede personbilssalg.
Tørstige benzinmotorer
En typisk amerikansk pickup truck har større dimensioner og lasteevne end en almindelig europæisk 1-tons pickup. Men den helt store forskel ligger i maskinrummet, hvor der ligger monstrøse benzinmotorer.
Et benzinmotorprogram for en amerikansk pickup truck spænder typisk fra en 2,7-liters V6’er til en 5-liters V8’er. Det er selvsagt ikke noget, der pynter i emissions-regnskabet.
Hybrid-pickup fra VIA Motors
Elektricitet i drivlinjen har været kendt i personbiler i en snes år med hybridbiler som Toyota Prius. I de senere år er teknologien også blevet introduceret i pickup’erne.
Bob Lutz fra VIA Motors introducerede i 2014 den elektrificerede pickup truck Vtrux baseret på Chevrolet Silverado. Den kan køre ca 65 km på ren eldrift. El-motoren yder ca. 255 HK.
Seriel hybrid
Vtrux er en såkaldt seriel hybrid. Det vil sige, at den lige som parallelle hybrider har både en forbrændingsmotor og en el-motor, men forbrændingsmotoren har ingen forbindelse til hjulene. Den fungerer kun som generator eller såkaldt ‘range extender’.
Det vil sige, at forbrændingsmotoren bruges til at oplade batteriet, så bilen i realiteten har ubegrænset rækkevidde så længe, der er benzin i tanken.
V6’er som range extender
Man kunne så tro, at forbrændingsmotoren i en VIA Vtrux er af en beskeden størrelse, eftersom den kun skal lade batteriet op. Men nej. Der ligger en svulmende 4,3 liters V6’er i motorrummet.
Men den skal så også kunne levere strøm til en bil, der i den tungeste udgave (Extended Cab) har en egenvægt på 3.250 kg. Dertil kommer, at bilen skal kunne levere strøm til el-drevet værktøj.
Tesla er på vej
Næste skridt i elektrificeringen af pickup’erne er på vej. Med den hurtige udvikling af batterikapaciteten handler det om at komme mest muligt over på ren eldrift.
Elon Musk fra Tesla Motors annoncerede for nylig, at han er på vej med en ‘truck’, hvilket måske kan tolkes som en pickup truck. Den bliver i så fald verdens første af sin slags, der kan køre på ren el uden brug af fossile brændsler indenbords.
Workhorse med 60 kW’s batteri
VIA Motors har også annonceret, at de er på vej med den næste generation, men allerede nu er der kommet et frisk indspark fra mærket Workhorse, der måske også kan give Elon Musk og Bob Lutz noget at tænke over.
Første udgave af W-15 blev offentliggjort og prøvekørt i begyndelsen af maj. Det er en firehjulstrukken, seriel hybrid-pickup med et 60 kW’s batteri, der skulle give en rækkevidde på 130 km på ren el.
Samlet effekt på 460 HK
Batteriet fodres enten fra stikkontakten, bilens generator eller bilens 3-cylindrede benzinmotor (Range Extender). Drivkraften kommer fra to el-motorer, der til sammen udvikler 460 HK.
Med disse kræfter skulle W-15 kunne klare sprintet fra 0 til 100 km/t på 5,5 sekunder. For at holde vægten ned er dele af karrosseriet udført delvist i plast og carbon.
W-15 ventes klar til levering i 2018.