Dacia Sandero er den dyreste rumæner | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 26 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Bare fordi man er billig, kan man jo godt have lidt selvrespekt, ikk'. Sandero Stepway får også automatgear
Man skal lige huske, at under al tristessen finder man både ESP og en moderne diesel, der kører 26 km/l
Altså - for 20 år siden var den sluppet afsted med det udseende. I dag er den billigere og bedre, end bilerne var for fem år siden
Man knytter sig ikke mere til sådan et kontormiljø, end at man såmænd nok kunne finde på at spule det med en vandslange for at spare tid
Tågelygter er en af de få detaljer, der er med i de to højeste udstyrsniveauer. Kun 'Base' må undvære
Alt er meget basic. Aircon er ekstraudstyr selv i den bedst udstyrede version, og  elruderne betjenes fra fælles knapper foran gearstangen

Dacia Sandero er den dyreste rumæner

Hvis du forventer noget Polo-agtigt anno 1988 af en Dacia Sandero så bliver du ikke skuffet. Der er bare smidt en moderne motor og nymodens sikkerhed i den

af Thomas André
18. februar 2014
i Test

I forhold til hvad? Dacia Sandero slår benene væk under de fleste med vanvittigt lave priser. Men i de små klasser skal man stå tidligt op for at være med på det danske marked, og allerede her begynder vanskelighederne for den mindste af de rumænske discountbiler.

For slagtilbuddene på Opel Corsa, Mazda2 og hvad der ellers rører sig i denne størrelse, forsvinder ikke lige med det samme. Og dermed skal den altså slås på lige vilkår med de etablerede modeller i segmentet.

Men hvad får man så for de 61.000 kroner plus moms – eller 99.000 på hvide plader alt afhængigt af, hvordan du vil dekorere nummerskiltene.

De tyske lokomotiver

Ja, hvis du har kørt en tur rundt på de europæiske motorveje inden for de senere år, så er det som regel de store tyske lokomotiver fra BMW, Mercedes og Audi, der fylder mest i hukommelsen. Men faktisk er Dacia begyndt at fylde godt op i gadebilledet. De rummelige rumænere har fået godt fat i det europæiske bilmarked i kraft af de lave priser.

Det er altså ikke kun et dansk fænomen – det med at kigge pris først og behov bagefter. Resten af Europa har gjort det længe. Og nu er vi her i Danmark godt i gang med at tage hele programmet af Dacias rummelige discount-biler til os.

Rummelig lille bil

Dacia Sandero er – som resten af den rumænske bilflåde – fransk baseret. Det vil sige, at motor, undervogn, styretøj samt det meste af teknik og udstyr stammer fra Renault. Muligvis ikke seneste generation, men alligevel.

Vi har haft en 1,5 dCi med 75 hk i nærmere øjesyn. En helt fornuftigt styrende lille bil til næsten mikrobilpris. Varerummet er på 1200 liter, og der er en solid læssekant, så her til lands vil den typisk være en hjemmehjælperbil. Sydpå er det ikke usædvanligt at se muren eller tømreren komme trillende i denne type bil med de lange matrikler monteret på taget – eventuelt med et reb rundt om og ind gennem sideruderne.

For en bil i denne prisklasse er en udpræget brugsgenstand, og selv om vi stadig vogter over lakken på ti år gamle biler som høge, så ser sydeuropæerne ikke stort anderledes på deres køretøjer end på en ny plastikskål til køkkenet.

Skidtet skal bruges så længe, det virker.

Alt er ekstraudstyr

For vi er stadig ude i en bil med et altoverskyggende fokus på prisen. For eksempel koster airconditioning, fartpilot og lidt læder på rat og gearknop ekstra. Uanset udstyrsniveau.

Derfor er Sandero også den mindst overbevisende af alle Dacia-modeller. Stadig markedets billigste, men hvad får man så for pengene?

Ja, rent teknisk får man en velkørende dieselbil med en næsten suveræn brændstoføkonomi. 0-100 på over 14 sekunder trækker ikke hentehåret skævt, men i kraft af dieselmotorens stærke drejningsmoment savner man ikke rigtigt kræfter, fordi der er overskud til gode mellemaccelerationer.

Tidligt op

Og i forhold til de nærmeste konkurrenter skal den stå tidligt op for at være med.

Der er stadig et stykke vej op til Mazda2’s sporty køreegenskaber eller Opel Corsas etablerede renomme.

Rent økonomisk og kvalitetsmæssigt er der ikke noget at udsætte på Sandero. Tingene føles lidt gammeldags, men det hænger fornuftigt sammen.

Og ratbetjent radio med USB og Bluetooth til lige over 65.000 med benzinmotor og 68.000 med dieselmotor; det har nu også sin berettigelse.

Dacia Sandero 1,5 dCi Ambiance van:
Motor: 1461 ccm, R4 turbodiesel
Ydelse: 75 hk / 200 Nm
0-100 km/t: 14,6 sekunder
Topfart: 164 km/t
CO2: 99 g/km
Forbrug: 26,3 km/l
Pris: 68.152 kroner plus moms (17.038)
Billigste: 60.999 kroner plus moms (12.191)

 

 

 

Tags: AudiBMWDaciaMazdaMercedes-BenzOpelRenault
Tidligere Artikel

VW Scirocco van skifter stil

Næste Artikel

Peugeot 308 SW bliver større og meget lettere

Næste Artikel
11 cm længere mellem akslerne og 22 cm større udhæng bagtil gør SW til en større familiebil og til et særdeles interessant alternativ på gule plader

Peugeot 308 SW bliver større og meget lettere

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Bare fordi man er billig, kan man jo godt have lidt selvrespekt, ikk'. Sandero Stepway får også automatgear

Dacia Sandero er den dyreste rumæner

18. februar 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering