Husker du vores artikel fra i mandags om ladestationer uden kunder? Hellere det end biler uden kunder. Audi har i hvert fald spændt buen længe nok til, at deres første elbil kan lades så hurtigt, at det bliver fordøjeligt for flertallet.
‘Vores kunder skal ikke have brætspil og sudoku med til at slå tiden ihjel, når de skal på langfart og sidde som Tesla-ejere i lange kostbare rækker og lade op i timevis for at krydse landsdele’, synes filosofien at være.
‘Langtursegnet’
Audi e-tron er prototypen på Audis første elbil, som netop er blevet præsenteret for pressen på biludstillingen i Geneve. Den kan lades op med 150 kW på under en halv time. Batteriets kapacitet og bilens rækkevidde er foreløbigt en hemmelighed.
‘Den langtursegnede rækkevidde og et bredt udbud af lademuligheder giver kunden mulighed for at køre rent elektrisk uden at skulle gå på kompromis’, oplyser Audi i en tilhørende pressemeddelelse.
Milepæl for Audi
e-tron er en Quattro og får ifølge Audi stærke præstationer i alle slags terræn. I slutningen af 2018 lanceres den serieproducerede version af Audi e-tron-prototypen på det europæiske marked. Produktionen foregår på den CO2-neutrale fabrik i Bruxelles.
- Audi sætter med mærkets første rent elektrisk drevne model en vigtig milepæl for koncernens fremtid, siger Rupert Stadler, som er Audis øverste chef.
Gran Turismo
- I 2020 vil vi have tre komplet elektriske modeller i vores modelprogram. Ud over den sportslige SUV vil det være en firedørs gran turismo, den serieproducerede version af Audi e-tron Sportback concept, samt en model i det kompakte segment.
Og frem mod 2025 kommer vi til at lancere over 20 forskellige elbiler og plug-in-hybrider på markedet – fordelt på alle segmenter og alle koncepter, siger chefen.
Hørt før
Det er toner, vi har hørt fra andre mærker før, og det fortæller historien om, at elbiler er et højspændt marked, som man kan brænde nallerne godt og grundigt på, hvis man ikke er forsigtig.
Rækkevidden er stadig det største problem, men det kan skylles ned med en tålelig ladetid, og det er tilsyneladende det, Audi forsøger sig med i e-tron, mens vi venter på super-batteriet, der kan køre 600 km på en opladning og pumpes helt op på fem minutter.
Højspændingsteknikken iscenesættes med designcamouflagen
Audi e-tron-prototypen bærer ikke den klassiske camouflage til prototyper, selv om det ved første øjekast unægteligt ser sådan ud. Det aparte udseende skal synliggør elektrificeringen med en designfolie, som er udviklet specielt til denne bil.
Som en henvisning til højspændingsnettet synliggør orangefarvede elementer, at Audi e-tron-prototypen kører helt elektrisk: Bilens nederste del er hele vejen rund holdt i skiftevis orangefarvede og sorte segmenter.
Fem millioner test-kilometer
Frem til Audi sender sin første elbil på markedet i slutningen af året, gennemgår den testkørsler på fire forskellige kontinenter. Den får både den skandinaviske kulde, Afrikas stegende hede, Asiens bjergrige højder, Nordschleife på Nürburgring, køkørsel i kinesiske metropoler og amerikanske highways at føle.
Audi tester førseriebilerne i alle klimazoner i temperaturområdet fra under -20 grader til over +50 grader. Derudover foretages der intensive tests af ladeteknikken over hele verden. I den forbindelse bliver de enkelte ladestandarder testet på testområder og i det offentlige rum for at sikre hele spændvidden af de forskellige lademuligheder.
125 gange rundt om jorden
I alt anvendes der 250 Audi e-tron prototyper i forbindelse med de forskellige tests. De tilbagelægger over fem millioner kilometer. Det svarer til 125 gange jorden rundt og 85.000 drifttimer.
Med så meget data-indsamling kunne de da godt lige sige lidt om, hvor stort batteriet bliver, og hvor langt den kan køre på en opladning. Men det må vi så vente lidt på.