Op mod hver anden danske bil har farligt lavt dæktryk på et eller flere hjul. Det koster kroner og potentielt menneskeliv.
Luft trækker sig sammen i kulde, og derfor ændrer dæktrykket sig i takt med temperaturerne. Helt op til 0,5 bar fra sommer til vinter.
Værksteder tilknyttet autobutler.dk anslår, at op til hver anden bil der kommer ind til vinterdækskifte, har kritisk lavt dæktryk.
– Betydningen for sikkerheden kan ikke undervurderes. Det går ud simpelthen ud over bilens sikkerhedsmæssige egenskaber, hvis dækkene ikke har det korrekte dæktryk. Især hvis trykket er for lavt, påvirkes eksempelvis styre- og bremseegenskaberne, forklarer administrerende direktør fra Continental Dæk Danmark, Georg Nielsen.
Bøder og højere forbrug
For lavt dæktryk øge brændstofforbruget med op til 10 procent, og så kan forkert tryk i dækkene oven i købet koste bøder.
Politiet fastslår nemlig, at selvom der ikke er fastsat en grænse for, hvor meget dæktrykket må afvige, operer de med en tommelfingerregel om, at det koster en bøde, hvis dæktrykket er under det halve af det anbefalede.
Det er ganske enkelt et spørgsmål om, at i grelle tilfælde vil for lavt dæktryk være til fare for færdselssikkerheden. Og det er altid førerens ansvar, at bilen er i forsvarlig stand.