Continental viser vejen på ruden | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 20 august 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
- Kvaliteten af informationerne er langt bedre end, fortæller dminisrerende direktør Georg Nielsen, Continental Dæk Danmark.
HUD-enheden som Continental har udviklet til originalmontering i nye biler fra næste år.
Continental har allerede udviklet HUD-enheder til fabriksmæssig indbygning i nye biler fra bl.a. Audi, BMW og Mercedes-Benz.
HUD-systemet afspejler marchfarten, og at der venter en indsnævring af vejen forude.
HUD-billedet fortæller om den fastsatte cruising speed, sikkerhedsafstanden til den forankørende og til en kommende frakørsel.
HUD-systemet registrerer hastigheden og det kommende vejforløb.
Kørebanebeskrivelse, hastighed og GPS-advisering via HUD - Head-Up Display i bilens vindspejl.
HUD-information om sikkerhedsafstand til den forankørende, den aktuelle hastighed og GPS-advisering om højresving i rundkørsel forude.

Continental viser vejen på ruden

Continental på vej med ny og mere avanceret HUD-teknologi til gavn for køresikkerheden

af Morten Dam
16. september 2014
i Nyheder, Tilbehør & indretning

Hud var titlen på en spændingsmættet Martin Ritt-western med Paul Newman i hovedrollen, men skrevet med versaler står HUD for Head-Up Display, og det er noget ganske andet, omend det har noget at gøre med forhold, der kan opleves som western-agtige tilstande, når den daglige trafik er værst .
Men med Continentals kommende HUD-system vil trafikanter angiveligt blive bedre væbnet til at klare sig i trafikken.

Meget andet end dæk

De fleste bilister kender varemærket Continental for selskabets udvikling og produktion af dæk til lette og tunge køretøjer, men selskabet har også ekspertise i udvikling avanceret elektronisk udstyr, f.eks. det kommende HUD-system, der ventes klar til fabriksmæssig originalmontering i biler fra næste år.
Eksempelvis er der allerede udviklet systemer til indbygning i biler fra Audi, BMW og Mercedes-Benz.
Informationer fra den traditionelle indretning med instrumenture og advarselskamper i bilers instrumentborde er på vej op i vindspejlet, så bilisterne ikke behøver at flytte blikket fra trafikken.
–  Vores nye system baner vej for en helt ny virkelighed i førersædet, siger Georg Nielsen, administrerende direktør for Continental Dæk Danmark A/S, og tilføjer:

Bedre HUD-systemer på vej

– Ud over at vise mulige risici i trafikken vil systemet bl.a. også kunne forudse trafikken længere fremme. Teknologien vil få en langt større betydning end de Head-up Displays, som vi kender i dag.
Head-up Displays kendes i dag som velfungerende informationsfiltre med nøje udvalgte informationer, vises i synsfelt foran førerpladsen og minimerer behovet for at skæve til instrumentbordet.
Dét baner vej for optimal opmærksomhed på trafikken.
Ifølge Georg Nielsen vil Continentals nye HUD-teknologi forbedre kvalteten af de informationer, som præsenteres i bilisternes synsfelt, f.eks. også når andre trafikanter skifter vognbane.
Med en såkaldt  rendyrket ”udbygget virkelighed“ – Augmented Reality – supplerer Continentals kommende HUD-system bilistens egne observationer fra pladsen bag rattet.

HUD som supplement

Dermed er der ikke lagt an til en afskaffelse af den traditionelle indretning af bilers instrumentborde med kontrolure og advarselslamper etc., for skulle alle informationer placeres i HUD-feltet, ville informationsstrømmen blive for omfattende og for distraherende – stik imod hensigten med teknologien: at bidrage til at lette kørslen og forbedre køresikkerheden.
Derfor handler det ifølge Georg Nielsen om at strukturere informationerne, så bilisten får lige netop den eller de informationer, der er behov for i en given situation.
– Der er brug for et display, som viser netop de informationer, der er brug for, og viser dem i det naturlige synsfelt, så førerens opmærksomhed hele tiden er rettet fremad og ikke ned mod instrumenterne, fastslår han.

Med eHorizon

Continentals AR-HUD system – Augmented Reality Head-Up Display – kan bidrage til at give bilisterne større udsyn i form af en facilitet som eHorizon – Electronic Horizon – som kan informere om vejforhold før bilisten fysisk kan se disse, hvilket vil være til fordel for køresikkerheden.
– Bilen vil så at sige fortælle, hvad bilisten bør gøre i den aktuelle situation. Det øger ikke bare sikkerheden, men rummer også en miljøforbedring, fordi bilisten i rette tid kan afpasse farten efter forholdene forude, pointerer Georg Nielsen.

 

Tidligere Artikel

B-klasse med ny facade

Næste Artikel

Toyota gemmer på ny SUV

Næste Artikel

Toyota gemmer på ny SUV

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Continental kan noget med dæk - og  avanceret elektronisk hjælpeudstyr.

Continental viser vejen på ruden

16. september 2014
Peugeot-e-Jumpy

Guide: Alle elektriske varebiler i Danmark

24. november 2020
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering