Crashtest af varebiler giver rystende resultat | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 10 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Crashtest af varebiler giver rystende resultat

En ny test fra det europæiske testsamarbejde Euro NCAP får FDM til at kræve mere sikkerhed i varebiler. Flere har alvorlige sikkerhedsmangler, viser testen

af Thomas André
12. december 2012
i Nyheder

Mens personbilerne bliver mere og mere sikre, står det værre til med sikkerheden i varebilerne. En ny test foretaget af den europæiske testorganisation Euro NCAP afslører, at varebilerne har store mangler, når det gælder kollisionssikkerhed. Flere af varebilerne opnår kun to og tre stjerner ud af fem mulige, og det er langt fra den standard, almindelige personbiler opnår, når de bliver sendt mod crashtest-muren.
– Producenterne af disse biler bør tage testresultaterne meget alvorligt og overveje, hvad de kan gøre for at højne sikkerheden. Samtidig bør man også se på, om lovgivningen er god nok i forhold til sikkerhedsudstyr for disse biler. Derfor opfordrer vi sammen med Euro NCAP politikerne til at se på sikkerhedskravene til varebilerne, siger Søren W. Rasmussen, FDMs sikkerhedsrepræsentant i Euro NCAP.

Transit sikrest

I testene var Ford Transit Custom, det eneste køretøj der scorede topkarakteren fem stjerner. Hyundai H1 og Fiat Scudo fik kun tre stjerner, mens Renault Trafic skuffede med kun to sikkerhedsstjerner. Fiat Scudo er identisk med Peugeot Expert og Citroën Jumpy, mens Renault Trafic er identisk med Opel Vivaro og Nissan Primastar.

Se de detaljerede testresultater for de enkelte varebiler her:

Ford Transit Custom
Hyundai H1
Renault Trafic
Fiat Scudo
Peugeot Expert
Citroën Jumpy 

Videoklip med crashtest

– Disse køretøjer bliver oftest brugt af erhvervslivet som varevogne, men karrosseriet benyttes også som minibus for både private og offentlige institutioner. Derfor bør disse brugere være opmærksomme på, at disse biler ofte ikke har det seneste sikkerhedsudstyr, og at sikkerheden er langt fra de standarder, der findes i moderne personbiler, siger Søren W. Rasmussen.

Mere sikkerhed i busserne

For eksempel er ESC ikke standard i alle udgaver, og ved et sammenstød giver de fleste varebiler ringe beskyttelse for såvel andre trafikanter som for fodgængere.
Nogle producenter har valgt at opgradere varebilerne med ekstra sikkerhedsudstyr, hvis de sælges som minibusser. For eksempel har Ford Transit Custom gardinairbags, hvilket hjalp varebilen til at score point i den krævende sidekollisionstest mod en lygtepæl. Også Fiat samt tvillingemodellerne har valgt at øge sikkerheden ved at gøre forsædepassagerairbag til standard i flere biler på de europæiske markeder.

Tags: CitroënFiatFordHyundaiPeugeotRenault
Tidligere Artikel

Spar 50.000 på en ny varebil

Næste Artikel

Forklædt pizzabil med store ambitioner

Næste Artikel

Forklædt pizzabil med store ambitioner

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Crashtest af varebiler giver rystende resultat

12. december 2012
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering