Den har været har før, omend via parallelimport, og kan komme igen, den godt fem meter lange og to ton tunge amerikanske SUV-model Dodge Durango med træk på en eller to aksler. Måske hvis den potentielle målgruppe stiller op som lynchhoben i den klassiske western af samme navn og råber: We want Durango!
Godt nok er den mindre Dodge Journey nyligt dukket op herhjemme under pseudonymet Fiat Fremont, men dét indebærer ikke automatisk en supplering med en europæisk udgave af Durango. Tiden må vise om den og efterspørgslen arbejder for et comeback for en stor SUV som Durango.
Med kombinationen af et nyt 8-trins automatgear og et Eco Mode-system med såkaldt ”fuel cut off“ er det lykkedes at barbere op til ni procent af brændstofforbruget. Samtidigt introduceres årgang 2014 med en 8,4-tommer touchscreen med stemmestyring, håndfri mobiltelefoni, USB-port, musikstreaming og downloadfaciliteter.
Hemi- og Pentastar-motorer
Dertil kommer et info-center med 7-tommer farveskærm og mulighed for individualiseret opsætning. Nå, ja, den har forresten også en DVD/BluRay-afspiller og en masse andre sofistikerede udstyrsdetaljer af den slags, som er et ”must have“ for amerikanske bilkøbere.
Under den store frontklap har Durango enten en 360 hk Hemi V8’er på 5,7 liter eller 290 hk Pentastar V6’er på 3,6 liter, og sidstnævnte maskineri kan på fuld tank trække den store SUV over en strækning på godt 1.000 kilometer.
Bilen har kapacitet til at trække op til 2,5-3,5 ton alt efter om den er udstyret med den mindste eller største motor. Og med fuld udnyttelse af det variable sædearrangement kan der blive plads til godt 2.400 liter gods i bagagerummet.
Fem udstyrsvarianter
Siden Durangos comeback i 2011 har Chrysler syslet med raffinering af den modellen, og den nye årgang er lanceret i fem udstyrsvarianter: SXT, Rally, 2014 Limited, R/T og Citadel. Produktionen af den nye modelårgang starter efter sommerferien på Jefferson North-fabrikken i bilbyen Detroit. Ganske som i Europa og Fjernøsten er SUV-markedet også i USA i hastig vækst, og Chrysler øjner nye muligheder for Durango i et klassement, der er vokset med 48 pct. siden 2009. Durango har uafhængigt ophængte og affjedrede 18- eller 20-tommer hjul, et vridningsstift chassis, elektrisk servostyring og rat med skiftetaster til transmissionen og der er ifølge Chrysler tale om en væsentlig forbedring af komfortniveauet for så vidt angår støj, vibrationer og affjedring. Så måske kommer vi til at se den nye Durango skyde sig igennem trafikken på det danske vejnet.
I dag sælges mellem fire og syv år gamle eksemplarer af Durango herhjemme for mellem 200.000 og 350.000 kr.