Cyklister er Danmarks værste trafikanter | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 6 december 2019
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLERNE
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLERNE
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
En ny undersøgelse viser, at cyklisterne opfattes som de værste trafikanter. Varebilschauffører er bedst

Cyklister er Danmarks værste trafikanter

2.000 danskere har talt. Cyklister er de værste trafikanter og har Danmarks værste trafikkultur. Det viser en undersøgelse, som Mercedes-Benz har fået lavet

af Thomas André
26. oktober 2018
i Nyheder

Cyklister løber med stor afstand til de øvrige i trafikken – med den tvivlsomme førsteplads som Danmarks værste trafikanter. Det viser den årlige bilundersøgelse blandt 2.000 danskere, som Mercedes-Benz Danmark har fået foretaget.

Knallertkørere og taxachauffører scorer også lavt i undersøgelsen, mens lastbilchaufførerne får et tiltrængt klap på skulderen som de mest lovlydige i trafikken.

Kører mod ensretningen

Vejen frem er mere gensidig respekt og kontakt mellem, og længere nede får du en række konkrete råd til, hvordan vi kan bidrage til, at trafikken bliver mere sikker og tryg.

Og det overrasker næppe. Alle har set cyklister, der cykler i et fodgængerfelt, kører mod ensretningen eller glemmer lys på cyklen.

 Cyklisterne stemte på sig selv

Den type adfærd sætter spor hos de øvrige trafikanter, uanset om de sidder bag rattet i bilen, er fodgængere eller endog selv er cyklister.

Det viser Mercedes-Benz Danmarks årlige trafikundersøgelse. Her har hele 46 procent af danskerne peget på cyklisterne, når de skulle vurdere, hvilken gruppe trafikanter, som er dårligst til at overholde færdselsreglerne.

Glemmer reglerne

Hos Mercedes-Benz Danmark peger man på mængden af cykler i gadebilledet som forklaring på resultaterne.

-Danmark er en stor cykelnation, hvilket jo er positivt og har en masse åbenlyse fordele. Men det betyder naturligvis også, at mange af os hver dag på den ene eller anden måde møder cyklister i trafikken, som måske glemmer en regel eller to på deres vej, siger PR- og kommunikationschef hos Mercedes-Benz Danmark, David Engstrøm.

For mange cyklister

-På den måde kan alene antallet af cyklister – specielt i de større byer – være forklaringen på resultatet. Men det nytter ikke bare at pege fingre af en enkelt gruppe trafikanter.

-Vi skal alle sammen – hårde som bløde trafikanter – blive bedre til at opføre os ordentligt i trafikken, siger han.

Oprejsning

Også knallertkørere og taxachauffører kører sig til en plads på podiet følger, som de trafikanter, danskerne mener, opfører sig mindst lovlydigt i trafikken. Specielt i Nordjylland har knallertkørere et dårligt ry, mens taxachaufførerne i hovedstaden og Region Sjælland skoses for ikke at overholde færdselsloven.

Tørre tæsk til årets varebil

I den anden ende af skalaen bliver både almindelige bilister og ikke mindst lastbilchauffører opfattet som dem, der er bedst til at overholde færdselsreglerne. Netop lastbilchaufførerne har tidligere været udskældte, men undersøgelsens resultater viser, at danskerne over en bred kam i dag opfatter dem som de bedste og mest lovlydige i trafikken.

Varebilschauffører sidst

Ikke desto mindre er det naturligvis varebilschaufførerne, der løber med laurbærrene som trafikkens dukse.

Forbud mod ældre varebiler redder ikke miljøet

De scorer lavest af alle i undersøgelsen, hvor trafikanter blev bedt om at udpege de værste trafikanter. Her ender varebilschaufførerne på en suveræn sidsteplads.

Sådan bliver du bedre

Mercedes-Benz har samlet en stribe gode råd til, hvad du som trafikant kan gøre for at bidrage til at øge trafiksikkerheden og skabe positiv energi i trafikken på tværs af alle trafikanter:

  • Kom af sted i god tid: Sæt tid af til rejsen, uanset om det er i bil eller på cykel. Har du for travlt, træffer du dumme beslutninger og har mindre overskud til dine medtrafikanter.

