Kravene til moderne bildæk er høje, meget høje. Dækkene skal yde optimalt under ekstreme kørselsforhold, være superøkonomiske, kunne køre tusindvis af kilometer uden nævneværdigt slid, de skal være komfortable – og så skal de være støjsvage. Det sidste har dækproducenten Continental søgt at imødekomme med det nye ContiSilent-dæk.
Ifølge Continental reducerer et ContiSilentdæk kabinestøjen med op til 9 dB – og det er meget! Hemmeligheden bag det støjsvage Conti-dæk er en særlig isolering indvendigt i dækkets karkasse på linie med slidbanen.
Isoleringen, der består af et specielt lag af skummateriale, der lægges på efter at dækket er taget ud af matricen. Isoleringen dæmper de lydbølger, som opstår i et roterende dæk, så uanset vejbanens type eller beskaffenhed vil støjniveauet blive markant lavere.
Forbedret komfortniveau
En forskel på 1 dB (Decibel] mellem to lyde kan lige akkurat høres, mens en forskel på 3 dB er tydelig at høre. Med en forskel på 10 dB vil den ene lyd være omtrent dobbelt så høj som den anden, så med en støjreduktion på op til 9 dB vil man tilsynealdende med det nye ContiSilent være godt på vej mod en halvering af kabinestøjen i bilen. Det er ensbetydende med en væsentlig forbedring af kørselskomforten.
Bortset fra den nye støjdæmpningsteknologi kendetegnes ContiSilent ved de samme egenskaber som i et standard Conti-dæk for så vidt angår bremseeffekt og øvrige dynamiske karakteristika på tør og våd vej. ContiSilent-dæk medfører ikke særlige krav til fælge eller monteringsprocedure, men kan håndteres ganske som almindelige dæk.
Som en af de første bilproducenter har Audi adopteret den nye teknologi, og fabriksmonterer ContiSilent på A6 Avant, RS7 og A8 i stedet for som hidtil med ContiSportContact.
Nævnes der noget om pris på dette dæk?
Nej, der foreligger ikke på nuværende tidspunkt konkrete priser.
Godt nok smart.. Nærmer vi os det punkterfrie dæk, hvis det bliver fyldt helt op med skummaterialet ?
Punktérfrie dæk er forlængst udviklet og lanceret på markedet, så det er ikke sigtet med ContiSilent, men snarere en udviklling med henblik på at foregribe skærpede EU-krav til reduktion af dækstøj.