Dansk opfindelse gør ledning mellem bil og trailer overflødig | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 25 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Kurt Nielsen er manden bag Conektcar, der skaber trådløs kontakt mellem bilen og lyset på traileren. Foto: Ricky John Molloy
Sendemodulet har i den ene ende et 13- eller 7-bens stik, der passer i bilens trailerstik. I den anden ende sidder senderen
Modtagermodulet skrues fast på traileren og består af tre dele. Forreste del er et stik, der passer til trailerens stik. I midten sidder modtageren og bagerst ses batteriet, der giver strøm til trailerens lygter

Dansk opfindelse gør ledning mellem bil og trailer overflødig

En trådløs forbindelse mellem bilens stik og trailerens stik erstatter ledningen

af Jess Ulrik Verge
19. november 2017
i Nyheder

Er man træt af at ligge på knæ og bøvle med at dreje og skubbe trailerstikket af og på, så er opfindelsen Conektcar måske en overvejelse værd. Conektcar er opfundet af Kurt Nielsen og koster lige godt 1700 kr. plus moms, hvis man har én trailer.

For en merpris kan man udvide systemet, så det kan bruges af op til 8 forskellige trailere. Conektcar passer til alle traditionelle anhængertræk og trailere.

Traileren skal have LED-lys

Det eneste krav systemet stiller til traileren er, at den er forsynet med LED-lys. Det kan være, at traileren er født med LED. Hvis ikke kan man udskifte trailerens traditionelle pærer med LED-lamper.

Enorm rækkevidde i ny brintbil

Kurt Nielsen har verdenspatent på opfindelsen, der består af i alt fire dele. Den første del er sendemodulet. I modulets ene ende sidder senderen, i den anden sidder et 7- eller 13-bens stik, så det passer ind i bilens trailerstik. Den anden del er modtagermodulet, som skrues fast forrest på trailerens chassis. I modulet sidder et stik til trailerens stik, en modtager og det batteri, der fremover skal fodre trailerens lygter med strøm.

Indikator viser om batteriet skal oplades

Den tredje del er en batteri-indikator, der passer i bilens USB-stik inde i kabinen. Indikatoren viser, hvornår batteriet ude på traileren trænger til at blive opladet.

Når det er tilfældet, tager man batteriet af og sætter det i systemets fjerde del, der består af to batteriopladere. Den ene passer i bilens cigartænder, den anden i 240 volts stikket derhjemme. Opladningen tager to timer.

Rystesensor tænder og slukker for systemet

Har man kun én trailer, passer systemet sig selv. Det aktiveres nemlig af en rystesensor, som registrerer, når man hægter traileren på. Når man er færdig med at bruge traileren, registreres det af sensoren, som derefter slukker for systemet.

Politiet er magtesløse mod østbander uden hjælp

Har man flere trailere, skal systemet registrere, når man skifter fra én trailer til en anden trailer. Det sker ved at trykke på modtagermodulet, tænde for haveriblinket og træde på bremsen. Denne procedure vil skabe forbindelse til den nye trailer.

Planer om et system til lastbiler

Conektcar fås i øjeblikket kun til 12 volts systemer, men i følge bladet Dagens Byggeri arbejder Kurt Nielsen på at udvikle et 24 volts system til lastbiler. Der er også planer om at udvide systemet, så det kan håndtere op til 100 trailere fordelt på 10 biler, ligesom der er planer om at udvikle batteriet, så det oplades, når trailerens hjul ruller.

Tags: ConektcarKurt Nielsenopfindelsetrailertrailerlys
Tidligere Artikel

Test og nyheder om Ford

Næste Artikel

Varebiler vil ikke kunne nå midtvejsmålet om CO2-reduktion

Næste Artikel
EU-kommissionen ønsker en 15 procents CO2-reduktion i 2025, men for varebiler vil det ikke være muligt, hævder ACEA

Varebiler vil ikke kunne nå midtvejsmålet om CO2-reduktion

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Kurt Nielsen er manden bag Conektcar, der skaber trådløs kontakt mellem bilen og lyset på traileren. Foto: Ricky John Molloy

Dansk opfindelse gør ledning mellem bil og trailer overflødig

19. november 2017
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering