Mazda dropper ikke dieselmotoren – kun dieselolie. Mazdas dieselmotorer kommer i fremtiden til at køre på benzin.
Så sent som i mandags bragte vi her på Altomvarebiler.dk nyheden om, at Mazda også i fremtiden vil satse på dieselmotorer. Men det er ikke nødvendigvis det samme, som at de vil fortsætte med at producere biler, der kører på dieselolie.
Kompressionstænding
Mazda Motor Corporation præsenterer nemlig i dag sin langsigtede vision ”Sustainable Zoom-Zoom 2030”, som rækker frem mod år 2030. Heri finder man en opsigtsvækkende plan om at introducere næste generation benzinmotor, SkyActiv -X, som bliver den første serieproducerede benzinmotor, der antænder luft-benzinblandingen ved hjælp af høj kompression.
SkyActiv -X er den første serieproducerede benzinmotor, som benytter sig af kompressionstænding. Det vil sige, at luft-benzinblandingen selvantænder, når den komprimeres af stemplerne. Dette princip blev opfundet af Rudolf Diesel i 1892, og selv om det er blevet almindeligt brugt om brændstoffet, der driver denne type motorer, er det som udgangspunkt motortypen, han har lagt navn til.
Mazdas bagtanker
Så historisk set kan man sige, at Mazda med god samvittighed kan påstå, at de fortsætter udviklingen af dieselmotoren, mens de dropper brugen af dieselolie. Noget kunne endog tyde på, at Mazda har bakset med denne plan gennem længere tid.
Det nuværende SkyActiv-program indeholder nemlig benzin- og dieselmotorer, der kører med helt identisk kompressionsforhold. Hvor traditionelle benzinmotorer ligger omkring 10:1 og dieselmotorer på 18:1, har alle SkyActiv-motorer et kompressionsforhold på 14:1.
Mere power
En forbrændingsmetode med navnet ”Spark Controlled Compression Ignitition” løser to problemer, som tidligere har forhindret en serieproduktion af benzinmotorer med kompressionstænding: at maksimere det område, hvor kompressionstænding er mulig samt at opnå en umærkelig overgang mellem kompressionstænding og gnisttænding via et tændrør.
Den nye forbrændingsmotor kombinerer fordelene ved en benzin- og en dieselmotor ved at give mindre udslip og samtidig levere mere kraft og acceleration.
Lige så god som diesel
Kompressionstænding og trykladning sammen reducerer brændstofforbruget og gør samtidig motoren mere responsiv og øger drejningsmomentet med 10-30 procent i sammenligning med dagens SkyActiv -G benzinmotor.
Kompressionstænding skaber en super effektiv forbrænding, som forbedrer effektiviteten med 20-30 procent i sammenligning med nutidens SkyActiv benzinmotorer og med hele 35-45 procent i sammenligning med Mazdas benzinmotorer med samme cylindervolumen fra 2008. SkyActiv -X er faktisk lige så eller sågar mere effektiv end Mazdas seneste dieselmotor SkyActiv -D.
Bredere moment
Med høj effektivitet i et bredere omdrejningsområde og ved flere forskellige belastninger kan udvekslingsforholdene i transmissionen vælges mere frit, og resultatet bliver både lavere brændstofforbrug og bedre præstationer, siger Mazda selv om deres fremtidige benzinmirakel.
Mazda understreger, at motoren fortsat er under udvikling, og at alle tal er foreløbige. Men at den kommer på markedet skulle være ganske sikkert.