Man kunne godt begynde at frygte for dieselmotorens snarlige bortgang. Ord som dieselkarteller, klimaaftaler og elektriske biler svirrer rundt i luften. Volvo sætter strøm på alle sine biler i 2019, og Mercedes har nu helt opgivet at søge tilladelse til at sælge nye dieselbiler i USA.
Et af tidens buzz-words er ICE-car. Ordet bruges flittigt i fagkredse, når fremtidens biler diskuteres. Men er det en bil fra Hjem-is? Nej, det er en Internal Combustion Engine-car. Ordet bliver ofte brugt, som om det er en betegnelse for noget, der snart hører fortiden til.
Mazda beholder ICE
Men ikke i følge Robert Davis, der er en del af Mazdas topledelse i Nordamerika. Til online-magasinet Motortrend siger han, at Mazda-koncernen ikke har nogen planer om at bevæge sig væk fra ICE-cars – altså biler med forbrændingsmotorer.
ACEA kalder til samling om fremtidens miljørigtige varebiler
Ordene faldt på et nordamerikansk seminar for nylig, hvor Robert Davis kommenterede udviklingen inden for elektriske biler – herunder problematiske forhold omkring lithium-ion-batterier.
Samarbejde med Toyota
Han understregede samtidig, at Mazda skam er interesseret i elektriske biler og ser en fremtid for disse. Mazda har kigget på såvel batteriteknologier som elektriske biler og plugin-hybrider. Og for få dage siden indgik Mazda da også en samarbejdsaftale med Toyota, der blandt andet indeholder udvikling af elektriske biler.
Men Mazda har ikke – som så mange andre mærker – offentliggjort ambitiøse planer og mål for introduktion af elektriske biler. Traditionelle mainstream-mærker som Toyota, Honda, Nissan og Volvo profilerer sig skarpt på dette område.
Renault og Nissan langt fremme
Inden for varebiler er det mærker som Renault og Nissan, der har gjort sig bemærket med et pænt udvalg af modeller, og navnlig Renault Kangoo markerer sig stærkt med forøget rækkevidde.
Nogle ser bilmærkernes ambitiøse planer for el-biler som begyndelsen til enden for benzin- og dieselbilerne. – Men deres forestående død er overvurderet, sagde Robert Davis.
Optimerede forbrændingsmotorer
Hvad der ligger til grund for, at Mazda indtil videre ikke har ofret de store summer på udvikling af elektriske modeller, kom Davis dog ikke ind på. I stedet pointerede han, at Mazda har optimeret sine benzin- og dieselmotorer med såkaldt Skyactiv-teknologi.
Mazda har således store planer med nye dieselvarianter af CX-5 til det nordamerikanske marked, hvor diesel-andelen er sat til ambitiøse ti procent. En EPA-godkendelse af 2,2-liters Skyactive-dieselmotoren ventes at komme inden for et par måneder.
Det kan tilføjes, at de fleste andre mainstream-mærker også har optimeret deres forbrændingsmotorer ved hjælp af anden eller beslægtet teknologi.
Ikke lette at genanvende
Midt i den store opmærksomhed på elektriske biler ville Robert Davis gerne minde om, at lithium-ion-batterier ikke er emissonsfri. – De skal jo produceres, hvilket koster CO2. Desuden er de ikke særligt nemme at genanvende, når de er udtjente, sagde han og tilføjede:
– Måske fortjener de elektriske biler ikke denne særskilte opmærksomhed. Mon ikke vi kan finde en bedre vej fremad? Det vi har brug for er jo at finde frem til den bedste løsning for forbrugerne og for miljøet – set under et. Der findes ikke en manual, der fortæller os, hvordan vi skal nå frem til målet.
Lad industrien klare det
Davis har i øvrigt også en høne at plukke med de myndigheder, der opkræver registreringsafgifter og andre afgifter for at fremme de miljørigtige biler.
– Lad i stedet industrien om at udvikle måder at opfylde miljøkravene på. Lad være med at favorisere en bestemt slags drivlinje, sagde han.