Ved forårets internationale motorshow i Genéve præsenterede Seat en ny Leon Cupra, der supplerer den nye 5-dørs ST-udgave af samme mellemklassemodel fra VW-gruppens spanske division. Herhjemme er 5-dørs udgaver af begge modeller allerede prissat som varebiler.
Eksempelvis vil ST-udgaven med en munter 180 hk TSI-motor på 2,0 liter med start/stop-system og en gennemsnitlig normydelse på 16,9 km/l samt en halvårlig ejerafgift på 830 kr. koste 219.350 kr. inklusive moms.
Med 7-trins DSG-gear i stedet for et 6-trins manuelt gear, er prisen 223.670 kr., men så kommer man også fra 0 til 100 km/t på 7,2 sek. Den manuelt gearede version skal bruge 0,3 sek. mere på den samme øvelse.
Mere krudt i Cupra
Med Cupra-versionen kommer der endnu mere skud i kareten. Med ekstra 100 hk i forhold til ST-udgaven rykker Leon Cupra Van med 2,0 TSI-motor til 100 km/t på 6,0 sek. med manuelt gear og 5,9 sek. med DSG-gear.
Men så er prisen altså også en lidt anden – 281.900 kr. inklusive moms for en manuelt gearet Cupra og 288.900 kr. med DSG-gear. Og i begge tilfælde med start/stop-system til at holdea brændstofforbruget i ave.
Med 6-trins gear klarer Cupra sig med en normydelse på 15,6 km/l og med DSG-gear 14,9 km/l. Den halvårlige ejerafgift for de to modeller er henholdsvis 1.110 og 1.380 kr.
Alternativet til de to benzindrevne ”raketter“ er en 2,0 TDI Van med start/stop og DSG-gear til 216.050 kr. inklusive moms. Motoren yder 150 hk/320 Nm Normydelsen er 22,2 km/l, og den halvårlige ejerafgift 1.780 kr. Et andet alternativ er den samme motorvariant med 184 hk/380 Nm, en normydelse på 23,2 km/l og en halvårlig ejerafgift på 1.400 kr. De to dieseldrevne udgaver er prissat til henholdsvis 220,950 og 233.840 kr. inklusive moms.
Billigste ST Van-udgave er den 5-dørs 86 hk 1,2 TSI udstyrsvariant Essence til 140.400 kr. inklusive moms.
Cupra i fint selskab
Den nye Leon Cupra er Seats hidtil heftigste model, hvilket blev understreget da den som den første forhjulstrukne standardbil tog turen rundt på Nürburgrings 20,8 kilometer lange Nordsløjfe på under otte minutter.
Tidligere var omgangstiden for en Leon Cupra R Mk. 1 i 2010 på 8:43,3 min., men med den seneste omgangstid på 7:58,4 min. forud for lanceringen i Genève kørte Cupra ind i et selskab bestående af de 100 hurtigste standardproducerede gadebiler, som har kørt på Nordsløjfen – kun to sekunder langsommere end Porsche Panamera og tre sekunder langsommere end BMW M5.
Med andre ord har f.eks. VW Golf GTI, Ford Focus ST, Subaru WRX, Renault Mégane Sport, Opel Astra OPC og lignende topmodeller fået selskab af en temperamentsfuld og kompetent spansk caballero.
Se rekordkørslen her
For mange, som er i markedet for en varebil med en underholdningsværdi ud over det prosaiske, kan mindre end en Cupra dog nok gøre det. Seat Leon leverer selv i ST-udgaven et solidt træk for pengene med en 180 hk/250 Nm TSI-motor på 1,8 liter eller en 184 hk/380 Nm TDI-motor på 2,0 liter.
Selv med den lille 86 hk TSI-motor med det beskedne slagvolumen på 1,2 liter er der noget at trække med. Det maksimale drejningsmoment er 160 Nm hele vejen fra fra 1.400 til 3.500 o/min.
Vist kan den ikke måle sig med den vilde Cupra, men den koster heller ikke ligeså meget og triller med start/stop-system med en normydelse på 19,2 km/l, så den halvårlige ejerafgift kan skæres ned til 560 kr.