Langsom men sikkert kæmper Fiat sig fremad og opad. Væk fra fortidens rust- og elproblemer. I dag kan vi – specielt her i varebilkredse – med sindsro og kendermine tale om Fiat som producent af verdens bedste dieselmotorer til person- og varebiler. Ophavet til common rail indsprøjtningsteknologi. De er oven i købet begyndt at bygge Fiat Ducato til det amerikanske marked i datterselskabet Chryslers navn.
Jovist. Og herhjemme er priserne i orden; man kan hamle op med sine franske ærkerivaler. Og set i det lys er det mærkværdigt at se en ny generation af Fiats mest succesrige varebil nogensinde, Doblo Cargo, begå et par begynderfejl, som for længst burde være opdaget og udbedret.
Vi tager dem efterhånden, som vi kommer frem til dem.
Støjdæmpende standard
Den nye multilink bagaksel klæder Fiat Doblo. Kørslen er blevet mere rolig, og den er endnu et skridt op ad evolutionens stige for de mellemstore italienske varebiler.
Standard i Danmark er fuld varerumsadskillelse. Fiat laver også en gitteradskillelse, der kan foldes sammen, så lange genstande kan ligge helt frem til et nedfældeligt passagersæde. Den koster 1000 kroner plus moms oveni, men sådan en gitteradskillelse er i sagens natur ikke just støjdæmpende, og netop støjniveauet er et af de mest førervenlige fremskridt i den nye Doblo Cargo.
Fiat Doblo Cargo – frisk og veltrænet
Kompromiset består i en lille luge i bagvæggen bag passagersædet. Folder du det ned, kan du stikke lister og rør helt frem til instrumentbordet, ja helt ind i handskerummet, hvis du vil. Og det er faktisk nok en god ide, hvis du for eksempel kører med et par lange vandrør, der stritter ud gennem bagdøren. Det flytter nemlig forenden af rørene ned i handskerummet i stedet for at lade dem hvile på airbaggen!!!
Agter torpedo
Tanken om sådan et 3/4-tomme galvaniseret vandrør, der bliver skudt bagud af en eksploderende airbag, når du torpederer en bus i den anden ende, lyder godt nok Top Gear-agtigt festligt, men der skal nok mere end et italiensk skuldertræk til at forklare denne pudsige lille detalje for cyklisten med et amputeret skinneben bagefter.
Det er næppe et stort problem til daglig, men det ligner en tanketorsk af de mere markante.
Ford Transit Connect – næsten fejlfri
Airbags og øvrig sikkerhed er ellers en anden af Doblo Cargos forstærkninger. Fire airbags, ESC, ABS med elektronisk bremsekraft fordeling (EBD), hydraulisk bremseassistent, Hill Holder og dæktryksovervågning er alt sammen standard.
Ingen tankstop
Sammen med den rummelige kabine, der byder på anstændig plads til at får en ordentlig kørestilling med hældning på ryglænet, den nye bagaksel, der absorberer ujævnheder og øger stabiliteten betragteligt, hæver den sænkede vej- og vindstøj komforten ganske betragteligt. Mester skal ikke få dårlig samvittighed over at sende svendene en tur på tværs af regionerne. Og skulle han alligevel vælge at gøre det selv, kan han passende glæde sig over en brændstoføkonomi, der gør det muligt uden tankstop.
Hvor er kopholderne
Skal han holde ind, skulle det udelukkende være for at strække benene. Eller drikke en kop kaffe.
Ja, for så er vi ved det igen: Fiat Doblo Cargo har ingen kopholdere!
Kabinen er helt nyindrettet. Et rigtigt fint lydsystem med Bluetooth er blevet standard, så vi nærmer os det acceptable for en håndværker, et bud eller en servicemontør, der kører 30.000 km om året med et utal af stop. Nu mangler vi sådan set bare at tage muligheden for at spare airconditioningen væk ved at gøre det til standardudstyr.
Flere gearskift
Vi har fået tre motorer til Danmark. 1,3 MJT med 75 eller 90 hk og 1,6 MJT. Den svageste er primært tænkt som en indgangsmodel med sin lave pris på 110.000 kroner plus moms (22.255 kroner). Motormæssigt er der dog ikke den store forskel mellem 75 og 90 hk, idet drejningsmomentet er uændret 200 Nm. Så der skal geares ned og køres længere ud i gearene for at få ekvipagen i bevægelse.
Pakkepost direkte til bagagerummet i din Audi
Alle forbedringer i motorrummet er sket på forbrugs- og miljøsiden. Rent praktisk er der ingen forskel, så her på altomvarebiler.dk holder vi fast i vores hidtige anbefaling af den stærkeste 1,6 MJT med 105 hk og 290 Nm. Den er med sit forbrug på 19,2 km/l lidt mere tørstig end 1,3’eren med 22,7 km/l, men har du – som det er helt normalt på de danske veje – brug for at foretage en overhaling fra tid til anden, er det altid sikrest med et vist overskud af kræfter, hvis man ikke har et tilsvarende overskud af tålmodighed.
Pust liv i den
Den flotte økonomi er besnærende, og vi skal alle bidrage til at skåne klimapåvirkningen, men i 2015 må det være muligt for verdens største producent af dieselmotorer at puste lidt mere liv i den noget bedagede 1,3’er.
Forbedringen i brændstofforbrug er iøvrigt nok mere af akademisk karakter, idet forbedringen hovedsageligt er en skrivebordsnedsættelse, fordi Doblo Cargo har fået stop/start som standard.
90 hk starter på 125.000 plus moms for en kort udgave med Professional udstyr, der omfatter højdejusterbart førersæde med lændestøtte og armlæn, elspejle med varme, fartpilot og skydedør i højre side. Både indgangmodellen og Basic udstyrsniveau må nøjes med bagdør. De lange versioner har alle skydedør i højre side.
Mon ikke airbag`en kan slåes fra i passagersiden?……….
Jo, mon ikke. Bare man så husker det, når man har haft svenden med til byggepladsen om morgenen. :-)