De tyske bilfabrikker er pressede for tiden. I hvert fald den dieseldrevne del af dem. Den 27. februar besluttede forfatningsdomstolen i Leipzig, at det er op til den enkelte storby at beslutte både hvornår og i hvilket omfang, og hvilke biler, de vil udelukke fra kørsel i deres miljøzoner – og i øvrigt også hvor store miljøzonerne skal være.
Og lige siden er salget at dieselbiler raslet ned på deres største marked – Tyskland. Noget måtte gøres; og det blev nødt til at være drastisk.
BMW først
BMW var de første til at reagere med et tilbud om at købe biler tilbage, hvis de bliver ramt af et forbud. I sidste uge kom VW på banen med et tilsvarende tilbud, der gælder fra og med 1. april og fem til udgangen af juni.
Mercedes, Ford, Fiat og Opel har allerede proklameret lignende tilbud. Hvis din nye bil ikke må køre ind i miljøzonen i en by, køber vi den tilbage uden betingelser.
Salget styrtdykker
Forklaringen er, at de tyske bilkøbere er usikre på, om eventuelle forbud kommer til at omfatte Euro 6-motorer i fremtiden, og det har fået salget af dieselbiler til at styrtdykke.
De tyske bilkøbere vælger nu benzinbiler i stedet. De vil hellere bruge lidt flere penge på brændstof end risikere at blive ramt af et kørselsforbud.
28 tyske byer i retten
Det har foreløbigt betydet, at dieselbiler kun udgør en tredjedel af det samlede bilsalg i Tyskland. Det laveste siden 2000.
Miljøorganisationer fører i øjeblikket sager mod sammenlagt 28 tyske byer for at overskride EU’s regler for luftkvalitet. Dermed synes risikoen for at blive begrænset i sin bilisme syd for grænsen altså at vokse betydeligt i løbet af de kommende måneder.
5,9 millioner biler ramt
Tilbuddene om tilbagekøb omfatter kun tyske bilkøbere og tager altså ikke hensyn til hverken udenlandske erhversdrivende eller turisme.
De tyske myndigheder har lavet en beregning, der anslår, at 5,9 millioner dieselbiler, der lever op til Euro 5-kravene, bliver ramt af de nuværende miljødomme.
Fra Euro 4 til -6
Siden dommen i februar er efterspørgslen på brugte dieselbiler faldet voldsomt, hvilket har fået brugtvognsforhandlerne til at sænke priserne med 30-50 procent.
Tidligere har Volkswagen tilbudt sine kunder at skifte Euro 4-biler ud med Euro 6-biler efter dieselgate-skandalen.
170.000 biler skrottet
Og både rabatter og byt-til-nyt-tilbud ser ud til at virke. Tyskland har oplevet det højeste bilsalg i januar og februar siden 1999.
Ifølge VW-gruppen er hele 170.000 biler med Euro 4-motorer eller ældre blevet skrottet, siden de forskellige skrot- og tilbagekøbsordninger blev indført.