Ifølge sædvanligvis velunderrettede kilder diskuterer topfolk fra de to bilkoncerner Daimler og Renault/Nissan mulighederne for et joint-venture om udvikling og produktion af store varebiler som et led i de to selskabers eksisterende samarbejde; Renault producerer eksempelvis Mercedes-Benz Citan Kombi og Van på basis af den franske fabriks Kangoo-serie.
Eftersom talsmænd hos begge parter har bekræftet eksistensen af de igangværende drøftelser, må det antages, at der ligger seriøse overvejelser bag.
Hvordan opgaven i givet fald skal løses, foreligger der ikke nærmere om, f.eks. om Mercedes-Benz skal producere for begge selskaber eller omvendt, eller om den ene eller anden af parterne påtager sig det ledende ansvar for udviklingen af det nye modelprogram.
VW går solo med Crafter-afløser
I forvejen samarbejde Mercedes-Benz med Volkswagen-gruppen på markedet for store varebiler ligesom Renault/Nissan samarbejder med GM-divisionerne Opel/Vauxhall om store og mellemstore varebiler. Samarbejdsaftalen mellem Mercedes-Benz og VW løber frem til 2016, men efter sigende ønsker VW at fortsætte på egen hånd og udvikle en helt ny model til afløsning for den nuværende Crafter-serie.
Det seneste fald på 9,8 pct. i salget af nye varebiler på det europæiske marked afspejler en situation med svigtende afsætning i kontrast til omkostningerne ved udvikling af nye modeller. En situation som allerede har og formentligt også fremover vil forstærke interessen for tværgående samarbejdsaftaler med konkurrerende bilproducenter.
Sideløbende med bestræbelserne på at fastholde det hidtidige momentum i udvikingen af nye modeller søger producenterne i stigende at udnytte den udfasede og eksisterende teknologi til yderligere spin-off og konsolidering af indtjeningen.