Dacia Duster - en ren mavepuster | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
torsdag. 4 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Testbilen er en forhjulstrukket Duster Lauréate med 90 hk dCi-motor, 6-trins gearkasse og korte udhæng for og bag. Med en 4-hjulstrukket undervogn fra Nissan trækkes den af en 109 hk dCi-motor og frihøjden er 210 mm og vadedybden 350 mm. Totalvægten er 1.771 kilo og egenvægten 1.280 kilo.
Uanset modelvariant er Duster for og bag udstyret med bundskjolde, og de korte udhæng giver anstændige til- og frakørselsvinkler. Den gennemsnitlige normværdi for Duster med 90 dCi-motor er 21,3 km/l og CO2-udslippet 123 g/km.
Man sidder relativt højt i Duster og adgangsforholdene er omend ikke overdådige, så dog antagelige. Duster er godkendt til træk af 1.400 kilo påhæng med bremser og 750 kilo ditto uden bremser. Den samlede godkendte vogntogsvægt er 2.971 kilo. Bilens nyttelast er 491 kilo.
En ganske regulær karmåbning giver god adgang til det rummelige varerum. Bunden i dette ligger omkring 120 mm under karmkanten.
De bageste sidedøre giver adgang til det inderste af varerummet, men dørenes åbningsvinkel begrænser mulighederne for at læsse og losse.
Førerpladsen er indrettet med et forholdsvis stort sæde med god støtte og 2-vejs justering af sædebunden. Rattet har 1-vejs lodret justering. Med førerstolen i fremskudt position, kan den skrå A-stolpe være generende ved ind- og udstigning.
På trods af de forholdsvis store sæder er benpladsen rimelig, men der mangler lidt plads til knæene på grund af centerkonsollens bredde under instrumentbordet.
En Lauréate-udstyret Duster er som standard udstyret med CD/MP3-radio og Bluetooth, men kan alternativt udstyres med Renaults Medianav-system og 7-tommer touch-skærm formedelst 4.990 kr. Vil man nøjes med Medianav-kortet er prisen 990 kr. og skal der cruises, er prisen for en fartpilot 1.990 kr.
Justering af sidespejlene foregår i konsollen bag gearstangen. Konsollen rummer desuden 12V-stik, to faste kopholdere og en skiftekontakt til Eco-kørsel - den burde ligesom spejljusteringen placeres mere centralt.
Øverst er der et dybt og uoverskueligt småtingsrum, mens betjeningen af klimasystemet er placeret dybt i centerkonsollen. Det burde forholde sig omvendt.
Vi har set værre tilfælde end dette, men under de rette uheldige omstændigheder - og afhængigt af siddepositionen - kan man let komme til at overse en tværgående trafikant bag kombinationen af A-stolpe og sidespejl.
Ved venstresving sidder føreren tættere på A-stolpen, der i så fald fylder - og dækker - mere af, hvad der  befinder sig umiddelbart skråt foran Dusteren. Tykke A-stolper er til benefice for den passive sikkerhed, men det kan gå ud over den aktive ditto.
”Reservehjulet“ i Duster består af dette lappekit og en 12v luftpumpe. Ikke specielt overbevisende i sammenligning med et regulært reservehjul under gulvet bagest i varerummet.

Dacia Duster – en ren mavepuster

Duster er på sin vis den mest attraktive model i Dacia-porteføljen - en flabet og ligefrem udfordring til en stribe langt dyrere konkurrenter

af Morten Dam
17. marts 2014
i Test

Har du brug for en varebil, som kan laste Euro-paller, er Dacia Duster ikke noget for dig. Men er du ude efter noget, som kan trække og give dig værdi for pengene med hensyn til ydelse, plads og nytteværdi, så bør du  skele til den fransk-japanske SUV med rumænsk afsenderadresse.
Duster produceres i såvel forhjulstrukne som 4-hjulstrukne udgaver. Der er fire motorvarianter og tre udstyrsversioner. Og priserne burde få det til at risle ligeså koldt ned ad ryggen på konkurrenterne, som et alt for langt havbad midt i en isvinter.
Dét forklarer, hvorfor der er solgt flere end 925.000 eksemplarer af den, heraf  en lille halv million i Europa.

Fra 90.000 kr. og opefter

Formedelst 89.999 kr. eksklusiv moms får du rådighed over en godt 4,3 meter lang og ganske rummelig crossover med SUV-attitude og træk på forakslen med en 105 hk benzinmotor på 1,6 liter eller en mere moderne 125 hk TCe benzinmotor på 1,2 liter.
Alternativet er en turboladet dCi-dieselmotor på 1,5 liter og en ydelse på enten 90 eller 109 hk. Uanset motorversion er den koblet til et 6-trins manuelt gear med korte og ganske præcise skiftebevægelser.

122.823 kr. for en 4×4!

Skal Duster være med 4-hjulstræk, følger der uanset udstyrsvariant en dieseldrevet 109 hk 1,5 dCi-version med i købet. Og hvor finder man ellers en 4-hjulstrukket, 5-dørs Ambiance-udstyret SUV med 109 hk og gedigent kraftoverskud samt et varerum med plads til omkring halvanden kubikemeter for bare 122.823 kr. plus moms?
En Laureate-udstyret 4×4 Duster er prissat til 132.334 kr. plus moms. Den har som standard bl.a. airconditionering og kørecomputer med 7-tommer touch-skærm kombineret med Renaults Medianav-system til langt under, hvad det koster i en Renault. 4.990 kr. i stedet for 7.900 kr.

Sådan er den

Duster er en crossover-model indrettet som SUV med en for tiden typisk profil. Den byder på relativt gode adgangsforhold. Er sæderne skubbet langt frem, kan vinklen på den forreste tagsprosse være til gene ved ind- og udstigning.
De bageste sidedøre giver adgang til det inderste af varerummet, men pladsen til at læsse og losse ad den vej er begrænset. Så er der langt bedre plads bagtil, omend varerummets bund ligger noget dybere end en relativt højtliggende læssekant – omkring 120 mm lavere.
Mellem hjulkasserne er der 1002 mm og i længden godt 1600 mm fra mellemvæg til bagkant. Loftshøjden over gulvet er max. 905 mm og åbningen bagtil 930-990 mm i bredden og 742 mm i højden.
Pladsforholdene omkring forstolene er relativt gode, sæderne forekom komfortable med både højde og vinkeljustering. Derimod kan rattet ikke justeres aksialt, kun op og ned. Vi oplevede det dog ikke som et problem. Derimod er der sparet på pladsen til speederbenets knæ på grund af midterkonsollens udformning.
Udsynsforholdene er som i de fleste af den slags biler. De tykke A-stolper og EU-dikterede sidespejlsdimensioner dækker delvis for oversigten skråt fremefter, nok til at skjule en mellemstor personbil.

Forbløffende kvik

På trods af en egenvægt på 1.280 kilo viste testbilen – en Duster Lauréate 4×2 med 90 hk dCi dieselmotor sig overraskende villig og væver. En oplevelse i overensstemmese med dén, vi havde med Dacia Lodgy Van med samme 1,5-liter dCi-motor.
Selvom en acceleration til 100 km/t på 14,2 sek. og en topfart på 156 km/t ikke lyder af meget, så føltes testbilen hverken sløv eller tung. Motoren arbejdede villigt og gearskiftene faldt med korte og præcise bevægelser.
Brændstofforbruget gav heller ikke anledning til panderynken. Den officielle normværdi er 21,3 km/l og et CO2-udslip på 123 g/km, hvilket giver Duster en teoretisk rækkevidde på 1.065 km. Derved placeres den i ernergiklasse A, hvilket indebærer en beskeden ejerafgift. Skrues bilen mellem spraglede nummerskilte, skal der dog til driftsbudgettet lægges et årligt tillæg på 5.510 kr. for privat anvendelse.

