EcoBoost kan det hele | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
mandag. 8 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Pris, udstyr, køredynamik, et bredt motorprogram og et tillidsvækkende image taler alt sammen til Focus' fordel
Alufælgene med tjekket egerdesign og den nye, agressive front skruer  forventningerne op til sport, men så langt når man ikke helt med den trecylindrede motor - men det snerper
Overkanten af vinduerne skråner nedad bagude. Det samme gør lygter og karosseri-linjer. Alt sammen for at skjule bagklappen enorme størrelse. For den er virkelig dejligt stor
Læg lige mærke til afstanden mellem skærmkasserne. Den er ti cm større end i hatchbacken, fordi Ford ved at ændre vinklen på støddæmperne har prioriteret plads over køredynamik i stationcar-udgaven. Den kører nu fint alligevel
Let genkendeligt kontormiljø med et par fornuftige kopholdere og en solid base en letbetjent udstyr. Alt sammen holdt i Fords fornuftige indpakning
Tal og ord på skrå kræver tilvænning, men opstillingen af betjeningspanelet i midten er faktisk meget ligetil

EcoBoost kan det hele

Ford Focus stationcar med 1,0 EcoBoost og 125 hk har det hele – inklusiv en lille udfordring til dieselbilerne

af Thomas André
19. august 2014
i Test

Kan sådan noget småskravl nu også holde til 100 hk? For slet ikke at tale om 125. For tre år siden, da Ford kom på banen med deres lille trecylindrede turbomotor på sølle 999 ccm, blev den mødt med skepsis i metermål.

Den gang til præsentationen i Spanien talte jeg med en af Fords ingeniører, der fortalte, at de under de sidste test under udviklingen af motoren faktisk havde monteret turboen fra storebror 1,6 EcoBoost på den lille 1,0’er og hevet 170 heste ud af den.

Og at den havde fungeret upåklageligt.

At den ville kunne holde til det i det lange løb var han også helt overbevist om.

Nemt at sige, når man ikke behøver sætte handling bag sine ord.

Plads til religion

Men der må være noget om det, for de har lige præsenteret den i en 140-hestes udgave i en Fiesta.

Så måske vi får den at se i en Transit Custom en dag, hvis de kan få forbruget til at hænge sammen.

Hvem ved, for verden er ikke så simpel længere, når det kommer til at vælge motor.

For en håndfuld år var det nemt at gå til. Der var ikke så meget at være i tvivl om, når du skulle vælge ny bil. Over 20.000 km om året krævede en dieselbil. Under 15.000 kunne klares med en benzinmotor, som desuden var meget billigere i anskaffelse.

Og alt derimellem var slør med plads til lidt religionsdyrkelse. Dieselmotorens overlegne drejningsmoment kontra benzinmotorens lyd og omdrejninger.

Sådan er det ikke mere.

Saft i fundamentet

Med den nye generation af små turbomotorer i størrelsesorden 0,8-1,2 liter har benzinflanken svaret stærkt igen.

I dag kan du køre 20 på literen med benzin som drivmiddel. Og så er det endda med et stærkt forbedret drejningsmoment ved hjælp af turbo, så der oven i købet ligger lidt saft og kraft i fundamentet.

VW Transporter som treakslet lastbil

Ford har den mest overbevisende dokumentation for tendensen på programmet. Hele ti modeller tilbydes med den lille trecylindrede 1,0 EcoBoost benzinmotor, som afhængigt af modellens størrelse og vægt præsterer lige omkring de 20 km på literen.

Virkeligheden er nok lidt anderledes for de fleste. Den er følsom for selv de mindste udsving, så økonomikørsel kræver konstant koncentration. Her har dieselmotorerne stadig et forspring.

En halv sekser

Vi har testet den faceliftede Focus stationcar med 125-hestes 1,0 EcoBoost, og det er stadig en imponerende oplevelse.

Støjsvag, arbejdsom ved lave omdrejninger og frem for alt: overhovedet ikke som noget som helst andet trecylindret der findes på markedet. Hvis man må bruge en kliché, så er der ikke langt til ’en halv sekser’.

Plads eller dynamik

Ford har lavet to versioner af baghjulsophænget til Focus. En til den korte hatchback og en til stationcaren. I de 4- og femdørs versioner står støddæmperne lodret og optager plads i bagagerummet. I stationcaren er de vinklet ind under bunden for at give mere plads mellem skærmkasserne i bagagerummet; og det er også forklaringen på forskellen.

Golf Sportsvan – tidens bredeste tysker

De har vægtet dynamiske køreegenskaber højere i hatchen og plads i stationcaren.

Resultatet er slående. 112 cm mellem skærmkasserne i en stationcar mod 101,5 i hatchbacken.

Overformynderiet MyKey

I den nyeste variant af Focus kan du få det forældre-overvågede nøglesystem, MyKey.

Med en særligt programmerbar nøgle kan du sikre, at teenageren, praktikanten eller lærlingen bliver hjulpet lidt på vej, når de skal ud at køre. Du kan for eksempel begrænse tophastigheden, slukke for musikken, hvis alle ikke har sele på og fjerne muligheden for at slå ESP fra.

Krak Navigation med gratis app

Og for nu lige at vende tilbage til udgangspunktet: Den billigste Focus stationcar van er en 1,6 TDCi med et EU-snit på 29,4 km/l til 124.010 plus moms. Det er 5000 under den billigste benziner.

Det skal jo ikke være nemt, vel?

 

Ford Focus Stationcar 1,0 EcoBoost:

Motor: 999 ccm, R3 turbobenzin
Ydelse: 125 hk / 170 Nm (op til 200 Nm med overboost)
0-100 km/t: 11,5 sekunder
Topfart: 193 km/t
CO2: 117 g/km
Forbrug: 19,6 km/l
Pris: 139.990 kroner plus moms (26.100)
Billigste: 124.010 kroner plus moms (29.050)

 

 

 

Tags: Ford
Tidligere Artikel

Mere komfort med AL-KO bælge

Næste Artikel

Skoda skærper profilen med ny Fabia

Næste Artikel
Sådan bliver den nye Fabia med krystalliseret profil og de basale dyder i behold.

Skoda skærper profilen med ny Fabia

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Pris, udstyr, køredynamik, et bredt motorprogram og et tillidsvækkende image taler alt sammen til Focus' fordel

EcoBoost kan det hele

19. august 2014
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering