Nu er det ikke længere kun store operatører som DHL, Hermes og det tyske postvæsen, der indsætter el-drevne varebiler i deres flåder. Nu har en af de mindre vognmand også har taget springet, og det er MMK Frachtdienste GmbH med kun 36 ansatte.
Det tyske firma, der har base i Unna og desuden opererer i Dortmund, har netop anskaffet sig to eldrevne varebiler til erstatning for to af sine dieseldrevne biler, der nu er blevet solgt.
– Bortset fra Post AG kender jeg ikke til nogen andre distributører, der har optaget elbiler i flåden her i regionen, siger direktør Michael Mlynarcyk.
Bilerne får et større lastrum
Den tyske first mover har været optaget af e-mobilitet siden 2009 og blev opmærksom på det slovakiske firma Voltia på Internettet. Michael Mlynarcyk læste om firmaet, der køber basismodeller af Nissan e-NV200 og bygger dem om, så de får et væsentligt større lastrum.
De fleste af Voltias biler kører i Polen, Tjekkiet og Slovakiet. Men nu kører der altså også et par stykker under MMK Frachtdienstes flag i Tyskland.
Vigtigt at vise pionérånd
De to biler skal køre leverancer for GLS og DPD i centrum af byerne Unna med 60.000 indbyggere og Dortmund, hvor der bor ca. 600.000 mennesker. – Det har været vigtigt for mig at give vores firma en grønnere profil, men det er også vigtigt for mig at vise noget pionérånd på dette område, siger Michael Mlynarcyk.
Bilerne hedder “Voltia e-NV200 Maxi”, og de er stort set ukendte i Tyskland. – Det er en skam, for bilerne har en god pris, en god kapacitet (8 kubikmeter) og en udmærket rækkevidde på 140 km, siger Mlynarcyk, som dog påpeger, at den normale lastevolumen for pakketransportbiler i KEP-branchen er 12 kubikmeter.
Mlynarcyk har smittet GLS og DPD med sin miljøbegejstring i en sådan grad, at de ikke kun har givet ham deres moralske opbakning til købet, men også yder ham en vis økonomisk kompensation.