Sidste år blev loven om bilafgifter ændret. En af konsekvenserne kan nu ses i salget af de såkaldt ombyggede varebiler.
Det vil sige almindelige personbiler, der bygges om ved at fjerne bagsæderne og etablere et lastrum med en adskillelse bag førersædet. Mange af disse biler købes af privatpersoner, som ser en fordel i at undvære de bagerste siddepladser mod at betale mindre i registreringsafgift.
Et fald på 22 procent
Danmarks Statistik og Bilstatistik.dk holder øje med salget af denne type varebiler. I statistikken hører de hjemme i kategorien “Diverse varebiler” på privatmarkedet.
Foreningen “Bilbranchen”, der hører under Dansk Industri, konstaterer i et tilbagekig på 2017, at antallet af disse biler er faldet med 22 procent i første kvartal af 2018 i forhold til samme periode i 2017.
Fordelingen er ændret
Det markante fald må ses som en af konsekvenserne af den nye lov, der trådte i kraft den 3. oktober 2017. I statistikken ses dette også af en ændret fordeling mellem varebiler, der købes af privatpersoner og dem, der købes af virksomheder.
I første kvartal af 2017 udgjorde de private varebiler 9 procent af det samlede antal nyregistrerede varebiler. I første kvartal i år var andelen nede på kun 6 procent.
Hvide plader mere attraktive
Fordelingen viser blandt andet, at de nye bilafgifter har gjort det relativt mere attraktivt at vælge en personbil på hvide plader, fremfor at ombygge en personbil til varebil, konkluderer Bilbranchen i den seneste udgave af publikationen Blitz.
Bilbranchen kigger i samme udgivelse fem år tilbage i tiden for at tegne et billede af udviklingen i bestanden af varebiler. Den viser et marginalt fald på 1,6 procent siden 2014.
Lidt færre af de tunge biler
I marts 2014 var der 399.064 varebiler på de danske veje. I marts 2018 var dette faldet til 392.472 varebiler.
Det er primært de tunge varebiler over 2.000 kg, der er blevet færre af i bilparken. Fordelingen af varebiler mellem de to vægtklasser har i øvrigt været stabilt gennem årene. De lette varebiler udgør således en god fjerdedel af bestanden.
Et skarpt hjørne
Til sammenligning er der i dag 2.547.513 personbiler i Danmark. Lægger man varebilerne oveni, kommer vi op på 2.939.985 biler. Varebilerne udgør dermed 15,4 procent af det samlede antal person- og varebiler.
Lægger vi lastbilerne, busserne og camperne til, kommer vi forbi det skarpe hjørne på tre millioner. I alt har Danmark nu 3.002.888 indregistrerede køretøjer med fire (eller flere) hjul.