Danskerne køber færre private varebiler | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Antallet af ombyggede varebiler er faldet med 22 procent som en konsekvens af de nye bilafgifter

Danskerne køber færre private varebiler

De nye bilafgifter har gjort det mindre attraktivt at bygge personbiler om til varebiler

af Jess Ulrik Verge
17. april 2018
i Nyheder, Økonomi & afgifter

Sidste år blev loven om bilafgifter ændret. En af konsekvenserne kan nu ses i salget af de såkaldt ombyggede varebiler.

Det vil sige almindelige personbiler, der bygges om ved at fjerne bagsæderne og etablere et lastrum med en adskillelse bag førersædet. Mange af disse biler købes af privatpersoner, som ser en fordel i at undvære de bagerste siddepladser mod at betale mindre i registreringsafgift.

Et fald på 22 procent

Danmarks Statistik og Bilstatistik.dk holder øje med salget af denne type varebiler. I statistikken hører de hjemme i kategorien “Diverse varebiler” på privatmarkedet.

Afgiftsomlægning giver umiddelbart dyrere varebiler

Foreningen “Bilbranchen”, der hører under Dansk Industri, konstaterer i et tilbagekig på 2017, at antallet af disse biler er faldet med 22 procent i første kvartal af 2018 i forhold til samme periode i 2017.

Fordelingen er ændret

Det markante fald må ses som en af konsekvenserne af den nye lov, der trådte i kraft den 3. oktober 2017. I statistikken ses dette også af en ændret fordeling mellem varebiler, der købes af privatpersoner og dem, der købes af virksomheder.

I første kvartal af 2017 udgjorde de private varebiler 9 procent af det samlede antal nyregistrerede varebiler. I første kvartal i år var andelen nede på kun 6 procent.

Hvide plader mere attraktive

Fordelingen viser blandt andet, at de nye bilafgifter har gjort det relativt mere attraktivt at vælge en personbil på hvide plader, fremfor at ombygge en personbil til varebil, konkluderer Bilbranchen i den seneste udgave af publikationen Blitz.

Afgiftslettelser til varebiler er ikke på tapetet

Bilbranchen kigger i samme udgivelse fem år tilbage i tiden for at tegne et billede af udviklingen i bestanden af varebiler. Den viser et marginalt fald på 1,6 procent siden 2014.

Lidt færre af de tunge biler

I marts 2014 var der 399.064 varebiler på de danske veje. I marts 2018 var dette faldet til 392.472 varebiler.

Det er primært de tunge varebiler over 2.000 kg, der er blevet færre af i bilparken. Fordelingen af varebiler mellem de to vægtklasser har i øvrigt været stabilt gennem årene. De lette varebiler udgør således en god fjerdedel af bestanden.

Et skarpt hjørne

Til sammenligning er der i dag 2.547.513 personbiler i Danmark. Lægger man varebilerne oveni, kommer vi op på 2.939.985 biler. Varebilerne udgør dermed 15,4 procent af det samlede antal person- og varebiler.

Lægger vi lastbilerne, busserne og camperne til, kommer vi forbi det skarpe hjørne på tre millioner. I alt har Danmark nu 3.002.888 indregistrerede køretøjer med fire (eller flere) hjul.

 

 

 

 

Tags: bilafgifterOmbyggede personbilerregistreringsafgift
Tidligere Artikel

Toppen bestemmer kroppen

Næste Artikel

Hey Mercedes Sprinter

Næste Artikel
Det var lidt skræmmende at køre i Amsterdams cyklist-kaos, og det højre sidespejl hjalp ikke meget

Hey Mercedes Sprinter

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Antallet af ombyggede varebiler er faldet med 22 procent som en konsekvens af de nye bilafgifter

Danskerne køber færre private varebiler

17. april 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering