For ti år siden lå finanskrisen som en mørk sky over os alle. I 2009 nåede vi bunden af bølgedalen, før tingene langsomt begyndte at gå lidt bedre igen.
I 2018 rider vi så på en bølgetop. I hvert fald i følge regeringen, der for en lille måneds tid siden erklærede, at vi nu ikke længere er på vej ind i en højkonjunktur, men at vi rent faktisk befinder os i den.
Støt stigende salg
En god indikator for økonomisk fremgang er handelen med biler. Det er noget som foreningen “Bilbranchen”, der hører under Dansk Industri, holder et skarpt øje med.
Bilbranchen kommenterer sine analyser over handelen med biler i publikationen Blitz. I det seneste nummer kan man bl.a. læse, at salget af varebiler har været støt stigende siden det store fald under finanskrisen i 2008 og 2009.
Kurven knækkede
Siden 2016 har salget endda været højere end før finanskrisen. Men det betyder ikke, at salgskurven bare bliver ved med at stige.
Kurven knækkede faktisk i 2016 og faldt derefter med et par procent i 2017 og lidt mere i de første fem måneder af 2018. Lidt under 36.000 varebiler blev der langet over disken i 2017.
Stigende markedsandel
Trods faldet gemmer tallet “36.000” på en god nyhed. Nemlig at antallet af kassevogne over to tons totalvægt er i stabil fremgang. Tendensen gennem de seneste fem år er, at kassevognenes markedsandel stiger.
I 2014 var 63 procent af alle nye varebiler kassevogne. I 2018 er andelen vokset til 74 procent. “Den overordnede tendens med et stigende antal tungere varebiler i nyregistreringerne hænger godt sammen med den højkonjunktur, vi ser i samfundsøkonomien, idet flere varer fragtes på tværs og ud af landet,” skriver Blitz.
Færre ombyggede varebiler
Forklaringen på, at det totale salg af varebiler ikke stiger er, at det ikke går så godt for nogle andre typer af varebiler. En del varebiler er under to tons totalvægt. Mange af disse er ombyggede personbiler, der købes af såvel private som af virksomheder.
Det er disse typer af varebiler, der sælges færre af. En væsentlig årsag til dette er, at det for privatbilisterne er blevet relativt mindre attraktivt at købe bilen på papegøjeplader, fordi bilafgifterne for personbiler på hvide plader er blevet lavere.