Billederne af Ford EcoSport har cirkuleret i et stykke tid for at skærpe appetitten, og nu er det endelig bekræftet, at Ford EcoSport bliver virkelighed. Den bliver vist for det europæiske publikum på den internationale biludstilling IAA i Frankfurt fra 14-22. september.
Der er nu mere information om EcoSport. Først og fremmest er EcoSport bygget på basis af Fiesta og ikke som tidligere rapporteret på basis af B-Max.
Designet peger tydeligt imod det lidt rå, men også rummelige og fleksible. Der er detaljer som udvendigt reservehjul og sorte plastik beskyttelsesplader hele vejen rundt for at understrege det rustikke.
Den høje front kan vist kun betegnes som ”selvstændig”, og den lille bil fremtræder større, end den er. Lygterne er smalle, og tågelygterne er flot integreret. Profilen er lige så robust at se på og ligner ikke noget tidligere set fra Fords designafdeling.
Stemmestyret musik og telefon
Siddestillingen er høj, hvilket letter udsynet og gør EcoSport velegnet som lille by-varebil. Fiesta fås allerede som van, så EcoSport Van vil være et suppement til dem, der har brug for lidt mere højde i varerummet.
Som den første bil blandt små biler har Ford EcoSport et stemmestyret system udviklet af Microsoft. Chaufføren kan holde øjnene på vejen og vælge musik eller ringe op på sin bluetooth tilkoblede telefon blot ved at tale til systemet.
Interiøret er mere sportsligt end i Fiesta men slægter det tydeligt på. Der er lige så mange knapper, der leder tanken hen på en mobiltelefon, og man kan vælge at have blåt lys bag knapper og ure.
Motorer og priser
Motorprogrammet er ret beskedent men effektivt med den priste 3-cylindrede 1,0 liter motor med enten 100 hk eller 125 hk. Dieselsiden bliver varetaget af en 1,5 liter TDCI med 75 hk eller en 1,6 liter TDCI med 95 hk. Alle motorerne kan efter ønske leveres med start-stop teknologi. Til den letfodede chaufør kan 1,6 TDCI levere en brændstoføkonomi på op til 30,3 km/l.
Ford EcoSport er hos forhandlerne i løbet af foråret 2014, og i sagens natur er der ingen priser fastsat endnu. I forhold til Fiesta Van priserne gætter vi på, at de nok vil ligge små 10.000 kr. højere. Det vil sige ca. 95.000 kr. (110.000 kr. inkl. moms) for 1,0 EcoBoost 100 hk med start-stop og Trend udstyr og ca. 105.000 kr. (125.000 kr. inkl. moms) for den med 125 hk og Titanium udstyr.
Dieselmodellerne ligger på et gunstigt prisniveau med ca. 98.000 kr. (118.000 kr. inkl. moms) for 1,5 TDCI og ca. 105.000 kr. (128.000 kr. inkl. moms) for superspareren med 95 hk – begge med Trend udstyr.