Dansk lovgivning halter | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 12 august 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Danske busser og lastbiler må køre med dæk, som er slidt helt ned til 1 mm. Og selv om sneen vælter ned, er der ikke et lovkrav om, at de skal køre med vinterdæk.

Dansk lovgivning halter

De danske krav til tunge køretøjers dæk-montering er langt bag vores nabolande

af Andreas Lang Hedegaard
9. november 2015
i Nyheder, Tilbehør & indretning, Trafikpolitik

Det er den samme gamle diskussion hvert efterår, når bladene blæser af træerne og frosten banker på. Kan vinterdæk svare sig, kan de ikke. Hos Dækimportørforeningen har man ikke overraskende den holdning, at der skal vinterdæk på. Det gælder også på nationens tunge bil, altså busser og lastbiler. Som det er nu, er de danske lovkrav nemlig markant mere lempelige end vores nabolande.

Varebiler sjusker med vinterdæk

I Danmark stilles der således ikke krav om, at lastbiler eller busser skal have vinterdæk monteret. Og der må være helt ned til 1,0 mm mønster tilbage på dækket. Det er faktisk endnu lavere end de tilladte 1,6 mm, som er gældende for danske biler.

Og det står i skarp kontrast til eksempelvis Norge. Her skal tunge køretøjer have minimum fem mm mønsterdybde, og der skal være monteret vinterdæk i vinterperioden. Og det giver god mening, hvis man spørger Kenneth Saust, der er formanden for Dækimportørforeningen.

– Kører man med langrillede dæk på en bus eller lastbil i regulært vinterføre, kommer man ikke op ad bakkerne. Så udover sikkerheden går det også ud over andre trafikanters fremkommelighed. Og vil man til udlandet, kører man ulovligt i Norge, hvor der er krav om M+S-mærkede dæk hele vinteren, mens der i Sverige og Tyskland er krav om M+S-mærkede dæk i vinterføre.

Kravet om fem mm mønsterdybde gælder som nævnt også i både Sverige og Tyskland, hvor store dele af landene har klima som ligner vores.

Penge at spare

Problematikken gælder også for busser, specielt når man tager i betragtning, at de typisk fragter langt mere værdifuldt gods end lastbilerne. Og selvom de danske busser, som kører eksempelvis til skiferier er tvunget til at have vinterdæk, når de kører igennem nabolandende, er der ikke nogen krav til de mange busser, som bliver på danske veje.

Michelin sommerdæk med vintersymbol

Men det behøver ikke kun at handle om sikkerheden, for der kan faktisk også være penge at spare for vognmændende. Det forklarer administrerende direktør Carsten Rasmussen fra Vedde Turistfart.

– Vore 10 busser kører med M+S-mærkede dæk på alle hjul om vinteren, og om foråret skifter vi til langrillede dæk, så vi har to sæt dæk i brug pr. bus. Det er det billigste ud fra et totaløkonomisk synspunkt, og med hensyn til sikkerhed, så mindsker det skader, og vi ved, at vi har gjort, hvad vi kan for vort personale og vore kunder.

Tags: vinterdæk
Tidligere Artikel

Djævle-Jeep kommer til Danmark

Næste Artikel

Fiat Fullback pickup

Næste Artikel
Man kan nemt genkende Mitusibshi L200's linjer i Fullback. Men fronten har en anelse Ducato over sig

Fiat Fullback pickup

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Danske busser og lastbiler må køre med dæk, som er slidt helt ned til 1 mm. Og selv om sneen vælter ned, er der ikke et lovkrav om, at de skal køre med vinterdæk.

Dansk lovgivning halter

9. november 2015
Peugeot-e-Jumpy

Guide: Alle elektriske varebiler i Danmark

24. november 2020
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering