Dacia Logan MCV som van lægger ud fra 66.990 kroner plus moms for Base 1,2 med 75 hk. Eller 14.000 kroner billigere end en Fiat Punto van. Bare for lige at sætte rumæneren i perspektiv.
Dacia forventer sig mest af versionen med 75-hestes dieselmotor i Ambience til 71.272 kroner, men også topversionerne med Laureate udstyr og 90 hk diesel henholdsvis 90 hk TCe benzinmotor forventes der et pænt salg af. Her koster dieseludgaven 77.047 kroner og benzinudgaven 80.029 kroner.
Dacia Logan MCV, der introduceres hos de danske Dacia forhandlere ved et åbent hus den 26. januar, er ikke alene Danmarks billigste stationcar. Den har også klassens største bagagerum og fås med nyeste diesel – og benzinmotorer fra Renault.
Større end Skoda
Dacia Logan MCV er i bund og grund stationcarversionen af Dacia Sandero – og så alligevel ikke. For i Dacia Logan MCV er der mere benplads på bagsædet i personbilen, bedre bagageplads, andre motorer og mulighed for langt mere udstyr.
Med en totallængde på lige knap 4,5 meter og en akselafstand på 2,6 meter nærmer den sig målene for bilerne, der er klasseret sammen med eksempelvis Renault Megane Sport Tourer, Kia cee’d SW etc.
I forhold til Dacia Sandero er akselafstanden øget med 4,5 centimeter, hvilket selvfølgelig giver mere plads til pakker i gulpladeversionen og ved bagsædet på hvide plader.
Samtidig er bagagerummet på 573 liter hele 254 liter større end i Dacia Sandero. Bagagerummet er dermed det største i klassen. Det, der kommet tættest på, er Skoda Fabia Combi med 505 liter.
Mød Laureate
Ganske som tilfældet er i resten af Dacia programmet fås den i udstyrsvarianterneBase og Ambience. Men der er kommet en yderligere variant til – nemlig Laureate, der er den mest veludstyrede version.
Samtidig er det nu muligt at få hele to ’nye’ motorer til den. Nye i Dacia-sammenhæng, selv om vi kender dem fra søster Renault. Udover 75 hk benzin og 75 hk diesel, som findes i Sandero, er det nu også muligt at få en 90-hestes dieselmotor og en 0,9-liters turbobenzinversion med 90 hk. Sidstnævnte er præcis samme motor, som sidder i både Renault Clio og Renault Captur. Denne motor fås kun sammen med højeste udstyrsvariant – Laureate.
Aircon med håndsving
I Base versionen er der ikke meget luksus at hente. Vinduerne må man selv rulle op, musikken må man tænke sig til, og aircondition klares bedst ved manuelt at rulle vinduerne ned.
– Det er vigtigt at have en indgangsversion, som prismæssigt slår tonen an for Dacia Logan MCV. Men det er ikke nogen hemmelighed, at vi ikke forventer, at netop den billigste version kommer til at stå for en ret stor del af Dacia Logan MCV salget. Det forventer vi kommer til at ligge i mellemversionen, som i Dacia sproget hedder Ambience, siger Informationschef i Renault og Dacia Søren Hyltoft.