‘En Dacia Dokker van, tak’, siger den unge iværksætter foran disken. Han havde lige landet sin første kontrakt som selvstændig tømrer efter at have samlet mod til projektet i flere måneder. Nu var han sprunget ud i det, og nu manglede han en varebil til at transportere sig selv, sit værktøj og materialer rundt i byen.
‘Så gerne’, svarer manden bag disken og lægger et sæt nøgler og en slutseddel med en kuglepen foran den unge iværksætter.
‘Det bliver 79.990 kroner plus moms.’
Eksterne konsulenter
Sværere behøver det ikke at være.
Mange virksomheder bruger lang tid og mange ressourcer på at specificere den perfekte varebil til flåden. Nogle hyrer endda eksterne konsulenter til at løse opgaven for sig.
Og måske finder de endda ud af, at Dacia Dokker van opfylder deres behov.
Men behøver man at bruge meget tid på det?
Lang og rummelig
Egentlig ikke.
Varerummet er på 3,3 kubikmeter. I klassen kun overgået af Fiat Doblo, der rummer 3,4 meter.
Audis kæmpe-SUV klarer 18,1 km/l
Gulvet er 190 cm langt, og den samlede lasteevne er på 808 kg.
Komforten i kabinen halser lidt efter hovedfeltet, men samlet set er Dokker van et rigtigt godt stykke værktøj. Også til prisen på 80 kilo plus moms.
Mere billigt
På udstyrslisten finder vi fire airbags, radio med Bluetooth, fjernbetjent centrallås, elruder og kørecomputer.
Testbilen var desuden udstyret med aircon til 2800 plus moms og Medianav kommunikation med navigation til 2300 plus moms.
Selv økonomiafdelingen hos Dacia synes at spørge: ‘Hvor svært skal det være?’
Gammel og vakkelvorn
Ok, køreoplevelsen får dig ikke til at tabe hverken tænder eller kasket; men hvilken varebil i den klasse gøre det? Den virker lidt gammeldags og vakkelvorn i undervognen sammenlignet med for eksempel Ford Transit Connect og VW Caddy.
Men under huden finder vi Renaults solide 1.5 dCi med 90 hk og et brændstofforbrug på 22,2 km/l.
Vi finder også en fabriksgaranti på tre år, hvor – lad os for eksempel tage – Renaults garanti på den samme drivlinje og motor er på to år.
Fartpilot
Bagdørene kan åbnes i tre hak fra 40 til 180 grader. Heller ikke her er der noget at tilkøbe. Dacia har truffet valget for dig.
Det eneste, der manglede i testbilen, var en fartpilot, som koster 924 kroner plus moms med fartbegrænser. Den er rar at have på de lange ture, hvor man virkeligt får noget ud af den nøjsomme dieselmotor.
Max 105.000
Konklusionen er, at Dacia har gjort det igen. Smidt en bil på markedet med en udfordring til kunderne: Hvor meget kan du få den til at koste?
Vi tog hele listen og lagde den til. Med alufælge, indfarvede spejle og en forlænget garanti på seks år /150.000 km løber den samlede pris op i 105.091 kroner plus moms.
Økonomisk ansvarligt
Når den unge iværksætter med forståelige og realistiske drømme om at skabe en ordentlig virksomhed, triller afsted i sin Dacia Dokker van med hjemmelavet firmalogo på den hvide vognside, så er den langt fra hans pimpede Golf GTI, som han inviterer Emma på søndagstur i. Men han kan glæde sig over, at han sender et økonomisk ansvarligt signal til både bank, kunder og leverandører.
Fakta:
Dacia Dokker van 1.5 dCi:
Motor: 1461 ccm, R4 turbodiesel
Ydelse: 90 hk / 200 Nm
0-100 km/t: 13,6 sekunder
Topfart: 162 km/t
Forbrug: 22,2 km/l
Pris: 79.990 kroner plus moms (17.470)
Billigste: 79.990 kroner plus moms (17.470)