Hud var titlen på en spændingsmættet Martin Ritt-western med Paul Newman i hovedrollen, men skrevet med versaler står HUD for Head-Up Display, og det er noget ganske andet, omend det har noget at gøre med forhold, der kan opleves som western-agtige tilstande, når den daglige trafik er værst .
Men med Continentals kommende HUD-system vil trafikanter angiveligt blive bedre væbnet til at klare sig i trafikken.
Meget andet end dæk
De fleste bilister kender varemærket Continental for selskabets udvikling og produktion af dæk til lette og tunge køretøjer, men selskabet har også ekspertise i udvikling avanceret elektronisk udstyr, f.eks. det kommende HUD-system, der ventes klar til fabriksmæssig originalmontering i biler fra næste år.
Eksempelvis er der allerede udviklet systemer til indbygning i biler fra Audi, BMW og Mercedes-Benz.
Informationer fra den traditionelle indretning med instrumenture og advarselskamper i bilers instrumentborde er på vej op i vindspejlet, så bilisterne ikke behøver at flytte blikket fra trafikken.
– Vores nye system baner vej for en helt ny virkelighed i førersædet, siger Georg Nielsen, administrerende direktør for Continental Dæk Danmark A/S, og tilføjer:
Bedre HUD-systemer på vej
– Ud over at vise mulige risici i trafikken vil systemet bl.a. også kunne forudse trafikken længere fremme. Teknologien vil få en langt større betydning end de Head-up Displays, som vi kender i dag.
Head-up Displays kendes i dag som velfungerende informationsfiltre med nøje udvalgte informationer, vises i synsfelt foran førerpladsen og minimerer behovet for at skæve til instrumentbordet.
Dét baner vej for optimal opmærksomhed på trafikken.
Ifølge Georg Nielsen vil Continentals nye HUD-teknologi forbedre kvalteten af de informationer, som præsenteres i bilisternes synsfelt, f.eks. også når andre trafikanter skifter vognbane.
Med en såkaldt rendyrket ”udbygget virkelighed“ – Augmented Reality – supplerer Continentals kommende HUD-system bilistens egne observationer fra pladsen bag rattet.
HUD som supplement
Dermed er der ikke lagt an til en afskaffelse af den traditionelle indretning af bilers instrumentborde med kontrolure og advarselslamper etc., for skulle alle informationer placeres i HUD-feltet, ville informationsstrømmen blive for omfattende og for distraherende – stik imod hensigten med teknologien: at bidrage til at lette kørslen og forbedre køresikkerheden.
Derfor handler det ifølge Georg Nielsen om at strukturere informationerne, så bilisten får lige netop den eller de informationer, der er behov for i en given situation.
– Der er brug for et display, som viser netop de informationer, der er brug for, og viser dem i det naturlige synsfelt, så førerens opmærksomhed hele tiden er rettet fremad og ikke ned mod instrumenterne, fastslår han.
Med eHorizon
Continentals AR-HUD system – Augmented Reality Head-Up Display – kan bidrage til at give bilisterne større udsyn i form af en facilitet som eHorizon – Electronic Horizon – som kan informere om vejforhold før bilisten fysisk kan se disse, hvilket vil være til fordel for køresikkerheden.
– Bilen vil så at sige fortælle, hvad bilisten bør gøre i den aktuelle situation. Det øger ikke bare sikkerheden, men rummer også en miljøforbedring, fordi bilisten i rette tid kan afpasse farten efter forholdene forude, pointerer Georg Nielsen.