Når trafikkaos, miljøzoner og stigende internethandel optræder på samme tid og sted, skal der tænkes i kreative baner, hvis man er en virksomhed, der lever at at bringe varer ud til folk. Det gør f.eks. DPD (Deutscher Paket Dienst), som er en distributions-virksomhed med aktiviteter i hele Europa.
I sit hjemland Tyskland er DPD blandt de største brev- og pakkedistributører og ligger i top 5 sammen med DHL, Hermes, GLS og UPS. Her gør DPD som mange andre: De investerer i og prøvekører forskellige elektriske varebiler til udbringning i bymidterne.
Cyklernes akilleshæl
Men DPD gør mere end det. De har fået øjnene op for de elektriske ladcyklers effektivitet, når det gælder om at få pakkerne det allersidste stykke ud til folks dørtrin.
Ifølge DPD er cyklerne langt mere effektive end varebiler, når det gælder om at sno sig gennem den tætte bytrafik. Men cyklerne har en akilleshæl, og den hedder mikrodepoter.
Panden mod muren
DPD har netop anskaffet sig yderligere 8 el-drevne ladcykler, men har så løbet panden mod muren i Stuttgart, der er Tysklands sjettestørste by. Trods et samarbejde med byens økonomiske forvaltning er det nemlig ikke lykkes DPD at finde egnede steder til mikrodepoter.
Disse depoter er helt nødvendige, hvis det skal give mening at bringe varer ud med cykler. Som en konsekvens af dette holder der nu adskillige uvirksomme el-cykler i garage i Ludwigsburg.
Brug for et samarbejde
-Hvis man finder den rette kombination af konventionelle varebiler og mikrodepoter, kan el-cykler blive næsten lige så effektive som udbringning med fossile varebiler, hævder DPD.
-Derfor er der mere end nogensinde brug for et samarbejde mellem bymyndigheder og pakkedistributører for netop at få tilvejebragt det nødvendige antal depoter, siger Thomas Ohnhaus, der er COO for DPD i Tyskland.
Øger antallet af elvarebiler
DPD meddeler, at de i øjeblikket øger antallet af elektriske køretøjer i hele deres flåde. Når det gælder udbringning af pakker styrker de el-delen af flåden i bl.a. Stuttgart og Ludwigsburg.
To før-produktionsmodeller af VW eCrafter langtidstestes i øjeblikket i denne region. De supplerer andre emissionsfri biler som Mercedes-Benz Vito eCell og Renault Master Z.E.
Gør viften så bred som mulig
DPD forsøger at gøre viften af forskellige udbringningskoncepter så bred som muligt. I år har DPD anskaffet sig endnu flere el-cykler, som i øjeblikket kører i Hamborg, Berlin, Heilbronn og Nürnberg.
I tillæg til sine elbiler i Hamborg, Köln og Berlin har virksomheden også anskaffet sig otte el-scootere. Fordelen ved disse er, at de har længere rækkevidde end cykler, men de kan det samme som cyklerne, nemlig komme hurtigt frem gennem trafikken.