Den udødelige soldat - Mercedes G-klasse fortsætter | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 16 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Mercedes Geländewagen har været i produktion siden 1979, og på trods af større krav til både sikkerhed og forurening lover Mercedes, at den vil fortsætte længe endnu.
G-klassen fik et mindre facelift i år, bl.a. med en ny 4-liters V8'er med to turboer og 422 hk.

Den udødelige soldat – Mercedes G-klasse fortsætter

Mercedes G-klasse kan ikke stoppes af forureningskrav eller fodgængeres sikkerhed – Mercedes lover, at den vil fortsætte, så længe kunderne vil have den

af Andreas Lang Hedegaard
7. juli 2015
i Nyheder

Mercedes legendariske firehjulstrækker G-klasse forsvinder ikke lige foreløbigt. Det lover firmaets vicedirektør for SUV’er og sportsvogne, Wolf-Dieter Kurzt, til det australske site Caradvice.com.au.

– Den (G-klassen, red. ) vil overleve så længe, vi kan finde kunder til dette køretøj, for det er vigtigt at bemærke, at kunderne ikke kun er almindelige private kunder, for G-klassen er brugt af mange forsvar og politiflåder rundt om i verden.

Farvel Defender

I år er ellers året, hvor vi vil se en legende dø. Land Rover stopper med at producere Defender. Fabrikken i England vurderer nemlig, at det ikke længere er realistisk at få bilen til at opfylde de stadig strengere krav til udledning af skadelige stoffer. Samtidig bliver der for europæisk side stillet stadig højere krav til fodgængeres sikkerhed, og heller ikke det, havde man tænkt på for 67 år siden, da Defender’ens forgænger blev introduceret.

”Højrøvet“ G-wagen som showcar

Det får dog ikke folkende hos Mercedes til at ryste i bukserne. G-klassen, eller Geländewagen, har også ”kun” 36 år på bagen.

Skrappere krav

Problemet for de store, tunge firehjulstrækkere er, at de netop er store og tunge for at kunne klare sig i terrænet. Netop G-klassen har solide aksler, reduktionsgearkasse og hele tre differentialespær. Det er alt sammen noget, der vejer, og med en bil, der har en vindmodstand som en affaldscontainer, kræver det ingeniør-kunster, at holde G-klassen indenfor Euronorm 6.

Ligeledes gælder det med fodgængersikkerheden. I Europa står fodgængere for 14 procent af alle fatale trafikuheld, fordi fodgængerne ofte, når de bliver ramt af en bil, slår hovedet ned i motorhjelmen og først standser, når hovedet møder toppen af motorblokken.

Sidste udkald for Land Rover Defender

Derfor vægter bl.a. Euro NCAP fodgængersikkerhed højere og højere, så det er svært at opnå en høj karakter uden at klare sig godt på det felt. Uden at gå ind i detaljer, er Wolf-Dieter Kurzt dog alligevel selvsikker.

– Vi arbejder på køretøjet – vi har holdt den frisk og opdateret de seneste 36 år, og det vil fortsætte, også forbi fodgængerbeskyttelse, og hvad du ellers kan finde på, udtaler Wolf-Dieter Kurzt.

Tags: Land Rover DefenderMercedes G-klasse
Tidligere Artikel

Varebilssalget juni

Næste Artikel

Fiat 500X - den seje stedbror

Næste Artikel
Den ligner bedre end MPV'en 500L, men 500X er den bedst kørende 500 af dem alle - med afstand

Fiat 500X - den seje stedbror

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mercedes Geländewagen har været i produktion siden 1979, og på trods af større krav til både sikkerhed og forurening lover Mercedes, at den vil fortsætte længe endnu.

Den udødelige soldat – Mercedes G-klasse fortsætter

7. juli 2015
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Og så til den danske side af sagen. Man kunne godt ønske sig lidt mere kreativitet i ombygningen til gule plader

Hvad koster det at få hvide plader på en gulpladebil?

7. december 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering