Kreativiteten står ikke ligefrem i kø i de produkter, som Toyota lancerer i øjeblikket, men sådan har det ikke altid været. Et glimrende eksempel er RAV4, der var en ener, da den så bilkøberne i øjnene for første gang i 1994.
Siden da, kender de fleste RAV4 som en højbenet gulpladebil, der de seneste generationer har tabt markedsandele til billigere konkurrenter.
Om RAV4 igen bliver en populær varevogn afhænger af priserne, for når bilen lander i Danmark den 13. april er både Nissan Qashqai, VW Tiguan, Honda CR-V, Mazda CX-5 og den nye Subaru Forester klar til at dyste på pris, rummelig og evnen til at trække en trailer.
God til at trække
Den røde tråd gennem den nye RAV4 er vokseværk, men samtidig også et design, der ikke gør, at bilen skiller sig så meget ud fra konkurrenterne som tidligere generationer. Som eksempel siger RAV4 farvel til den klassiske placering af reservehjulet på den sidehængslede bagklap og idet hele taget ser bilen lige så velfriseret ud som flere af konkurrenterne.
I van-udgaven er varerummet på 2,13 kubikmeter. Den indvendig længde er 173 cm med en maksimal bredde ved hjulkasserne på 110 cm og læssehøjde på 67 cm.
Det øgede volumen skyldes blandt andet, at bilen er vokset 10 cm mellem akslerne og totalt er 21 cm længere.
I motorrummet hersker stadig konservatisme, for motorerne er klassiske i størrelsen og mindste diesel er på 124 hestekræfter og træk på forhjulene alene. Denne udgave må trække1600 kg, men vælger du en 2,2-liters diesel og 4×4 er det muligt at hægte 2000 kg på krogen. Frihøjden på 4. generation af RAV4 er 18 cm og bilen kan vade i 50 cm vand.
Priserne holder importøren lige nu tæt til kroppen, men regn med en startpris for billigste version på omkring 180.000 kr. på gule plader.