Mens personbilerne bliver mere og mere sikre, står det værre til med sikkerheden i varebilerne. En ny test foretaget af den europæiske testorganisation Euro NCAP afslører, at varebilerne har store mangler, når det gælder kollisionssikkerhed. Flere af varebilerne opnår kun to og tre stjerner ud af fem mulige, og det er langt fra den standard, almindelige personbiler opnår, når de bliver sendt mod crashtest-muren.
– Producenterne af disse biler bør tage testresultaterne meget alvorligt og overveje, hvad de kan gøre for at højne sikkerheden. Samtidig bør man også se på, om lovgivningen er god nok i forhold til sikkerhedsudstyr for disse biler. Derfor opfordrer vi sammen med Euro NCAP politikerne til at se på sikkerhedskravene til varebilerne, siger Søren W. Rasmussen, FDMs sikkerhedsrepræsentant i Euro NCAP.
Transit sikrest
I testene var Ford Transit Custom, det eneste køretøj der scorede topkarakteren fem stjerner. Hyundai H1 og Fiat Scudo fik kun tre stjerner, mens Renault Trafic skuffede med kun to sikkerhedsstjerner. Fiat Scudo er identisk med Peugeot Expert og Citroën Jumpy, mens Renault Trafic er identisk med Opel Vivaro og Nissan Primastar.
Se de detaljerede testresultater for de enkelte varebiler her:
Ford Transit Custom
Hyundai H1
Renault Trafic
Fiat Scudo
Peugeot Expert
Citroën Jumpy
– Disse køretøjer bliver oftest brugt af erhvervslivet som varevogne, men karrosseriet benyttes også som minibus for både private og offentlige institutioner. Derfor bør disse brugere være opmærksomme på, at disse biler ofte ikke har det seneste sikkerhedsudstyr, og at sikkerheden er langt fra de standarder, der findes i moderne personbiler, siger Søren W. Rasmussen.
Mere sikkerhed i busserne
For eksempel er ESC ikke standard i alle udgaver, og ved et sammenstød giver de fleste varebiler ringe beskyttelse for såvel andre trafikanter som for fodgængere.
Nogle producenter har valgt at opgradere varebilerne med ekstra sikkerhedsudstyr, hvis de sælges som minibusser. For eksempel har Ford Transit Custom gardinairbags, hvilket hjalp varebilen til at score point i den krævende sidekollisionstest mod en lygtepæl. Også Fiat samt tvillingemodellerne har valgt at øge sikkerheden ved at gøre forsædepassagerairbag til standard i flere biler på de europæiske markeder.