e-tron bliver første elbil fra Audi | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Audi e-tron er første rene elbil fra Audi, som har ventet længe med at røre ved det højspændte marked
Hvis du kigger godt efter, kan du måske se, at der står e-tron i folien, som ikke er en camouflage
De orange og sorte felter nederst på e-tron skal symbolisere højspænding, som man ser det på industrielle anlæg
Der var en gang, hvor en el-bil var en aparte størrelse med cykelhjul. Den tid er forbi

e-tron bliver første elbil fra Audi

Audi har trukket den længe nok. Nu præsenterer de deres første elbil med en ladeeffekt, der overgår selv Teslas

af Thomas André
7. marts 2018
i Nyheder

Husker du vores artikel fra i mandags om ladestationer uden kunder? Hellere det end biler uden kunder. Audi har i hvert fald spændt buen længe nok til, at deres første elbil kan lades så hurtigt, at det bliver fordøjeligt for flertallet.

‘Vores kunder skal ikke have brætspil og sudoku med til at slå tiden ihjel, når de skal på langfart og sidde som Tesla-ejere i lange kostbare rækker og lade op i timevis for at krydse landsdele’, synes filosofien at være.

‘Langtursegnet’

Audi e-tron er prototypen på Audis første elbil, som netop er blevet præsenteret for pressen på biludstillingen i Geneve. Den kan lades op med 150 kW på under en halv time. Batteriets kapacitet og bilens rækkevidde er foreløbigt en hemmelighed.

Ladestationer uden kunder

‘Den langtursegnede rækkevidde og et bredt udbud af lademuligheder giver kunden mulighed for at køre rent elektrisk uden at skulle gå på kompromis’, oplyser Audi i en tilhørende pressemeddelelse.

Milepæl for Audi

e-tron er en Quattro og får ifølge Audi stærke præstationer i alle slags terræn. I slutningen af 2018 lanceres den serieproducerede version af Audi e-tron-prototypen på det europæiske marked. Produktionen foregår på den CO2-neutrale fabrik i Bruxelles.

  • Audi sætter med mærkets første rent elektrisk drevne model en vigtig milepæl for koncernens fremtid, siger Rupert Stadler, som er Audis øverste chef.

Gran Turismo

  • I 2020 vil vi have tre komplet elektriske modeller i vores modelprogram. Ud over den sportslige SUV vil det være en firedørs gran turismo, den serieproducerede version af Audi e-tron Sportback concept, samt en model i det kompakte segment.

Og frem mod 2025 kommer vi til at lancere over 20 forskellige elbiler og plug-in-hybrider på markedet – fordelt på alle segmenter og alle koncepter, siger chefen.

Hørt før

Det er toner, vi har hørt fra andre mærker før, og det fortæller historien om, at elbiler er et højspændt marked, som man kan brænde nallerne godt og grundigt på, hvis man ikke er forsigtig.

Rækkevidden er stadig det største problem, men det kan skylles ned med en tålelig ladetid, og det er tilsyneladende det, Audi forsøger sig med i e-tron, mens vi venter på super-batteriet, der kan køre 600 km på en opladning og pumpes helt op på fem minutter.

Højspændingsteknikken iscenesættes med designcamouflagen

Audi e-tron-prototypen bærer ikke den klassiske camouflage til prototyper, selv om det ved første øjekast unægteligt ser sådan ud. Det aparte udseende skal synliggør elektrificeringen med en designfolie, som er udviklet specielt til denne bil.

Som en henvisning til højspændingsnettet synliggør orangefarvede elementer, at Audi e-tron-prototypen kører helt elektrisk: Bilens nederste del er hele vejen rund holdt i skiftevis orangefarvede og sorte segmenter.

Fem millioner test-kilometer

Frem til Audi sender sin første elbil på markedet i slutningen af året, gennemgår den testkørsler på fire forskellige kontinenter. Den får både den skandinaviske kulde, Afrikas stegende hede, Asiens bjergrige højder, Nordschleife på Nürburgring, køkørsel i kinesiske metropoler og amerikanske highways at føle.

Italien griner og England græder

Audi tester førseriebilerne i alle klimazoner i temperaturområdet fra under -20 grader til over +50 grader. Derudover foretages der intensive tests af ladeteknikken over hele verden. I den forbindelse bliver de enkelte ladestandarder testet på testområder og i det offentlige rum for at sikre hele spændvidden af de forskellige lademuligheder.

125 gange rundt om jorden

I alt anvendes der 250 Audi e-tron prototyper i forbindelse med de forskellige tests. De tilbagelægger over fem millioner kilometer. Det svarer til 125 gange jorden rundt og 85.000 drifttimer.

Med så meget data-indsamling kunne de da godt lige sige lidt om, hvor stort batteriet bliver, og hvor langt den kan køre på en opladning. Men det må vi så vente lidt på.

 

 

Tags: Audie-tronLadeeffektlynladerTesla
Tidligere Artikel

Dieselvarebiler på pension

Næste Artikel

PSA vil offentliggøre RDE-tal på alle sine varebiler

Næste Artikel
PSA vil gøre deres forbrugsmålinger tilgængelige for 80 procent af alle deres person- og varebiler i løbet af 2018 og -19

PSA vil offentliggøre RDE-tal på alle sine varebiler

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023

e-tron bliver første elbil fra Audi

7. marts 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering