Dækrazzia-kampagnen fortsætter | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 27 februar 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer
Kontrollen gælder ikke bare lufttrykket, men også dækmonteringen, graden af slitage og om det sikkerhedsmæssigt er forsvarligt at køre med.
Ved kontrollen bliver bliver der målt og noteret, så der sidenhen kan laves analyse af tilstanden i rigets bilpark.
En ulovlig dækreparation, som bilejeren ikke havde forudsætning for at vurdere, så han blev henvist til at bede reparatøren om at montere et nyt dæk.
Ved de foreeløibge dækrazziaer er der kontrolleret dæk på 1.734 biler rundt om i landet.
Vi er på vej mod den fugtige og kolde årstid, og så duer dæk som dette bare slet ikke. Sikkerheden er i fare og dækket er i øvrigt ulovligt at køre på.

Dækrazzia-kampagnen fortsætter

Senest blev 275 bilister ved Roskilde vinket ind til siden for at kontrolleret dæk på deres biler

af Morten Dam
14. september 2014
i Nyheder

Henved 2.000 bilister er i den seneste tid blevet vinket ind til siden i forbindelse med politiaktioner i syv af landets politikredse, bl.a. for at få kontrolleret køretøjernes dæk, og senest ved razziaer på Roskilde-egnen.

Glemmer dæktrykket

Ved foreløbig seks dækrazziaer er der kontrolleret hjul på 1.732 person- og varebiler, og konklusionen er som tilforn: bilisterne har ikke styr på dækkenes lufttryk, og kører med for lavt lufttryk i dækkene til skade for sikkerheden og økonomien – både med hensyn til dæk og brændstofforbrug.
Enten er det flere uger eller måneder siden, at de senest har kontrolleret dæktrykket i bilens hjul eller også har de slet ikke kontrolleret det, fordi ”det blev jo gjort ved det seneste service“.

Flere mønsterbilister

Formålet med dækkontrollerne er at få en pejling af status quo med hensyn til bilparkens dæk, og ved den seneste dækrazzia blev der to steder ved Roskilde kontrolleret 275 biler, og havde det ikke været for et silende regnvejr, ville det sandsynligvis være blevet til flere.
Til gengæld var det på sin vis positivt, at kun få bilister var kørende på ulovlige dæk.
– Vi har set rigtig mange mønsterbilister i dag, i hvert fald havde næsten alle fint mønster i dækkene, konstaterede Volker Nitz fra Rådet for Større Dæksikkerhed, der stod for den midtsjællandske dækrazzia i en aktion ledet af færdselspolitiet i Roskilde.
En enkelt bilist var uforskyldt kørende på et uforsvarligt repareret dæk. – Reparatøren havde lavet en ulovlig reparation med en lap i dækkets skulder, og det gør man bare ikke. Bilisten blev henvist til reparatøren for at få skiftet dækket til et nyt, tilføjede Volker Nitz.

Nogle fik påtale og bøde

Selvom dækrazziaen ved Roskilde afspejlede en positiv dækdisciplin hos de fleste bilister, var der dog nogle, som fik både påtale og bøde for at køre på ulovlige dæk.
Dækrazziaerne viser ifølge Volker Nitz, at indsatsen for at sprede viden om dækkenes betydning såvel køresikkerheden som biløkonomien, stadig er relevant.
Dækrazziaerne viser, at langt fra alle bilister kender lovens krav. Og for mange er tale om dæktryk nærmest sort.

Fire håndfladestore trædeflader

Ifølge Volker Nitz tænker alt for få på, at bilens eneste kontakt med kørebanen er dækkenes håndfladestore trædeflader.
Moderne biler er højteknologiske vidundere udstyret med alle tænkelige hjælpemidler og sikkerhedssystemer, men de er bare ingen nytte til uden dæk med maksimalt greb i kørebanen. Er dækkene nedslidte eller mangler luft i et sådant omfang, at bilen mister kontakt med vejbanen nytter alverdens elektroniske systemer ikke.
Derfor er der al mulig grund til jævnlig dæktrykkontrol. Målet for dækkontrollen, der foretages af Rådet for Større Dæksikkerhed i samarbejde med FDM, Teknologisk Institut og Færdselspolitiet, er 2.000 kontrollerede biler i efterårets kontrolprogram.

Vinterdæk er til vinterkørsel

Flere af de kontrollerede bilister var kørende på vinterdæk, og det skyldtes ikke et ønske om at komme vinterføret i forkøbet, men at de havde siddet på bilen siden sidste vinter, og det er ifølge dækeksperterne ikke god dækdisciplin.
Dels fordi vinterdæk er udviklet til brug i den kolde årstid, og slides hurtigere ved kørsel i sommerhalvåret, og dels fordi sommerdæk i sommerhalvåret har markant bedre bremseegenskaber end vinterdæk – det handler med andre ord om optimal køresikkerhed.
Dækrazziaerne fortsætter til og med den 25. september.

Tidligere Artikel

Toyota streger op til fremtidens varebil

Næste Artikel

Pick-up med ekstremt potentiale

Næste Artikel
En heftig pick-up i feberrødt livré og med knald i rørene.

Pick-up med ekstremt potentiale

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Uanset vejret gennemføres dækrazziaerne som planlagt.

Dækrazzia-kampagnen fortsætter

14. september 2014
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Et varerum isoleret med produktet Aluthermo Quattro

Skab luftforandring i varerummet

24. januar 2018

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering