Dacia Dokker van - så nemt er det | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 28 februar 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Salget af varebiler er fortsat på vej frem
190 cm gulvplads og 3,3 kubikmeter volumen. Det er et seriøst varerum i den lille mellemklasse
Medianav-skærmen er stadig placeret lige lovligt lavt til, at det er rart at kigge på den under kørslen. Men systemet koster kun 2316 kroner plus moms
Med to personer, madpakker og en fuld tank er der stadig kapacitet til et halvt ton brædder - godt og vel endda
Højre skydedør åbner hele 70 cm i bredden
Bagsmækken fås kun som fløjdøre, der åbner 40, 90 og 180 grader
Eco og Eco. Der er ikke ret meget over Dokker van, der ikke er Eco, men skulle du flippe helt grønt, kan du altid dæmpe motorydelsen en sjat
Basalt, ja. Men læg lige mærke til bilens egen kørecomputer, som efter en uges test stadig viste 4,3 l/100 km - 23,3 km/l. Altså mere end de opgivne 22,2 km/l
Nemt og ligetil. Kabinens ligefremme og enkle indretning er nærmest et billede på den fornuftige investering, en Dokker van er

Dacia Dokker van – så nemt er det

Simpel, basal, kundevenlig. Dacia Dokker van er det rene guf for den nystartede iværksætter - eller den travle håndværksmester - der bare ikke gider flere beslutninger

af Thomas André
14. august 2015
i Test

‘En Dacia Dokker van, tak’, siger den unge iværksætter foran disken. Han havde lige landet sin første kontrakt som selvstændig tømrer efter at have samlet mod til projektet i flere måneder. Nu var han sprunget ud i det, og nu manglede han en varebil til at transportere sig selv, sit værktøj og materialer rundt i byen.

‘Så gerne’, svarer manden bag disken og lægger et sæt nøgler og en slutseddel med en kuglepen foran den unge iværksætter.
‘Det bliver 79.990 kroner plus moms.’

Eksterne konsulenter

Sværere behøver det ikke at være.
Mange virksomheder bruger lang tid og mange ressourcer på at specificere den perfekte varebil til flåden. Nogle hyrer endda eksterne konsulenter til at løse opgaven for sig.

Og måske finder de endda ud af, at Dacia Dokker van opfylder deres behov.
Men behøver man at bruge meget tid på det?

Lang og rummelig

Egentlig ikke.
Varerummet er på 3,3 kubikmeter. I klassen kun overgået af Fiat Doblo, der rummer 3,4 meter.

Audis kæmpe-SUV klarer 18,1 km/l

Gulvet er 190 cm langt, og den samlede lasteevne er på 808 kg.
Komforten i kabinen halser lidt efter hovedfeltet, men samlet set er Dokker van et rigtigt godt stykke værktøj. Også til prisen på 80 kilo plus moms.

Mere billigt

På udstyrslisten finder vi fire airbags, radio med Bluetooth, fjernbetjent centrallås, elruder og kørecomputer.
Testbilen var desuden udstyret med aircon til 2800 plus moms og Medianav kommunikation med navigation til 2300 plus moms.
Selv økonomiafdelingen hos Dacia synes at spørge: ‘Hvor svært skal det være?’

Gammel og vakkelvorn

Ok, køreoplevelsen får dig ikke til at tabe hverken tænder eller kasket; men hvilken varebil i den klasse gøre det? Den virker lidt gammeldags og vakkelvorn i undervognen sammenlignet med for eksempel Ford Transit Connect og VW Caddy.

Renault Kadjar – fransk sake

Men under huden finder vi Renaults solide 1.5 dCi med 90 hk og et brændstofforbrug på 22,2 km/l.
Vi finder også en fabriksgaranti på tre år, hvor – lad os for eksempel tage – Renaults garanti på den samme drivlinje og motor er på to år.

Fartpilot

Bagdørene kan åbnes i tre hak fra 40 til 180 grader. Heller ikke her er der noget at tilkøbe. Dacia har truffet valget for dig.
Det eneste, der manglede i testbilen, var en fartpilot, som koster 924 kroner plus moms med fartbegrænser. Den er rar at have på de lange ture, hvor man virkeligt får noget ud af den nøjsomme dieselmotor.

Max 105.000

Konklusionen er, at Dacia har gjort det igen. Smidt en bil på markedet med en udfordring til kunderne: Hvor meget kan du få den til at koste?
Vi tog hele listen og lagde den til. Med alufælge, indfarvede spejle og en forlænget garanti på seks år /150.000 km løber den samlede pris op i 105.091 kroner plus moms.

Økonomisk ansvarligt

Når den unge iværksætter med forståelige og realistiske drømme om at skabe en ordentlig virksomhed, triller afsted i sin Dacia Dokker van med hjemmelavet firmalogo på den hvide vognside, så er den langt fra hans pimpede Golf GTI, som han inviterer Emma på søndagstur i. Men han kan glæde sig over, at han sender et økonomisk ansvarligt signal til både bank, kunder og leverandører.

Fakta:
Dacia Dokker van 1.5 dCi:
Motor: 1461 ccm, R4 turbodiesel
Ydelse: 90 hk / 200 Nm
0-100 km/t: 13,6 sekunder
Topfart: 162 km/t
Forbrug: 22,2 km/l
Pris: 79.990 kroner plus moms (17.470)
Billigste: 79.990 kroner plus moms (17.470)

 

Tags: Billig varebilDaciaDokker
Tidligere Artikel

VW sætter pris på T6

Næste Artikel

Opel sender varebilsprogrammet i træningscenter

Næste Artikel
Euro 6 truer, og den bliver måske den sidste Euro-norm. Næste skridt kan blive et decideret forbud mod forbrændingsmotorer

Opel sender varebilsprogrammet i træningscenter

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Salget af varebiler er fortsat på vej frem

Dacia Dokker van – så nemt er det

14. august 2015
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Et varerum isoleret med produktet Aluthermo Quattro

Skab luftforandring i varerummet

24. januar 2018

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering