Regeringens nye medieudspil kan blive en dyr omgang for Danmarks håndværkere og kurérer, der er afhængige af deres varebiler.
Om tre år, når der bliver slukket for FM-båndet skal vi have DAB+ radio for at høre radio. Og medmindre du får trafikradio på din radio-app, kommer det til at koste kassen at få det ordnet på værkstedet.
Statsstyret
De daglige opdateringer på telefonen eller PC’en kan være lidt irriterende, de lejlighedsvise opgraderinger, der kræver genstart og flere minutters genindlæsning kan man lige udsætte, til det passer med en kaffepause.
Men de helt store statsstyrede digitale omlægninger, der melder sin ankomst med måneders varsel er langt dyre. Både i tid og penge. En sådan omlægning er regeringens medieudspil.
Plus en værkstedsdag
Det vil koste de danske bilister et sted mellem fire og 14 milliarder kroner, fordi det betyder, at alle biler, som ikke har DAB+, må en tur på værksted for at få det ordnet. Og det er langt de fleste. Kun en forsvindende lille andel af nye varebiler har DAB+ som standard.
Og regningen for eftermontering bliver på et sted mellem 2.000 og 7.000 kroner per bil, anslår FDM i en ny rapport. Plus en dag, hvor man må undvære bilen.
Udvendig antenne
Et element i udspillet betyder, at FM-båndet slukkes i 2021. Det betyder, at alle biler uden en radio med DAB+, skal på værksted, hvis man vil høre radio fra bilen, skriver Ritzau.
- Problemet med at få DAB+ i en bil er antennen. Standard-antennen i en bil kan ikke tage DAB+. Så man skal have en ny antenne, og den skal helst være udvendig, siger han.
DAB+ har problemer
FDM’s regnestykke lyder derfor, at beløbet ganget med antallet af biler, giver et resultat på mellem fire og fjorten milliarder kroner fordelt på alle landets biler.
Og selv når regningen er betalt, mener FDM, at DAB+ har problemer med at opfylde funktioner, der er ønskværdige for en bilradio. DAB+ har nemlig et problem med at lade trafikmeldinger overtage sendingen.
Fungerer ikke
- Vi kan se med de nuværende erfaringer med DAB+, at det fungerer ikke særligt godt. Det har noget at gøre med den måde, man sender DAB-signalet, siger Torben Lund Kudsk.
- De kører i specielle blokke. Og hvis man hører kommerciel radio eller noget andet i en anden blok, end den P4 sender trafikradio på, så får du ikke trafikmeldingen.
Ingen varebiler med DAB+
DAB+ vil formentlig blive forbedret mange gange, før vi rammer 2021, men bilimportørerne har en udfordring i at få flyttet systemet over på listen over standardudstyr.
Altomvarebiler.dk har ikke fundet en eneste varebil med DAB+ som standardudstyr, og mange kan slet ikke leveres med systemet. Det skal på plads før 2021.