En Dacia Dokker giver konkurrenterne rynker i panden. Varebilen er på størrelse med en Renault Kangoo, men prisskiltet kommer til at ligne det, der hænger på en Clio van. Renault Danmark er så langt fremme i forhandlingerne med moderorganisationen i Frankrig, at de allerede før, de har fået endeligt håndslag på, at de skal sælge Dacia i Danmark, har en klar forventning om prislejet.
– Det er vores egen beslutning, om vi skal sælge Dacia eller ej, forklarer Søren Hyltoft, der er informationschef i Renault Danmark.
Forhandlingen om priserne har stået på igennem længere tid, og flere gange har projektet været skrinlagt, men nu ser det ud til at lykkes.
– Der skal jo ikke være nogen tvivl om, at vi gerne vil have Dacia til Danmark, men det skal være til priser, så bilerne nærmest selv kan køre ud af forretningerne. Den prispolitik er vi ved at nå til enighed om med Renault i Frankrig, og som det ser ud nu, så kan vi begynde at sælge Dacia i Danmark allerede i starten af 2013, siger informationschefen.
Alle får gule plader
Og det er netop prispolitikken, der formentlig allerede nu sætter de små grå i svingninger hos konkurrenterne og giver grå hår på ydersiden af hovedet. Danskerne har for længst demonstreret, at vi kigger på pris, pris og pris længe før, vi hænger os i detaljer som sikkerhed og kvalitet. Dyder, som Dacia på ingen måde forsøger at slå sig op på.
Læs mere om Dacia Dokker på www.altomvarebiler.dk/nyheder/dokker-banker-pa/.
Det handler om stenhård prissætning, og hvis budtjenester og stor flådeejere kan få varebiler i Kangoo-størrelse til 80.000 kroner plus moms, som det ser ud til lige nu, så bliver det en hård tackling at sætte ind for de nuværende kombattanter.
Renault Danmark har netop fremlagt strategien på varebilsområdet, og taktikken er klar: Alt, hvad der kan komme gule plader på, kommer der gule plader på.