Durango i Eco-mode | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 20 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Durango i Eco-mode

Chrysler ser nye muligheder for den store Dodge i et stadigt voksende SUV-marked

af Morten Dam
25. april 2013
i Nyheder

Den har været har før, omend via parallelimport, og kan komme igen, den godt fem meter lange og to ton tunge amerikanske SUV-model Dodge Durango med træk på en eller to aksler. Måske hvis den potentielle målgruppe stiller op som lynchhoben i den klassiske western af samme navn og råber: We want Durango!
Godt nok er den mindre Dodge Journey nyligt dukket op herhjemme under pseudonymet Fiat Fremont, men dét indebærer ikke automatisk en supplering med en europæisk udgave af Durango. Tiden må vise om den og efterspørgslen arbejder for et comeback for en stor SUV som Durango.
Med kombinationen af et nyt 8-trins automatgear og et Eco Mode-system med såkaldt ”fuel cut off“ er det lykkedes at barbere op til ni procent af brændstofforbruget. Samtidigt introduceres årgang 2014 med en 8,4-tommer touchscreen med stemmestyring, håndfri mobiltelefoni, USB-port, musikstreaming og downloadfaciliteter.

Hemi- og Pentastar-motorer

Dertil kommer et info-center med 7-tommer farveskærm og mulighed for individualiseret opsætning. Nå, ja, den har forresten også en DVD/BluRay-afspiller og en masse andre sofistikerede udstyrsdetaljer af den slags, som er et ”must have“ for amerikanske bilkøbere.
Under den store frontklap har Durango enten en 360 hk Hemi V8’er på 5,7 liter eller 290 hk Pentastar V6’er på 3,6 liter, og sidstnævnte maskineri kan på fuld tank trække den store SUV over en strækning på godt 1.000 kilometer.
Bilen har kapacitet til at trække op til 2,5-3,5 ton alt efter om den er udstyret med den mindste eller største motor. Og med fuld udnyttelse af det variable sædearrangement kan der blive plads til godt 2.400 liter gods i bagagerummet.

Fem udstyrsvarianter

Siden Durangos comeback i 2011 har Chrysler syslet med raffinering af den modellen, og den nye årgang er lanceret i fem udstyrsvarianter: SXT, Rally, 2014 Limited, R/T og Citadel. Produktionen af den nye modelårgang starter efter sommerferien på Jefferson North-fabrikken i bilbyen Detroit. Ganske som i Europa og Fjernøsten er SUV-markedet også i USA i hastig vækst, og Chrysler øjner nye muligheder for Durango i et klassement, der er vokset med 48 pct. siden 2009. Durango har uafhængigt ophængte og affjedrede 18- eller 20-tommer hjul, et vridningsstift chassis, elektrisk servostyring og rat med skiftetaster til transmissionen og der er ifølge Chrysler tale om en væsentlig forbedring af komfortniveauet for så vidt angår støj, vibrationer og affjedring. Så måske kommer vi til at se den nye Durango skyde sig igennem trafikken på det danske vejnet.
I dag sælges mellem fire og syv år gamle eksemplarer af Durango herhjemme for mellem 200.000 og 350.000 kr.

Tags: Dodge
Tidligere Artikel

Mænd om kvinder: De kan bare ikke køre bil!

Næste Artikel

Skoda klar med en ny Octavia Combi 4x4

Næste Artikel

Skoda klar med en ny Octavia Combi 4x4

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Durango i Eco-mode

25. april 2013
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Og så til den danske side af sagen. Man kunne godt ønske sig lidt mere kreativitet i ombygningen til gule plader

Hvad koster det at få hvide plader på en gulpladebil?

7. december 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering