Discovery Sport - fra høst til opera
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 4 februar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Automatikken, som rigtige Landy-fans ofte forsager, styrer Discovery Sport så fint, at man slet ikke skal tænke over det, før man forlader alfarvej og entrer arbejdspladsen
Selvfølgelig skal en bil, der agerer bindeled mellem mudderpøl og Michelin-restaiurant da have en signatur-lygte...
...og endnu én mage til i rød bagpå
Her bag rattet kommer Discovery Sport en anelse til kort. Den er simpel og nem at gå til. Stilet og lækker. Men op på Evoques hotte niveau kommer den ikke
Den nye multilink bagaksel giver bedre vejgreb og mere plads bagi. Læg mærke til afstanden mellem skærkasserne
Så lækkert kan det gøres. Læder, syninger og simpelt bildesign, når det er lækkert uden at være prangende
Drejefisen er så langt fra typisk Land Rover, man kan komme. Men sådan betjenes moderne automatik, og fatter kan lige så godt vænne sig til det
Den kompakte bagdel passer perfekt til dens natur. Læg mærke til, at Land Rover-navnet er udeladt til fordel for 'Discovery'
Instrumentbordet er holdt i enkle linjer med masser af personlighed

Discovery Sport – fra høst til opera

Vi forventede en billig variant at Range Rover Evoque, men Land Rover har begået en helt ny og overraskende alsidig nyhed med Discovery Sport

af Thomas André
19. august 2015
i Test

Selvfølgelig handler det om at sole sig i lidt af det stjernestøv, der drysser fra Range Rover Evoque.
Det kunne Freelancer ikke, men afløseren, Discovery Sport, er både af navn og af gavn langt mere inde i kampen end lille Freelander.

Først og fremmest er der et hav af moderne – og hypermoderne – tilbehør på både sikkerheds- komfort- og rent lir-fronterne.
For eksempel har de anbragt en fodgængerairbag ude foran, som så vidt vides endnu ikke har bevist sit værd. Det skal nok komme.
Indvendigt kunne man frygte – eller ønske – en køreoplevelse i stil med Range Rover Evoque.

Udadvendt og praktisk

Men Discovery Sport er langt mere Land Rover med sin rummelighed og et rigtigt fint udsyn hele vejen rundt. Til forskel fra Range Rover’en, der i direkte sammenligning føles lille og sporty ved siden af.
Den kan og vil andet og mere end at være et billigt alternativ til Range Rover Evoque. Og er det på ingen måde, når man ser bort fra de fælles komponenter, motorer og gearkasser.

Disco er større, mere rummelig, udadvendt, praktisk – og lige så dyr.
Den har i dagligt brug og personlighed mere til fælles med storebror Discovery, som er bindeleddet mellem den – vistnok – uddøende Defender og Range Rover-modellerne.

Mors og fars

På samme måde er Discovery Sport kompromisset mellem det designer-lækre og det mudder-sikre; for dem, der gerne vil have en Discovery men nægter at vise sig inden for bygrænsen i oilskinsbukser og det blankslidte spor i skovmandsskjorten fra bøssens olierede skulderstrop.

Eller slet og ret: mors og fars fælles Land Rover.
For helt ærligt: det er den første Landy, som kan begå sig både på bondemandens marker og foran operaens hovedindgang. Selv om flere reklamefremstød for Discovery har forsøgt sig med projektet.

Firecylindret power

Egenvægten, som for de letteste varianter starter lige under 1,8 ton, gør sit til at tæmme den firecylindrede turbodiesel. Testbilen er udstyret med den stærkeste variant, SD4 med 190 hk og 420 Nm. Det kan selv ikke et par ton Land Rover tøjle, og i kombination med den ni-trins automatgearkasse bliver der kraftoverskud og handlefrihed til, at al kørsel både on- og offroad kommer til at foregå med den største lethed.

Feminin skiftepuck

Far vil sikkert foretrække den sekstrins manuelle gearkasse og en kobling for at få lidt mere kontrol over kræfterne i terrænet. Han vil måske oven i købet blive lidt træt af det lidt klodsede skift og lange reaktionstid mellem det meget lave førstegear og andet.

Jeep Renegade – en lille fed med X-faktor

Men det er detaljer, som enhver bilejer med garanti vil slide ud af bevidstheden i løbet af den første måneds bekendtskab med det på alle andre måder vellykkede setup.
Om han vil vænne sig til den lille feminine skiftepuck, som glider op af midterkonsollen, når motoren startes og tilbage igen efter brug, er så en anden sag.

Langfjedret kørekaffe

Disco Sport klarer sig i terrænet med al sin naturlige automatik. Og man føler en tillid til systemerne. Måske fordi det er en Land Rover men nok mere fordi den gør det med en naturlig lethed uden besværlige overgange.
Og så kan man sidde der i sin automatiserede lethed med kørekaffen i kopholderen og forcere naturen i en let designer-kokkasin eller gummistøvler.

Produktionen af Land Rover Defender kan blive forlænget

Kaffen bliver i koppen under de fleste omstændigheder. Det sørger en overraskende lang vandring i fjederbenene for. Overraskende fordi Discovery Sport der lidt lavbenet og poppet ud på gaden, og fordi den præsterer en dejligt kontant undervogn på asfalt og giver en rigtigt god respons ved høje hastigheder.

Lægmands smertegrænse

Man kunne ønske sig, at Discovery Sport havde holdt lidt bedre kontakt til forgængeren Freelander, når det kommer til anskaffelsesprisen. 364.000 plus moms og 700.000 på hvide plader for den billigste variant, overskrider smertegrænsen for det, der i lægmands termer kaldes vid udbredelse på det danske marked.

Men på originalt design, udstråling og praktisk anvendelighed leverer den en cocktail, som ganske enkelt ikke matches af nogen på markedet lige nu.

Fakta:
Land Rover Discovery Sport HSE Luxury Aut.:
Motor: 2179 ccm, R4 turbodiesel
Ydelse: 190 hk / 420 Nm
0-100 km/t: 8,9 sekunder
Topfart: 188 km/t
Forbrug: 15,9 km/l
CO2-udslip: 166 g/km
Pris: 572.769 kroner plus moms (90.231)
Billigste: 363.689 kroner plus moms (58.311)

Tags: Discovery SportEvoqueLand Rover
Tidligere Artikel

Toyota fornyer deres kæmpe

Næste Artikel

Varevogns-porno fra Renault

Næste Artikel
Reanult hylder sin egen Formel 1-arv med denne festlige special-udgave.

Varevogns-porno fra Renault

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Discovery Sport er praktisk og offroad-anvendelig nok til at være støttekøretøj til høsten og har klasse nok til aftenens gallapremiere bagefter

Discovery Sport – fra høst til opera

19. august 2015

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering