Ensidigt fokus på elektriske biler er måske ikke den bedste vej frem, siger topleder i Mazda
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 2 april 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
- Mazda holder fast i biler med forbrændingsmotor, siger Robert Davis

Dieselmotorens snarlige død er overvurderet

Mazdas Robert Davis mener, at benzin- og dieselmotorer har en fremtid og maner til besindighed omkring elektriske biler

af Jess Ulrik Verge
7. august 2017
i Miljø, Nyheder

Man kunne godt begynde at frygte for dieselmotorens snarlige bortgang. Ord som dieselkarteller, klimaaftaler og elektriske biler svirrer rundt i luften. Volvo sætter strøm på alle sine biler i 2019, og Mercedes har nu helt opgivet at søge tilladelse til at sælge nye dieselbiler i USA.

Et af tidens buzz-words er ICE-car. Ordet bruges flittigt i fagkredse, når fremtidens biler diskuteres. Men er det en bil fra Hjem-is? Nej, det er en Internal Combustion Engine-car. Ordet bliver ofte brugt, som om det er en betegnelse for noget, der snart hører fortiden til.

Mazda beholder ICE

Men ikke i følge Robert Davis, der er en del af Mazdas topledelse i Nordamerika. Til online-magasinet Motortrend siger han, at Mazda-koncernen ikke har nogen planer om at bevæge sig væk fra ICE-cars – altså biler med forbrændingsmotorer.

ACEA kalder til samling om fremtidens miljørigtige varebiler

Ordene faldt på et nordamerikansk seminar for nylig, hvor Robert Davis kommenterede udviklingen inden for elektriske biler – herunder problematiske forhold omkring lithium-ion-batterier.

Samarbejde med Toyota

Han understregede samtidig, at Mazda skam er interesseret i elektriske biler og ser en fremtid for disse. Mazda har kigget på såvel batteriteknologier som elektriske biler og plugin-hybrider. Og for få dage siden indgik Mazda da også en samarbejdsaftale med Toyota, der blandt andet indeholder udvikling af elektriske biler.

Men Mazda har ikke – som så mange andre mærker – offentliggjort ambitiøse planer og mål for introduktion af elektriske biler. Traditionelle mainstream-mærker som Toyota, Honda, Nissan og Volvo profilerer sig skarpt på dette område.

Renault og Nissan langt fremme

Inden for varebiler er det mærker som Renault og Nissan, der har gjort sig bemærket med et pænt udvalg af modeller, og navnlig Renault Kangoo markerer sig stærkt med forøget rækkevidde.

Nogle ser bilmærkernes ambitiøse planer for el-biler som begyndelsen til enden for benzin- og dieselbilerne. – Men deres forestående død er overvurderet, sagde Robert Davis.

Optimerede forbrændingsmotorer

Hvad der ligger til grund for, at Mazda indtil videre ikke har ofret de store summer på udvikling af elektriske modeller, kom Davis dog ikke ind på. I stedet pointerede han, at Mazda har optimeret sine benzin- og dieselmotorer med såkaldt Skyactiv-teknologi.

Et vellykket skridt i den rigtige retning

Mazda har således store planer med nye dieselvarianter af CX-5 til det nordamerikanske marked, hvor diesel-andelen er sat til ambitiøse ti procent. En EPA-godkendelse af 2,2-liters Skyactive-dieselmotoren ventes at komme inden for et par måneder.

Det kan tilføjes, at de fleste andre mainstream-mærker også har optimeret deres forbrændingsmotorer ved hjælp af anden eller beslægtet teknologi.

Ikke lette at genanvende

Midt i den store opmærksomhed på elektriske biler ville Robert Davis gerne minde om, at lithium-ion-batterier ikke er emissonsfri. – De skal jo produceres, hvilket koster CO2. Desuden er de ikke særligt nemme at genanvende, når de er udtjente, sagde han og tilføjede:

– Måske fortjener de elektriske biler ikke denne særskilte opmærksomhed. Mon ikke vi kan finde en bedre vej fremad? Det vi har brug for er jo at finde frem til den bedste løsning for forbrugerne og for miljøet – set under et. Der findes ikke en manual, der fortæller os, hvordan vi skal nå frem til målet.

Lad industrien klare det

Davis har i øvrigt også en høne at plukke med de  myndigheder, der opkræver registreringsafgifter og andre afgifter for at fremme de miljørigtige biler.

– Lad i stedet industrien om at udvikle måder at opfylde miljøkravene på. Lad være med at favorisere en bestemt slags drivlinje, sagde han.

Tags: dieselkartelDieselmotorel-bilerEPAlithium-ion-batteriMazdaSkyactive
Tidligere Artikel

Grand Cherokee - et råt rullende kontor

Næste Artikel

Tailgate Art

Næste Artikel
Med 3D-effekt og høj grafisk opløsning skulle effekten være ganske god. Foto: Tailgate Art

Tailgate Art

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
- Mazda holder fast i biler med forbrændingsmotor, siger Robert Davis

Dieselmotorens snarlige død er overvurderet

7. august 2017
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering