Chassis-biler og kassevogne i 3,5-tons klassen er populære som kurérbiler, og den voksende Internet-handel skaber efterspørgsel efter disse biler. Det er en motiverende faktor for bilfabrikkerne til at optimere deres modeller til denne type af opgaver.
I sensommeren sidste år sendte Ford en optimeret chassisudgave af Transit på markedet. Rammen er 10 cm lavere, og førerhuset er uden bagvæg, så man kan komme ind i varekassen inde fra kabinen. Desuden er versionen lettet med 200 kg, så man får en tilsvarende højere nyttelast.
Faceliftet Sprinter
Også Mercedes gjorde tilnærmelser til blandt andre kurérmarkedet, da de i foråret 2018 lancerede det seneste – og ganske kraftige – facelift af Sprintermodellen. Kassevogns-varianten kunne nu for første gang fås med forhjulstræk, og dermed kunne læssehøjden sænkes med 80 mm og vægten lettes med 50 kg.
Nu er det så Volkswagen, der rører på sig. Vi har dog foreløbig kun kunnet få øje på nyheden hos de tjekkiske og hollandske importører. Her fortælles blandt andet, at førerkabinen nu kan fås uden bagvæg.
Lavere kabine
I følge det hollandske on-line magasin bestelauto.nl er den nye førerkabine desuden sænket i forhold til den almindelige Crafter. Og så skulle det ikke kun være kabinen, der er ny, men også rammen, der er blevet lavere og lettere.
En af forbedringer skulle også være, at sporvidden er øget på bagakslen. Det gør blandt andet, at man kan bygge en bredere varekasse. Den hollandske importør samarbejder med virksomheden CityBOX, der leverer en varekasse af samme navn.
Førerhus med ‘åbent tag’
Med CityBOX har Crafter en nyttelast på 1300 kg og en læssehøjde fra bagenden på 60 cm. Bagtil har kassen desuden et trin i 30 cm’s højde for at lette chaufførens adgang til lastrummet.
Førerhuset kan også fås med ‘åbent tag’. I kombination med en særlig tagspoiler skulle det være muligt at skabe ståhøjde inde i kabinen, så man altså kan stå fuldt oprejst inde i kabinen såvel som i varerummet.
Den forhjulstrukne chassis-udgave fås med to akselafstande – 3,64 og 4,49 meter – og der er valg mellem to-liters dieselmotorer i effektklasser fra 102 til 177 HK. Der kan også vælges mellem manuel og automatisk transmission.