  • Kommunikér med dine medtrafikanter: Sørg for eksempel for at få øjenkontakt, når det er nødvendigt.

  • Respektér og tag ekstra hensyn til de bløde trafikanter: Som de mest udsatte i trafikken er det kun på sin plads, at vi er ekstra opmærksomme på de bløde trafikanter.

  • Fokusér på trafikken: Hold mobilen i handskerummet eller lommen, når du er på farten; uanset om du er på cykel eller i bil.

  • Vink, nik og smil, når du holder tilbage eller giver plads til en medtrafikant – og når nogen gør det samme for dig.

  • Husk det gode humør: Gem det dårlige humør væk, når du sætter dig bag rattet eller hopper på cyklen. Det giver overskud i trafikken og gør det mere sikkert for os alle at færdes på vejene.

 

Hvilken gruppe af trafikanter, mener du, er dårligst til at overholde færdselsreglerne?
Cyklister
46%
Taxachauffører
14%
Knallertkørere
13%
Lastbilchauffører
8%
Almindelige bilister
8%
Gående
6%
Chauffører i varebiler
6%

Tallene viser den rene fordeling af, hvilken gruppe trafikanter respondenterne mener er de værste.

Om undersøgelsen:
Mercedes-Benz har fået gennemført en befolkningsundersøgelse for at undersøge danskernes holdning til trafik og biler. Undersøgelsen baserer sig på 2009 webinterviews af 18-75-årige danskere indsamlet via Userneeds Danmarkspanel i perioden 1. – 12. juni 2018. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.

Tags: CyklisterMercedes-BenzTrafikundersøgelseVærste trafikanter
Tidligere Artikel

Tørre tæsk til årets varebil

Næste Artikel

PSA-kindkys med krydsede fingre

Næste Artikel
Den ligner nu storebror Jumpy/Expert

PSA-kindkys med krydsede fingre

Kommentarer 2

  1. Bjarne Hegnsvad says:
    1 år siden

    De 2 sidste gode råd kan med fordele bruges i alle livets aspekter.

    Svar
  2. Jens Dyrberg says:
    1 år siden

    Der mangler en 2 vigtige ting; afstand og hold øje så langt frem som muligt, så man konstaterer biler i nødsporet, langsomtkørende køretøjer og dyr i vejkanten!

    Svar

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kort nyt

Den nye Vw transporter 6.1 vil sikkert storsælge.

Fald i varebilsalget: Er det et krisetegn?

20. november 2019

REA Erhvervsbiler får Fiat Professional

25. oktober 2019
Dækmonteringen er vigtig

Tre stærke tips til transportbranchen: Sådan sparer du dæk og brændstof

16. oktober 2019
Foto: Lars Krogsgaard

BMW overrasker med to biler i Årets Bil-finalen

14. oktober 2019

Se vinderen af Årets Brugtbil 2019 her

9. oktober 2019

Mest læste

En ny undersøgelse viser, at cyklisterne opfattes som de værste trafikanter. Varebilschauffører er bedst

Cyklister er Danmarks værste trafikanter

26. oktober 2018

EU-dom: Din transport tæller som arbejdstid

19. november 2019
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

20. april 2017
Hiver du en trailer med værktøj efter varevognen eller har du en byggematerialer eller gravemaskine med bagpå, så kan du se frem til at få mere fart på fra næste år. Folketinget har i dag vedtaget en lov, der hæver fartgrænsen på landevej til 80 km/t – den tidligere fartgrænse var 70 km/t. Den nye lov gælder også for dem, der har campingvogn på slæb og for lastbiler uden hænger. Den nye lov er vedtaget i Folketinget i dag. Loven betyder, at lastbiler og store og små vogntog, som det hedder, allerede fra 1. januar 2020 må hæve hastigheden med 10 km/t og køre 80 km/t på lande- og motortrafikveje - med mindre skiltene kræver en lavere hastighed. De fleste vil nok glæde sig over ikke at skulle ligge bag en langsomkørende bil med trailer i fremtiden og den, der har trailerne bagpå kan glæde sig over at komme hurtigere frem.

NY LOV: Nu kommer der mere fart på traileren

29. april 2019
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLERNE
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering

sponsored