• Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
mandag. 18 februar 2019
Alt om varebiler
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
No Result
View All Result
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Crashtest af varebiler giver rystende resultat

En ny test fra det europæiske testsamarbejde Euro NCAP får FDM til at kræve mere sikkerhed i varebiler. Flere har alvorlige sikkerhedsmangler, viser testen

af Thomas André
12. december 2012
i Nyheder

Mens personbilerne bliver mere og mere sikre, står det værre til med sikkerheden i varebilerne. En ny test foretaget af den europæiske testorganisation Euro NCAP afslører, at varebilerne har store mangler, når det gælder kollisionssikkerhed. Flere af varebilerne opnår kun to og tre stjerner ud af fem mulige, og det er langt fra den standard, almindelige personbiler opnår, når de bliver sendt mod crashtest-muren.
– Producenterne af disse biler bør tage testresultaterne meget alvorligt og overveje, hvad de kan gøre for at højne sikkerheden. Samtidig bør man også se på, om lovgivningen er god nok i forhold til sikkerhedsudstyr for disse biler. Derfor opfordrer vi sammen med Euro NCAP politikerne til at se på sikkerhedskravene til varebilerne, siger Søren W. Rasmussen, FDMs sikkerhedsrepræsentant i Euro NCAP.

Transit sikrest

I testene var Ford Transit Custom, det eneste køretøj der scorede topkarakteren fem stjerner. Hyundai H1 og Fiat Scudo fik kun tre stjerner, mens Renault Trafic skuffede med kun to sikkerhedsstjerner. Fiat Scudo er identisk med Peugeot Expert og Citroën Jumpy, mens Renault Trafic er identisk med Opel Vivaro og Nissan Primastar.

Se de detaljerede testresultater for de enkelte varebiler her:

Ford Transit Custom
Hyundai H1
Renault Trafic
Fiat Scudo
Peugeot Expert
Citroën Jumpy 

Videoklip med crashtest

– Disse køretøjer bliver oftest brugt af erhvervslivet som varevogne, men karrosseriet benyttes også som minibus for både private og offentlige institutioner. Derfor bør disse brugere være opmærksomme på, at disse biler ofte ikke har det seneste sikkerhedsudstyr, og at sikkerheden er langt fra de standarder, der findes i moderne personbiler, siger Søren W. Rasmussen.

Mere sikkerhed i busserne

For eksempel er ESC ikke standard i alle udgaver, og ved et sammenstød giver de fleste varebiler ringe beskyttelse for såvel andre trafikanter som for fodgængere.
Nogle producenter har valgt at opgradere varebilerne med ekstra sikkerhedsudstyr, hvis de sælges som minibusser. For eksempel har Ford Transit Custom gardinairbags, hvilket hjalp varebilen til at score point i den krævende sidekollisionstest mod en lygtepæl. Også Fiat samt tvillingemodellerne har valgt at øge sikkerheden ved at gøre forsædepassagerairbag til standard i flere biler på de europæiske markeder.

Tags: CitroënFiatFordHyundaiPeugeotRenault
Tidligere Artikel

Spar 50.000 på en ny varebil

Næste Artikel

Forklædt pizzabil med store ambitioner

Næste Artikel

Forklædt pizzabil med store ambitioner

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kort nyt

Så meget sne ser vi sjældent, men uanset om der ligger meterdyb sne, eller vejene bare er kolde og våde, giver vinterdæk bedst vejgreb

260.000 biler på sommerdæk

31. januar 2019
Carlos Ghosn beholder foreløbig sine ledende poster i Renault

Renault beholder Ghosn

16. december 2018
-Med et så komfortabelt flertal bør parlamentet kunne nå i mål med vejpakken, mener Erik Østergaard, adm. dir. for DTL

EU-parlamentet bør kunne nå i mål

10. december 2018
Politiet kører ekstra spritkontrol hele december

Operation Julebrandert er igang

30. november 2018
Senest 1. april skal du ansøge om at blive varebilschauffør eller -vognmand

Uddannelse til vognmænd og chauffører

28. november 2018

Mest læste

-Montering af Claytons LPS-enheder i vores biler betyder, at vi har langt mindre tomgangskørsel, siger Bent Poulsen, der er flådeansvarlig i Eltel

Virksomhed sparer 990 liter brændstof per bil

8. februar 2019
Græskfødte Eleftherios Tzaferis har tilbragt 16.700 timer bag rattet i sin Ford Transit fra 2010. Foto: Ford

Sven har kørt en million

28. januar 2019
Årene har sat sine spor, men den gamle T1 bliver udstillet, som den er

Verdens første fotovogn fundet efter 54 år

13. februar 2019
De 21 varebiler blev hentet på én gang hos Ford i Holstebro. PR-foto

El-installatøren fik sine 21 nye biler leveret på én gang

30. januar 2019

Crashtest af varebiler giver rystende resultat

12. december 2012
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER

sponsored