Biler i Bella åbnede torsdag den 21. marts for et motorshow præget af bilnyheder og manglende bilmærker; VW, Skoda, Audi, Ford og Toyota ville ikke være med, men blandt premierenyhederne var den nye Kia Sorento, der kommer til Danmark i løbet af juni.
Allerede nu kan den bestilles til levering i juni og juli, og for købere, der vil have bilen skruet ind mellem gule eller papegøjefarvede nummerplader, bliver kan bilen prismæssigt være et interessant alternativ.
Sorento Van er prissat til 315.000 kr. eksklusive moms for en model med manuel 6-trins gearkasse. Med et 6-trins automatgear, er merprisen 14.000 kr. Pristillægget for metallak er 6.000 kr.
Mangler kun chaufføren
Modelvalget er i givet fald let, for der findes kun én motorvariant og udstyrsversion – Premium Plus, hvorimod en anden af Bella-Centers andre premierenyheder, den veludstyrede Hyundai-tvilling Santa Fe kommer i to udstyrsversioner. Prismæssigt starter den billigste af disse ved 350.000 kr. eksklusive moms; altså 35.000 kr. dyrere end den opdaterede Sorento. Begge biler har 4-hjulstræk.
Hvad får man så for pengene? Ifølge administrerende direktør Mogens Lyngsøe, Kia Motors Danmark, er den opdaterede Sorento proppet med alt det udstyr, man har kunnet finde til den med undtagelse af en privatchauffør. Listen er meterlang med udstyrsdetaljer af betydning for aktiv og passiv sikkerhed, underholdning og komfort.
Sorento er ligesom Hyundai Santa Fe baseret på en 4-cyl. commonrail turbodieselmotor på 2,2 liter med blok og topstykke i aluminium, og to kædetrukne knastaksler. Motoren yder 197 hk ved 3.800 o/m og 421 Nm ved 1.850 o/m, og rykker til 100 km/t på 9,7 sek. med manuel gearkasse og 9,9 sek. med automatgear. Topfarten er i begge tilfælde på 190 km/t.
Gennemsnitsydelsen efter EU-normen er angivet til henholdsvis 7,4 og 8,8 liter pr. 100 km svarende til 16,4 og 14,7 km/l. CO2-udslippet er opgivet til henholdsvis 159 og 178 g/km. Det placerer den manuelt gearede Sorento til en årlig ejerafgift på 4.740 kr. og automatgear-udgaven til 6.120 kr.
Mere soft-roader
Egenvægten er 1.805 kilo; 1.836 kilo med automatgear, hvilket giver en nyttelast på godt 700, hvoraf nogle kan stuves af vejen i varerummet. Der foreligger ikke tal for kapaciteten, men som personbil med variabelt bagsædearrangement har Sorento plads fra 660 til 1.675 liter. Med manuelt gear kan den ligesom Santa Fe trække 2.500 kilo på krogen, og med automatgear 2.000 kilo.
Ligesom Santa Fe har Sorento trods 19-tommer hjul en relativ beskeden frihøjde på kun 185 mm, men til gengæld glimrer den ved en lidt bedre tilkørselsvinkel end søstermodellen. Til- og frakørselsvinklen samt rampevinklen er for Sorento 19,4, 22,1 og 17 grader, hvor de samme vinkler for Santa Fe er 16,9, 21,5 og 17,1 grader. For den foregående Santa Fe var de samme vinkler henholdsvis 24,6, 21,6 og 17,6 grader og frihøjden godt 200 mm.
Med den sænkede undervogn og det ændrede frontdesign med større udhæng er funktionen med andre ord blevet underordnet formen. Sorento er ligesom Santa Fe blevet mere soft-roader end off-roader. Men den type biler efterspørges i stigende grad både herhjemme og i udlandet.
Så er der også lige det med garantivilkårene. Santa Fe er dækket af en 5-årig Triple-garanti, som inkluderer fem års fabriksgranti, fem årlige servicecheck, fem års vejhjælp, hvortil kommer en 10-årig garanti mod rustgennemtæring.
Sorento dækkes af en 7-årig fabriksgaranti, der også omfatter lak og rustgennemtæring eller 150.000 kilometer efter, hvad der kommer først. De første tre år er dog uden kilometer begrænsning.