Come-back for Kia Sorento i 2015 | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 16 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Sådan ser Kia Sorento ud i dag.
Den nuværende Sorento er mere kantet og boksagtig end den kommende tredje generation.
Kia Sorento 2014.
Den turboladede CRDI-motor på 2,2 liter kan godt tåle en opstramning til benefice for såvel brændstoføkonomi som CO2-udslip.
Pladsmæssigt hører den nuværende Sorento hjemme blandt de mellemstore varebiler op til 3,5 tons.
Førerpladsen i dag - den bliver næppe ligesådan i den kommende 2015-udgave.

Come-back for Kia Sorento i 2015

Kia præsenterer ved Paris Motor Show tredje generation af SUV-modellen Sorento

af Morten Dam
11. august 2014
i Nyheder

Come back to Sorrento … sang Elvis Presley, Frank Sinatra og sågar Luciano Pavarotti, her nøjes vi med et fortælle om den Sorento, som Kia efter sigende slipper løs i det kommende år.
Modellen debuterede i 2002, blev faceliftet i 2007 og fik i 2009, nyt selvbærendekarrosseri, nyt motorprogram og i 2012 fulgte endnu et facelift.
Tredje generation bliver efter sigende i slutningen af indeværende måned præsenteret i Korea, omend det er en bil som indgår i Kia globale modelprogram, men internationalt får den premiere ved Paris Motor Show i oktober.

Mere aerodynamisk profil

I forhold til den nuværende model får den nye efter sigende en lavere og meget mere aerodynamisk, skulpturel og muskuløs profil kombineret med et mere tilbagelænet vindspejl og Kias såkaldte tiger-snude.
Alt i alt nærmere i stil med Kias mindre, mere slanke og strømlinede SUV-model Sportage.
Det er ikke meget, der er sluppet ud om den kommende Sorento, der kan ses som et alternativ til flere tilsvarende, men væsentligt dyrere europæisk udviklede og producerede 4-hjulstrukne SUV-modeller, men professionelle iagttagere af det automotive marked forventer, at den nye modelgeneration prismæssigt forbliver nogenlunde på det hidtidige niveau.

Plads til forbedringer

I dag findes Kia Sorento med en 4-cyl. 194 hk/242 Nm CRDI turbodieselmotor, der trækker den 4-hjulstrukne SUV til 100 km/t på 10,3 sek. og topper i fart ved 190 km/t.
Ydelsen er mellem 9,2 og 11,2 km/l med et CO2-udslip på 207 g/km, men uanset om den nye Sorento fortsætter med en motor med samme slagvolumen, vil der formentlig blive tale om en forbedret og mere grøn ydelse i form af flere kilometer på en liter og lavere CO2-udslip.

– også for de forhjulstrukne

Alternativet til dieselmotoren er i dag en 3,3-liter V6 benzinmotor, som yder 294 hk/342 Nm og leverer en gennemsnitlig ydelse på mellem 9,1 og 10,6 km/l, men også den må forventes at være forbedret med hensyn til ydelse og udslip.
Med forhjulstræk alene er de førnævnte værdier en smule bedre end for de tilsvarende 4-hjulstrukne udgaver, men i alle tilfælde er Kia Sorento med de nuværende værdier hjemfalden til forbedringer, hvis den fortsat skal have noget at gøre som alternativ på det europæiske marked.
Det er ikke nok at være et prisstærkt alternativ, hvis konkurrenterne stikker af med en mere miljørigtig grøn profil.
Sorento-modellen har ikke været nogen storsælger herhjemme efterom der i indeværende års første seks måneder er solgt færre end 10 eksemplarer, men det kan måske ændre sig med den kommende 2015-model.

Tags: Kia
Tidligere Artikel

Order System giver lettere orden

Næste Artikel

Varebilsalget ruller lystigt derudad

Næste Artikel
Toyota Hilux trækker fra konkurrenterne, når det gælder salget af nye pick-up modeller.

Varebilsalget ruller lystigt derudad

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Kia Sorento 2015.

Come-back for Kia Sorento i 2015

11. august 2014
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Og så til den danske side af sagen. Man kunne godt ønske sig lidt mere kreativitet i ombygningen til gule plader

Hvad koster det at få hvide plader på en gulpladebil?

7. december 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering