Citroëns Cactus blomstrer igen | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 2 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Ændret frontdesign med justerbare luftindtag har forbedret aerodynamikken på Cactus.
Cactus Airflow måler i længden 4156 mm, 1729 mm i bredden og 1487 mm i højden og med en række designændringer lykkedes det at forbedre Cactus' Cw-værdi med ca. 20 pct.
I stedet for store sidespejle er Cactus Airflow udstyret med små og strømningsgunstige kameraer.
Foruden den reducerede luftmodstand har et vægttab på 100 kilo bidraget til forbedring af bilens brændstoføkonomi.
Anvendelse af nye materialekombinationer gjorde det muligt at reducere bilens egenvægt til 865 kilo - det er hvad en ordinær mikrobil vejede for 20-25 år siden.
Kombinationen af Hybrid- Air og den 3-cyl. PureTech 82-benzinmotor samt Michelins høje og smalle 19-tommer dæk med lav rullemodstand bidrager ligeledes til Cactus Airflows ekstremt lave brændstofforbrug.

Citroëns Cactus blomstrer igen

Sådan fik Citroën konceptbilen Cactus Airflow til at køre med et gennemsnit på 50 km/l

af Morten Dam
13. oktober 2014
i Nyheder

For en Citroën C4 Cactus er det officielle normtal for det gennemsnitlige brændstofforbrug opgivet til 32,3 kilometer per liter, men det gælder ikke for en Cactus Airflow 2L, der stiller med et normtal på 50,0 kilometer per liter!
Hvor den ”ordinære“ Cactus glimrer ved et et CO2-udslip på kun 82,0 gram per kilometer, vil denne utvivlsomt også på det punkt blive overgået af konceptbilen Airflow 2L, selvom der i denne sammenhæng endnu ikke foreligger officielle tal.

Flere forklaringer

C4 Cactus glimrer i forvejen ved et bemærkelsesværdigt lavt brændstofforbrug og CO2-udslip, så spørgsmålet trænger sig på: hvordan kan Airflow-konceptet præstere en så stor forskel i forhold til den nyligt lancerede C4 Cactus?
Der er flere forklaringer, men sammenfattet skyldes det, at Citroën er kommet langt i udvikling af løsninger til reduktion af brændstofforbrug og udslip.

Forbedrede værdier

Ved optimering af Cactus-designet er aerodynamikken og Cw-værdien forbedret med ca. 20 pct.
Ved at kombinere en Pure Tech 82-motor med såkaldt Hybrid Air-teknologi er brændstofforbruget sænket med ca. 30 pct.
Ved anvendelse af materialer som let højstyrkestål, aluminium, kulfiber og andre kompositmaterialer , f.eks. ved at erstatte glas med polykarbonat er bilens egenvægt reduceret med 100 kilo.
Ved yderligere at udstyre bilen bilen med vægtbesparende LED-lysteknik og smalle 19-tommet Michelin-dæk med høje dæksider med lav rullemodstand spares der på energibehovet og dermed brændstofforbruget.

Højteknologisk koncept

Tilsammen resulterer det i et koncept med ekstremt gode værdier og et væsentligt mindre miljømæssigt aftryk end mange af de mest miljørigtige biler i dag.
C4 Cactus Airflow 2L er baseret på den franske 2l/100-projekt organiseret af den franske Plateforme de la Filière Automobiler Industry-gruppe, der som mål har at få reduceret bilers driftsomkostninger og påvirkning af miljøet.
Citroën tog i den forbindelse udgangspunkt i den nye C4 Cactus i den hensigt at få udviklet et højteknologisk koncept med et ekstremt lavt brændstofforbrug.

Optimeret aerodynamik

Med Airflow 2L-konceptet er man dog ikke begyndt helt helt forfra, men startede med dels at optimere i Cactus’ aerodynamik ved dels at modificere eksisterende designdetaljer og dels at tilføje helt nye detaljer.
Airflow har eksempelvis i fronten tre luftindtag, hvis indstilling justeres i forhold til kørslen, det vil sige behovet for køling af motoren og ønsket om at minimere bilens luftmodstand.

Kameraer i stedet for spejle

Frontpartiet er formgivet med små lameller, der leder luften forbi forhjulene og bagtil bidrager en forlænget spoiler til at mindske tendensen til turbulens, der kan spolere bilens samlede luftmodstandskoefficient.
Og i stedet for traditionelle sidespejle, har Airflow 2L bagudvendte kameraer – hvordan dét vil stemme overens med de gældende EU-krav om store sidespejle af hensyn tl trafiksikkerheden må tiden vise.
De store sidespejle, der i dag standardudstyr, bidrager i alle tilfælde ikke til forbedring af bilernes aerodynamik.
Desuden præsenterer Airflow ændringer i undervognen for at reducere luftmodstanden mest muligt ligesom bilen i stedet for traditionelle lygter er tilgodeset med lED-lysteknologi, der bidrager til reduktion af energibehovet og dermed brændstofforbruget.

På slankekur

Airflow 2L-karrosseriet er 100 kilo lettere end C4 Cactus, som i forvejen er 200 kilo lettere end en C4 hatchback, og det er opnået ved udvidet anvendelse af aluminium flere steder i konstruktionen, specielt højstyrkestål i blandt andet sidepaneler og kompositmaterialer i frontpartiet.
Ændringerne og anvendelsen af de nævnte materialer bidrager desuden til dels at forstærke konstruktionen og dels at forbedre dens evne til at opsuge og afbøde effekten af eventuelle kollisionskræfter.

Ny materiale-strategi

Samtidigt er der udviklet nye metoder til produktion i større skala og Citroën forudser  en øget anvendelse af kompositmaterialer ved udvikling af biler fremover.
Når vægten af én kubikmeter kulfiber på 1.200 liter holdes op mod en tilsvarende mængde aluminium eller stål med en vægt på henholdsvis  2.700 og 7.800 kilo, er det let at se fordelen ved kompositmateriale, når dette kan anvendes uden tab af materialestyrke – eller endda kan vise sig at være stærkere end aluminium og stål.
På samme måde kan polycarbonat være et vægtbesparende alternativ til glas, f.eks. til panoramatag.

Tre cylindre er nok

Kombineret med PSA-gruppens Hybrid Air-drivlinie medfører anvendelsen af den 3-cyl. Pure Tech 82-benzinmotor, at brændstofforbruget reduceres med omkring 30 pct., hvilket dermed i høj bidrager til at nå målsætningen om at gøre Airflow-konceptet til en 2l/100 km-bil.

Nøgletal for Airflow

Længde: 4156 mm
Bredde: 1729 mm
Højde: 1487 mm
Egenvægt: 865 kg

Tags: Citroën
Tidligere Artikel

El-ladere langs motorvejene

Næste Artikel

Hyundai klar med to nye motorer

Næste Artikel

Hyundai klar med to nye motorer

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Citroën er ikke færdig med at kultivere den specielle C4 Cactus - det er Airflow-konceptet et eksempel på.

Citroëns Cactus blomstrer igen

13. oktober 2014
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Et varerum isoleret med produktet Aluthermo Quattro

Skab luftforandring i varerummet

24. januar 2018

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering