Dieselmotoren er død - længe leve dieselmotoren | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
torsdag. 21 januar 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Fremtidens dieselmotorer fra Mazda kører på benzin

Dieselmotoren er død – længe leve dieselmotoren

Mazda afslører, at de arbejder med en ny udgave af deres SkyActiv dieselmotorer - der kører på benzin

af Thomas André
9. august 2017
i Nyheder

Mazda dropper ikke dieselmotoren – kun dieselolie. Mazdas dieselmotorer kommer i fremtiden til at køre på benzin.

Så sent som i mandags bragte vi her på Altomvarebiler.dk nyheden om, at Mazda også i fremtiden vil satse på dieselmotorer. Men det er ikke nødvendigvis det samme, som at de vil fortsætte med at producere biler, der kører på dieselolie.

Kompressionstænding

Mazda Motor Corporation præsenterer nemlig i dag sin langsigtede vision ”Sustainable Zoom-Zoom 2030”, som rækker frem mod år 2030. Heri finder man en opsigtsvækkende plan om at introducere næste generation benzinmotor, SkyActiv -X, som bliver den første serieproducerede benzinmotor, der antænder luft-benzinblandingen ved hjælp af høj kompression.

Dieselmotorens snarlige død er overvurderet

SkyActiv -X er den første serieproducerede benzinmotor, som benytter sig af kompressionstænding. Det vil sige, at luft-benzinblandingen selvantænder, når den komprimeres af stemplerne. Dette princip blev opfundet af Rudolf Diesel i 1892, og selv om det er blevet almindeligt brugt om brændstoffet, der driver denne type motorer, er det som udgangspunkt motortypen, han har lagt navn til.

Mazdas bagtanker

Så historisk set kan man sige, at Mazda med god samvittighed kan påstå, at de fortsætter udviklingen af dieselmotoren, mens de dropper brugen af dieselolie. Noget kunne endog tyde på, at Mazda har bakset med denne plan gennem længere tid.

Det nuværende SkyActiv-program indeholder nemlig benzin- og dieselmotorer, der kører med helt identisk kompressionsforhold. Hvor traditionelle benzinmotorer ligger omkring 10:1 og dieselmotorer på 18:1, har alle SkyActiv-motorer et kompressionsforhold på 14:1.

Mere power

En forbrændingsmetode med navnet ”Spark Controlled Compression Ignitition” løser to problemer, som tidligere har forhindret en serieproduktion af benzinmotorer med kompressionstænding: at maksimere det område, hvor kompressionstænding er mulig samt at opnå en umærkelig overgang mellem kompressionstænding og gnisttænding via et tændrør.

Den nye forbrændingsmotor kombinerer fordelene ved en benzin- og en dieselmotor ved at give mindre udslip og samtidig levere mere kraft og acceleration.

Lige så god som diesel

Kompressionstænding og trykladning sammen reducerer brændstofforbruget og gør samtidig motoren mere responsiv og øger drejningsmomentet med 10-30 procent i sammenligning med dagens SkyActiv -G benzinmotor.

Crafter – et suverænt stykke værktøj

Kompressionstænding skaber en super effektiv forbrænding, som forbedrer effektiviteten med 20-30 procent i sammenligning med nutidens SkyActiv benzinmotorer og med hele 35-45 procent i sammenligning med Mazdas benzinmotorer med samme cylindervolumen fra 2008. SkyActiv -X er faktisk lige så eller sågar mere effektiv end Mazdas seneste dieselmotor SkyActiv -D.

Bredere moment

Med høj effektivitet i et bredere omdrejningsområde og ved flere forskellige belastninger kan udvekslingsforholdene i transmissionen vælges mere frit, og resultatet bliver både lavere brændstofforbrug og bedre præstationer, siger Mazda selv om deres fremtidige benzinmirakel.

Mazda understreger, at motoren fortsat er under udvikling, og at alle tal er foreløbige. Men at den kommer på markedet skulle være ganske sikkert.

 

 

 

Tidligere Artikel

Lille fald i et ellers stabilt marked

Næste Artikel

Kommuner i forsøg med grøn vare-levering

Næste Artikel
I en forsøgsperiode er der kun adgang for varekørsel til rådhuset i Roskilde med el-drevne last- og varebiler. Foto: Roskilde Kommune

Kommuner i forsøg med grøn vare-levering

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Fremtidens dieselmotorer fra Mazda kører på benzin

Dieselmotoren er død – længe leve dieselmotoren

9. august 2017
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Stadig gang i varebilsalget

20. november 2020

Citroën’s varebiler sælger som nybagte baguettes

15. oktober 2020

GODT NYT: Vild salgsfremgang for varebiler

5. oktober 2020

MAN udvider TGE 4×4-programmet op til 5,5 tons totalvægt

29. september 2020

Ny omgang motorfusk? Porsche i myndighedernes søgelys

25. august 2020
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering