Renault Clio er som personbil fra stort set alle vinkler blevet rost for sit friske design og ukomplicerede tilgang til opgaven at blive solgt i så mange eksemplarer som muligt. For det er jo i virkeligheden det, det handler om.
Og hvad vil folk have? Hvad rykker virkeligt i denne størrelse biler?
Ja, Renault foreslår altså med fjerde generation af Clio, at det er ungdommelige, sporty linjer med en ditto kabineindretning, suveræn brændstoføkonomi og friske køreegenskaber.
Tænk, at det kan være en nyskabelse i 2012. Men det er det altså. Kun Citroën har med DS3 lavet et alternativ til småtingene i lavprisafdelingen, hvor intet andet end praktisk og økonomisk prioriteres.
I forgårs fik Renault så ombygget den første Clio 4 til varebil. Det kan lige akkurat lade sig gøre at tilpasse de lovkrævede mål til varerummet, så også pizzabude og sosu’er kan blive tjekket og fransk kørende.
Lange skinner
Men Clio er og bliver en lille bil, og de små dimensioner og korte døre udgør en helt naturlig begrænsning for indretningen. Og så lander Renault på det samme problem, som danske varebils-ombygninger op gennem tiderne har bokset med: For lidt benplads.
Forsædet kan ikke komme helt tilbage, så de lange sædeskinner, der giver så rigelig plads til langlemmede førere, slet ikke kommer til deres ret i Clio van.
Det giver tre muligheder: Enten er man under 175 cm, eller også vælger du mellem lodret rygstilling eller favnen fuld af rat.
Hotteste hatch
Til gengæld!!!
En 75-hestes Clio van, der kører næsten 27 km på literen ifølge de computertilegnede opgivelser og har Bluetooth, USB, fartpilot, tripcomputer og LED kørelys, kan fås for lige under 84.000 plus moms.
Den lidt stærkere og noget mere tilfredsstillende 90-hestes udgave af den godt kendte 1,5 dCi-motor, kører 29,4 på literen i kraft af sit bedre drejningsmoment i de nyeste opdateringer.
Om du skal bruge hvide eller gule nummerplader, så er Clio 4 lige nu markedets hotteste mini-hatch, og kan du finde dig til rette bag rattet i den, så er den svær at komme udenom som mini-van.
Renault Clio dCi 90 Dynamique van:
Motor: 1461 cc R4 turbodiesel
Ydelse: 90 hk / 107 Nm
0-100 km/t: 11,7 sekunder
Topfart: 178 km/t
Forbrug: 29,4 km/l
CO2-udledning: 90 g/km
Pris: 104.675 kroner plus moms
Billigste: 83.702 kroner plus moms