Come-back to Sorento med nyt udstyrsstykke | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 16 januar 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Come-back to Sorento med nyt udstyrsstykke

Kia Motors Danmark stiller op til kamp om krævende og prisbevidste købere af 4-hjulstrukne SUV-modeller til gule og papegøjefarvede nummerplader

af Morten Dam
22. marts 2013
i Nyheder

Biler i Bella åbnede torsdag den 21. marts for et motorshow præget af bilnyheder og manglende bilmærker; VW, Skoda, Audi, Ford og Toyota ville ikke være med, men blandt premierenyhederne var den nye Kia Sorento, der kommer til Danmark i løbet af juni.
Allerede nu kan den bestilles til levering i juni og juli, og for købere, der vil have bilen skruet ind mellem gule eller papegøjefarvede nummerplader, bliver kan bilen prismæssigt være et interessant alternativ.
Sorento Van er prissat til 315.000 kr. eksklusive moms for en model med manuel 6-trins gearkasse. Med et 6-trins automatgear, er merprisen 14.000 kr. Pristillægget for metallak er 6.000 kr.

Mangler kun chaufføren

Modelvalget er i givet fald let, for der findes kun én motorvariant og udstyrsversion – Premium Plus, hvorimod en anden af Bella-Centers andre premierenyheder, den veludstyrede Hyundai-tvilling Santa Fe kommer i to udstyrsversioner. Prismæssigt starter den billigste af disse ved 350.000 kr. eksklusive moms; altså 35.000 kr. dyrere end den opdaterede Sorento. Begge biler har 4-hjulstræk.
Hvad får man så for pengene? Ifølge administrerende direktør Mogens Lyngsøe, Kia Motors Danmark, er den opdaterede Sorento proppet med alt det udstyr, man har kunnet finde til den med undtagelse af en privatchauffør. Listen er meterlang med udstyrsdetaljer af betydning for aktiv og passiv sikkerhed, underholdning og komfort.
Sorento er ligesom Hyundai Santa Fe baseret på en 4-cyl. commonrail turbodieselmotor på 2,2 liter med blok og topstykke i aluminium, og to kædetrukne knastaksler. Motoren yder 197 hk ved 3.800 o/m og 421 Nm ved 1.850 o/m, og rykker til 100 km/t på 9,7 sek. med manuel gearkasse og 9,9 sek. med automatgear. Topfarten er i begge tilfælde på 190 km/t.
Gennemsnitsydelsen efter EU-normen er angivet til henholdsvis 7,4 og 8,8 liter pr. 100 km svarende til 16,4 og 14,7 km/l. CO2-udslippet er opgivet til henholdsvis 159 og 178 g/km. Det placerer den manuelt gearede Sorento til en årlig ejerafgift på 4.740 kr. og automatgear-udgaven til 6.120 kr.

Mere soft-roader

Egenvægten er 1.805 kilo; 1.836 kilo med automatgear, hvilket giver en nyttelast på godt 700, hvoraf nogle kan stuves af vejen i varerummet. Der foreligger ikke tal for kapaciteten, men som personbil med variabelt bagsædearrangement har Sorento plads fra 660 til 1.675 liter. Med manuelt gear kan den ligesom Santa Fe trække 2.500 kilo på krogen, og med automatgear 2.000 kilo.
Ligesom Santa Fe har Sorento trods 19-tommer hjul en relativ beskeden frihøjde på kun 185 mm, men til gengæld glimrer den ved en lidt bedre tilkørselsvinkel end søstermodellen. Til- og frakørselsvinklen samt rampevinklen er for Sorento 19,4, 22,1 og 17 grader, hvor de samme vinkler for Santa Fe er 16,9, 21,5 og 17,1 grader. For den foregående Santa Fe var de samme vinkler henholdsvis 24,6, 21,6 og 17,6 grader og frihøjden godt 200 mm.
Med den sænkede undervogn og det ændrede frontdesign med større udhæng er funktionen med andre ord blevet underordnet formen. Sorento er ligesom Santa Fe blevet mere soft-roader end off-roader. Men den type biler efterspørges i stigende grad både herhjemme og i udlandet.
Så er der også lige det med garantivilkårene. Santa Fe er dækket af en 5-årig Triple-garanti, som inkluderer fem års fabriksgranti, fem årlige servicecheck, fem års vejhjælp, hvortil kommer en 10-årig garanti mod rustgennemtæring.
Sorento dækkes af en 7-årig fabriksgaranti, der også omfatter lak og rustgennemtæring eller 150.000 kilometer efter, hvad der kommer først. De første tre år er dog uden kilometer begrænsning.

Tags: Kia
Tidligere Artikel

Hvert fjerde trafikdrab skyldes alkohol

Næste Artikel

Med det største varerum til den laveste pris

Næste Artikel

Med det største varerum til den laveste pris

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Come-back to Sorento med nyt udstyrsstykke

22. marts 2013
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Stadig gang i varebilsalget

20. november 2020

Citroën’s varebiler sælger som nybagte baguettes

15. oktober 2020

GODT NYT: Vild salgsfremgang for varebiler

5. oktober 2020

MAN udvider TGE 4×4-programmet op til 5,5 tons totalvægt

29. september 2020

Ny omgang motorfusk? Porsche i myndighedernes søgelys

25. august 2020
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering