Come back to Sorrento … sang Elvis Presley, Frank Sinatra og sågar Luciano Pavarotti, her nøjes vi med et fortælle om den Sorento, som Kia efter sigende slipper løs i det kommende år.
Modellen debuterede i 2002, blev faceliftet i 2007 og fik i 2009, nyt selvbærendekarrosseri, nyt motorprogram og i 2012 fulgte endnu et facelift.
Tredje generation bliver efter sigende i slutningen af indeværende måned præsenteret i Korea, omend det er en bil som indgår i Kia globale modelprogram, men internationalt får den premiere ved Paris Motor Show i oktober.
Mere aerodynamisk profil
I forhold til den nuværende model får den nye efter sigende en lavere og meget mere aerodynamisk, skulpturel og muskuløs profil kombineret med et mere tilbagelænet vindspejl og Kias såkaldte tiger-snude.
Alt i alt nærmere i stil med Kias mindre, mere slanke og strømlinede SUV-model Sportage.
Det er ikke meget, der er sluppet ud om den kommende Sorento, der kan ses som et alternativ til flere tilsvarende, men væsentligt dyrere europæisk udviklede og producerede 4-hjulstrukne SUV-modeller, men professionelle iagttagere af det automotive marked forventer, at den nye modelgeneration prismæssigt forbliver nogenlunde på det hidtidige niveau.
Plads til forbedringer
I dag findes Kia Sorento med en 4-cyl. 194 hk/242 Nm CRDI turbodieselmotor, der trækker den 4-hjulstrukne SUV til 100 km/t på 10,3 sek. og topper i fart ved 190 km/t.
Ydelsen er mellem 9,2 og 11,2 km/l med et CO2-udslip på 207 g/km, men uanset om den nye Sorento fortsætter med en motor med samme slagvolumen, vil der formentlig blive tale om en forbedret og mere grøn ydelse i form af flere kilometer på en liter og lavere CO2-udslip.
– også for de forhjulstrukne
Alternativet til dieselmotoren er i dag en 3,3-liter V6 benzinmotor, som yder 294 hk/342 Nm og leverer en gennemsnitlig ydelse på mellem 9,1 og 10,6 km/l, men også den må forventes at være forbedret med hensyn til ydelse og udslip.
Med forhjulstræk alene er de førnævnte værdier en smule bedre end for de tilsvarende 4-hjulstrukne udgaver, men i alle tilfælde er Kia Sorento med de nuværende værdier hjemfalden til forbedringer, hvis den fortsat skal have noget at gøre som alternativ på det europæiske marked.
Det er ikke nok at være et prisstærkt alternativ, hvis konkurrenterne stikker af med en mere miljørigtig grøn profil.
Sorento-modellen har ikke været nogen storsælger herhjemme efterom der i indeværende års første seks måneder er solgt færre end 10 eksemplarer, men det kan måske ændre sig med den kommende 2015-model.