Dækproducent hopper med på den selvkørende vogn | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Små udbringningsrobotter klarer det sidste stykke vej ud til kundens dør. Illustration: Continental

Dækproducent hopper med på den selvkørende vogn

Continental er helt fremme i skoene på innovationsmessen i Las Vegas med en selvkørende udbringnings-robot

af Jess Ulrik Verge
10. januar 2019
i Nyheder

De fleste forbinder nok Continental med det gummi, der smyger sig om fælgene på vores biler, men på messen CES 2019 i Las Vegas viser virksomheden, at den også har visioner om selvkørende biler.

Visionen hedder “Continental Urban Mobility Experience”, der forkortes CUbE. Hjertet i CUbE er en selvkørende bil, der som en taxi skal fragte passagerer rundt i fremtidens bysamfund.

Fra first til last mile delivery

Men Continental har udviklet visionen til også at omfatte udbringning af varer. Det er sket i erkendelse af, at selvkørende taxier ikke kan blive fuldt belagte hele døgnet. For at udnytte bilernes ledige kapacitet, skal de også kunne fungere som selvkørende varebiler.

Fartgrænse for lastbiler hæves

Disse vil stå for, hvad man kan kalde “first mile delivery”. Når bilen er nået frem til et passende sted inde i byen, åbner den sidedøren, og ud strømmer et lille team af robotter, der kører helt ud til kunderne med varerne – altså “last mile delivery.” Continental vil på messen vise, at robotterne også kan leverer varerne, selv om kunden ikke selv er hjemme.

Stærkeste vækst i varetransport

I følge Continental viser markedsanalyser, at i tæt bebyggede områder vil behovet for at få transporteret varer overstige behovet for at få transporteret personer. Begge behov vil stige i fremtiden, men den stærkeste vækst hævdes altså at ville ske inden for transport af varer.

Væksten drives af e-handelen, der stiger år for år. I takt hermed vil fragtomkostningerne pr. time få en stadig større betydning. Continental henviser til flere fremskrivninger, der viser, at automatisk udbringning af varer kan komme til at stå for op til 80 procent af al den varetransport, der sker fra forretning til forbruger.

Den måske perfekte løsning

Continental betragter automatisk udbringning af varer som en integreret del af fremtidens mobilitet i byerne. -Vi er klar til at skalere vores teknologi, så den imødekommer robot-industriens krav,
siger Jeremy McClain, der er direktør for “Systems & Technology, Continental North America.”

Hurtigere lastbiler må vente

Han tilføjer, at den tilsyneladende uophørlige vækst i e-handelen og den stadige urbanisering vil skabe behov for unikke løsninger inden for automatisk udbringning af varer. Den perfekte løsning kan meget vel blive selvkørende varebiler kombineret med udbringningsrobotter.

Elektronik-messen CES 19 finder sted i Las Vegas, USA, i dagene fra den 8. til den 11. januar. Der er tilmeldt ca. 4500 udstillende virksomheder, og der holdes ca. 250 konferencer i løbet af messedagene. Der forventes flere end 180.000 gæster fra ca. 150 lande.

Source: Continental Udbringningsrobot
Tags: CES 19Continentallast mile-distributionudbringningsrobotter
Tidligere Artikel

Ghosn fængslet på ubestemt tid

Næste Artikel

VW Transit eller Ford Transporter

Næste Artikel
Herbert Diess vil bygge folkevogne på Fords fabrikker i USA

VW Transit eller Ford Transporter

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Små udbringningsrobotter klarer det sidste stykke vej ud til kundens dør. Illustration: Continental

Dækproducent hopper med på den selvkørende vogn

10. januar 2019
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering