Vil du som professionel bruger af biler være med til at udvikle fremtidens intelligente dæk, så skal du på banen med de gode ideer, du måtte tumle med i dit stille sind. Dækfirmaet Dunlop har nemlig kridtet op til udvikling af fremtidens dæk og har inviteret enhver med gode ideer til at være med.
Man kan mene, at en dækproducent som Dunlop må antages at have en hærskare af eksperter, som ved tusindfold mere om gummiblanding og dækkonstruktion end nogen ordinær bilist, men sådan set kan den helt rigtige idé meget vel komme fra en, som slet ikke har med dækproduktion at gøre.
Det var netop tilfældet i 1888, da den skotske dyrlæge John Boyd Dunlop uden at være fagligt belastet af automobilteknologi opfandt den luftfyldte gummiring, som siden har bidraget til at sætte en hel verden på hjul.
Dæk med carbonflager
Dunlop har bestilt en fremtidsforsker til at lave en rapport om den udvikling, som kan komme til at præge dækteknologien i de næste 125 år.
Rapporten indgår som et led i den såkaldte projekt Dunlop Future Race Car Challenge.
Ifølge fremtidsforskeren, Dr. Ian Pearson, vil komponenter som polymere gel-typer, flager af carbonmateriale, der bindes sammen i et heksagonalt gitter samt elektronisk reguleret materiale blive en del af fremtidens dækteknologi.
Formskiftende dæk
I første omgang er Dunlops initiativ med motorsport for øje, men de teknologiske fremskridt, som ligger til grund for produktion af biler til hverdagsbrug har i vid udstrækning haft motorsporten som afsæt, så derfor er der god grund til at være opmærksom på, hvad der kan komme ud af Dunlops Future Race Car Challenge.
Også fordi denne ikke er koncentreret om dækteknologi alene, men er åben for nye ideer til såvel dæk som til drivlinier, aerodynamik og bremser.
Dr. Ian Pearson forestiller sig en fremtid med dæk, som tilpasser sig efter behov. Det vil sige efter kørslen og vejens beskaffenhed.
Han forestiller sig dæk konstrueret og produceret i formskiftende materiale, så de uanset kørselsforhold præsterer et optimalt vejgreb.
Dæk med ”mikroppigge“
Dersom et dæk f.eks. aquaplaner, skal et lag af ”mikropigge“ i dækkets trædeflade kunne aktiveres og bidrage til bevare hjulets greb i vejbanen. Ligeledes forventer han, at anvendelse af specielle carbonflager vil kunne bidrage til at optimere trædefladen og dermed vejgrebet i fremtidens dæk.
Det er nu, at der skal tænkes ud af boksen, ligesom John Boyd Dunlop gjorde det, da han med sit såkaldte pneumatiske dæk gav industrien et alternativ til massive gummiringe.
Følg med på Facebook
Jean-Felix Bazelin, chef for Dunlop Motorsport, opfordrer alle med ideer og nytænkning til at være med i processen med at udvikle fremtidens dækteknologi.
Han tror på, at fremtiden kommer til at byde på smarte dæk, som kan tilpasse sig skiftende kørselsforhold og på en måde vil kunne kommunikere med den, som sidder bag bilens rat.
Du kan se mere om Dunlop-projektet på Facebook: www.dunlopfutureracecarchallenge.com