Crafter - et suverænt stykke værktøj | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 15 december 2019
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLERNE
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLERNE
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Med alle sejl sat er den nye Crafter uovervindelig i den tunge klasse
Den store multiskærm bliver til en todelt overvågningsmonitor under bakning. Det fungerer rigtigt godt
Husk nu at få den med krog til Trailer Assist, så du kan prøve at blive trukket af din egen trailer
Cyklistspejle er stadig det bedste redskab mod den blinde vinkel
Det er irriterende at få sådan en reklamebil som testbil, men det er svært at argumentere mod budskaberne
Ni størrelser og en meget lav læssehøjde er kodeordene i varerummet
At de endnu ikke har fundet ud af at gøre lofthylden til et skab er ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt svært at forstå
Indvendigt er der stort set intet tilbage af den gamle Crafter. Den er ganske enkelt blevet mere Volkswagen
Velkommen, siger Crafter. Som en anden Ford Transit lægger Crafter ud med en kopholder lige inden for døren

Crafter – et suverænt stykke værktøj

VW's første hjemmebyggede Crafter er i den mest basale version en af de bedste varebiler i den tunge klasse. Med alt tilgængeligt ekstraudstyr er den i en liga for sig

af Thomas André
31. juli 2017
i Test

Og vinderen er: VW Crafter! Så nemt er det at overskue hele Europas udvalg af varebiler og bedømme det ud fra de normer, vi opstiller her på Altomvarebiler.dk.

Eller rettere: Hvis du fylder alle de livreddende, forsikringsbesparende og komfortbefordrende optioner, du kan købe til Crafter, så vipper den al konkurrence af pinden med et fingerknips.

Inspireret af Ford

I en uge havde vi den nye Crafter til test. En top-udstyret version med den stærkeste motor og støjdæmpende gulv- og sidebeklædning i varerummet. Og for hver dag gjorde den det mere og mere klart, at Volkswagen har udviklet den første hjemmebyggede Crafter til at gå forrest blandt varebiler.

Den slår nok ikke Ford Transit på indretningen. Men måske har tyskerne ladet sig inspirere af Fords åbenlyse flirt med deres egne personbilers instrumentbord. For resultatet er iøjnefaldende og virkeligt velfungerende.

En helt anden sludder

For lad der ikke være nogen tvivl om, at VW Crafter løser alle de praktiske opgaver mindst lige så godt som alle andre i klassen. Det er jo for pokker bare et spørgsmål om at kunne transportere varer, stumper, værktøj og en mand eller to fra A til B. Den disciplin har været på programmet i de sidste 100 år, og i de sidste 50 er der ikke sket det store på området.

Volkswagen satser eksternt

Men kæmpe skydedøre, bagdøre, der åbner helt rundt, op til 2,2 meter loftshøjde, tre længder, tre højder og plads til seks europaller sømmer med usvigelig sikkerhed fast, at Volkswagen har styr på det helt basale i store varebiler.

En bastion er faldet

Men ser man på måden, opgaven bliver løst på; pålideligheden, sikkerheden, komforten, brændstofforbruget, forureningsgraden, ja så er det straks en helt anden sludder. Den almindelige udvikling har aldrig bevæget sig hurtigere, end den gør nu. Og meget af det handler om nyheder og opgraderinger af det digitale sikkerheds- og komfortudstyr, der nærmest dagligt kommer flyvende i hovedet på os.

Og i kabinen oplever man en stilhed, der bare hører til i en stor personbil. Her må man bare konstatere, at endnu en bastion på vejen mod den personbilsagtige transportoplevelse er faldet. Og kombineret med den elektromekaniske styrings ulidelige lethed, gode kopholdere og et fedt multimedie-system, er Crafter bare en fed arbejdsplads.

Trailer trækker bilen

Mest påfaldende er dog Volkswagens Trailer Assist, som de nærmest har monopol på. Som du kan se i videoen fra præsentationen i Andalusien sidste år, styrer du det ved hjælp af spejlindstillingen, når Trailer Assist er koblet til. Og når du bruger det, føles det fuldstændigt som om, traileren trækker bilen efter sig. Så effektivt er det.

Det sparer masser af tid i en snørklet hverdag med trailer, det sparer dig med garanti også for en masse skrammer på både bil og stolthed. Og så er det et slående eksempel på, hvordan digital teknologi, når de forskellige systemer kobles sammen, kan lette hverdagens opgaver, samtidigt med at den lægger på redskabets værdi og ejerglæde.

Optimalt overblik

Kører du for tæt på forhindringer langs siden, når du for eksempel manøvrerer rundt på en byggeplads, sørger sensorer for at advare dig før, skaden sker. De fleste ærlige varebilsførere med nogle år på bagen kender de forbandede lange ridser på panelerne under skydedøren, når der har ligger en stor sten på jorden eller måske en nævenyttigt høj kantsten på en P-plads.

Den faktor eliminerer Crafter med sidebeskyttelse, så du får løftet en smule af presset under de snævre manøvrer. Dertil kommer et rigtigt godt bakkamera, baksensorer og et almindeligt godt overblik fra førersædet, der er placeret højt og langt fremme for at give optimalt udnyttelse af den store frontrude.

Forbeholdet

AEB, automatisk nødbremse eller som Volkswagen kalder det: City Emergency Brake, er ekstraudstyr til 2.200 plus moms, hvis du køber det alene, men det findes også i et par af de udstyrspakker, man kan tilvælge.

Ny Crafter kan det hele

Og så er vi tilbage ved forbeholdet fra første afsnit. VW Crafter er i sig selv ikke nogen billig varebil, selv om leasing-modeller i et utal af afskygninger jævner forskellene lidt ud på den månedlige udgift. Men for at komme helt op i de svimlende højder, Crafter kan nå med alle sejl sat, skal der sættes mange krydser på smørrebrødssedlen.

Sensationelle særtilfælde

Dels er der sikkerhedsudstyret, som sælgerne kun i helt sensationelle særtilfælde lykkes med at prakke kunderne på. Og det er en skam, for det er her, Crafter for alvor har muligheden for at brillere. Og dels er der komfortudstyret, der er et helt kapitel for sig.

Det kan godt blive lidt smerteligt for en påholdende mester, hvis han får øje på den samlede pris, før han sender papirerne afsted til leasingselskabet. Men så er spørgsmålet, hvilken pris han vil sætte på sine medarbejderes sikkerhed og arbejdsglæde ved at have et helt suverænt stykke værktøj.

Suverænt stykke værktøj

Konklusionen er, at VW Crafter i basisversionerne kører lige op med Ford Transit som markedets bedste i klassen lige nu. En komfortabel og overskuelig køreoplevelse, der kun overgås af de bedste personbiler.

Og med Trailer Assist, sidebeskyttelse, bakkamera, ja, selv aircon i varerummet, hvis det skulle være, er der bare så mange måder at forbedre den på, at du har alle muligheder for at gøre den til et helt suverænt stykke værktøj.

 

Tags: AEBCity Emergency BrakeTrailer AssistVW Crafter
Tidligere Artikel

Tyskland beordrer 22.000 Porsche Cayenne tilbagekaldt

Næste Artikel

En fremtid uden rat

Næste Artikel
Ikke alene kan bilen køre selv i Audis fremtid. Den har ikke en gang et rat

En fremtid uden rat

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kort nyt

Den nye Vw transporter 6.1 vil sikkert storsælge.

Fald i varebilsalget: Er det et krisetegn?

20. november 2019

REA Erhvervsbiler får Fiat Professional

25. oktober 2019
Dækmonteringen er vigtig

Tre stærke tips til transportbranchen: Sådan sparer du dæk og brændstof

16. oktober 2019
Foto: Lars Krogsgaard

BMW overrasker med to biler i Årets Bil-finalen

14. oktober 2019

Se vinderen af Årets Brugtbil 2019 her

9. oktober 2019

Mest læste

Med alle sejl sat er den nye Crafter uovervindelig i den tunge klasse

Crafter – et suverænt stykke værktøj

31. juli 2017

EU-dom: Din transport tæller som arbejdstid

19. november 2019
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

20. april 2017
Hiver du en trailer med værktøj efter varevognen eller har du en byggematerialer eller gravemaskine med bagpå, så kan du se frem til at få mere fart på fra næste år. Folketinget har i dag vedtaget en lov, der hæver fartgrænsen på landevej til 80 km/t – den tidligere fartgrænse var 70 km/t. Den nye lov gælder også for dem, der har campingvogn på slæb og for lastbiler uden hænger. Den nye lov er vedtaget i Folketinget i dag. Loven betyder, at lastbiler og store og små vogntog, som det hedder, allerede fra 1. januar 2020 må hæve hastigheden med 10 km/t og køre 80 km/t på lande- og motortrafikveje - med mindre skiltene kræver en lavere hastighed. De fleste vil nok glæde sig over ikke at skulle ligge bag en langsomkørende bil med trailer i fremtiden og den, der har trailerne bagpå kan glæde sig over at komme hurtigere frem.

NY LOV: Nu kommer der mere fart på traileren

29. april 2019
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLERNE
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering

sponsored