Markant vindstøj

Med et maksimalt drejningsmoment på 200 Nm arbejder ubesværet med de seks trin i den manuelle gearkasse og støjniveauet er acceptabelt.
Derimod er vindstøjen påtrængende, så enten ignorerer man dén og glæder sig over den lave anskaffelsespris eller også skruer man op for radioanlægget, så vindens susen overdøves.
På trods af en akselafstand på 2674 mm er Duster ikke så retningsstabil, som vi havde forventet. Eller også var det styringen, som gjorde det nødvendigt med jævnlige mindre korrigerende bevægelser med rattet for at få testbilen til at følge en lige linie.
Bortset derfra, forekom Duster meget letkørt og ubesværet at manøvrere. Affjedringen forekom med tom vogn en smule rumlende, men den gjorde, hvad den skulle.

God i terrænet

Selv med 4-hjulstræk kan Duster måske ikke anses som en decideret off-roader, men den vil i vid udstrækning kunne imødekomme behovet for kørsel i uvejsomt terræn. Duster 4×4 har en frihøjden på 210 mm og en vadedybde på 350 mm.
Uanset om den trækker på en eller to aksler er den som standard udstyret med skjold for og bag, og med relativt korte udhæng for og bag præsterer 4×4-udgaven til- og frakørselsvinkler på henholdsvis 29,3 og 34,9 grader. Rampevinklen ved kørsel over top er 23 grader.

God værdi for pengene

Alt efter, hvad bilen skal bruges til, er der mange alternativer til Dacia Duster. Fra de kommende BMW 2 Active Tourer, Citroën Cactus og Kia Sportage til Hyundai iX20, Nissan Qashqai, Opel Mokka, Peugeot 2008, Suzuki SX4 S-Cross, Toyota RAV4, VW Tiguan og Volvo V40 Cross Country.
En forhjulstrukket Peugeot 2008 Active med en 92 hk/230 Nm 1.6 e-HDI dieselmotor og 5-trins gear koster 122.990 kr. plus moms og en Allure-version 127.990 kr. plus moms.
En forhjulstrukket VW Tiguan Trend + Fun med 2,0 BlueMotion TDI 110 hk/280 Nm dieselmotor og 6-trins gear er prissat til 233.297 kr. plus moms.
Og en Kia Sportage Style med en 115 hk/260 Nm 1,7 CRDI dieselmotor og 6-trins gear koster 179.999 kr. Sammenlignet med konkurrenterne giver Dacia Duster ganske ikke smæk med dørene som i en luksuslimousine, men den giver megen nytteværdi for pengene.

Dansk premiere i weekenden

Duster dækkes af tre års fabriksgaranti/100.000 km, to års lak-garanti, seks års garant mod rustgennemtæring og tre års Dacia Assistanceordning/100.000 km.

For et tillæg fra 1.592 til 4.792 kr. kr. plus moms kan garantiperioden forlænges med et, to eller tre år eller fra 60.000 til 150.000 km alt efter, hvad der kommer først.
Den rumænsk emballerede fransk-japanske teknik henvender sig til brugere med en pragmatisk holdning til bilkøb, og som prioriterer likviditet og brugsværdi højere end prestige og smartness. Skulle man savne noget i de tre Duster-varianter, kan man jo bare plukke fra listen over ekstraudstyr.
I øvrigt har Duster dansk premiere med åbent hus hos forhandlerne i weekenden den 22.-23. marts.

Tags: BMWCitroënDaciaHyundaiKiaNissanOpelPeugeotSuzukiToyotaVolvo
Tidligere Artikel

Rå Ford Ranger til fartfest og farver

Næste Artikel

Nissan X-Trail og Juke forfølger successen

Næste Artikel
X-Trail var Nissans første crossover-SUV og nu er den her i helt nyt antræk.

Nissan X-Trail og Juke forfølger successen

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Fransk og japansk teknologi i rumænsk indpakning til en udsalgspris, som slår rivalerne med flere længder.

Dacia Duster – en ren mavepuster

17. marts 2014
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Et varerum isoleret med produktet Aluthermo Quattro

Skab luftforandring i varerummet

24. januar 2018

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering