Franskmændene får den først, men vi får den kort tid efter. Sandsynligvis er den nye Dacia Logan MCV hos de 33 forhandlere efter sommerferien.
Den nye Logan MCV er anden MCV generation, men har intet at gøre med den første, der havde enten fem eller syv sæder. Den nye kommer kun med fem sæder – og som varebil til gunstige priser.
Som billigbil er det bemærkelsesværdigt, at der er tre års garanti eller 100.000 km, der er kommet sideairbag til, servostyring og elektronisk antiskrid ESC og at prisen begynder uændret ved 8000 € i Frankrig. Det kan betyde en skarp pris i Danmark.
Udstyrsvarianten Ambiance, der ventes at blive den mest solgte, har elektrisk betjente sidevinduer, fjernbetjent centrallås og et relativt avanceret Plug & Play audio system med radio, CD, MP3, jackstik og USB indgang foruden Bluetooth telefonopkobling og betjening på rattet. På taget er der en sort tagræling.
Varerum på godt 570 liter
Næste udstyrstrin hedder Lauréate, hvor der bliver tilføjet klimaanlæg, kørecomputer, opvarmede sidespejle, tågelygter og højdejusterbart førersæde, rat og sikkerhedsseler.
På højeste udstyrstrin Prestige er der også Media Nav navigation, fartpilot med fartbegrænser og parkeringsføler bagpå.
Logan MCV er 4490 mm lang og har et bagagerum på 573 liter. Det lover godt for varebil versionen. Designet har bevæget sig fra lidt kedeligt til moderne. Linjerne er blødet op, rudearealet er stort og som det hører sig til i tiden er der LED kørelys.
Bilens tophængslede bagklap er en væsentlig ændring fra den første MCV, der havde en 1/3-2/3 delt bagdør.
Et moderne motorprogram viser, hvor meget Dacia har rykket sig, selv om den er en billig bil. Der er et udvalg af fire motorer to benzin og to turbodiesel, der alle kommer fra Renaults motorprogram.
26,8 km/l og 99 g/km
Den svageste i hestekræfter er 1,2 16V med 75 hk, der også driver Twingo og Clio og kan levere op til 17,2 km/l. Den fine nye TCe 90 på kun 0,9 liter har 90 hk takket være turboteknik. Den kommer fra den nye Renault Clio og kører 20 km/l.
På dieselsiden er der en 1,5 dCi turbodiesel i to aftapninger, enten med 75 hk eller med 90 hk og med en super brændstoføkonomi på 26,8 kk/l og kun 99 g/km CO2.
Den nye Dacia Logan MCV ligner en vinder, der er værd at vente på. Vi ser frem til at sætte os bag rattet efter sommerferien.