Citroën stikker ud med Cactus | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 16 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Citroën stikker ud med Cactus

Citroën Cactus med detalje, som ingen anden varebil i dag kan stikke

af Morten Dam
21. august 2014
i Nyheder

Citroën vil gerne sælge Cactus og præsenterer lige om lidt et større udvalg på det danske marked.
Ikke for at gå blomsterbutikker og havecentre i bedene, men for at sælge en biltype, som er udviklet til at imødekomme købere med krav om særlige kvaliteter, som Citroën derfor har søgt at bygge ind i den nye bil, der i det mindste til en begyndelse vil stikke ud fra alle andre i gadebilledet.
Der er tale om en model, der er tænkt som en ny standard for kombinationen af design, komfort, teknologi og økonomi.

Med ”gummidøre“

I det mindste er der sørget for, at den med iøjnefaldende ”gummidøre“ vil stikke ud fra mængden og glæde ejerne ved at være ”vaccineret“ mod parkeringseksem på grund af de gummibeklædte sidedøre.
Hvilken betydning de såkaldte Airbumps vil få for den C4-baserede Cactus-serie er svært at sige, men de er dog heller ikke det eneste Citroëns designafdeling har bidraget med til at understrege formen på den nye C4 Cactus.
Reelt er den baseret på Citroëns såkaldte Platform 1, som også udgør ”rygraden“ i modellerne C3, DS3 og C-Elysee, og 67 pct. af komponenter og drivlinie i C4 Cactus er hentet fra denne platform.

Gedigen konfiguration

Bilens proportioner og dimensioner er optimeret til benefice for ”rummelighed og komfort“, bl.a. ved at placere passagerairbaggen i loftet ffremfor i instrumentbordet ligesom der med digital og intuitiv instrumentering i en 7-tommer skærm er sørget for luft omkring førerpladsen og de brede sofastole i kabinen.
Cactus måler i længden 4160 mm, 1730 mm i bredden og 1480 mm i højden. Akselafstanden er 2610 mm – så at sige en klassisk konfiguration, der borger for gedigne køreegenskaber.
Med korte udhæng for og bag og hjulene ude i hjørnerne er der sørget for en god fornemmelse af bilens ydre ved manøvrering på steder med knebne pladsforhold.
Kompakt af ydre ganske vist, men alligevel med gode adgangsforhold og fin indvendig pladsudnyttelse, og netop derfor har Citroën tilføjet C4 til Cactus for derved at understrege, at bilen har mere at byde på.

32,3 km/l og 82 g/km

Cactus er ikke bare 170 mm kortere end forlægget C4, men også 200 kilo lettere, hvilket bidrager til bilens positive præstationer med gennemsnitlige normtal på op til 32,3 km/l og CO2-udslip ned til 82 g/km for en dieseldrevet Cactus og omkring 100 g/km for en benzindrevet ditto.
Motorprogrammet spænder fra en 3-cyl. VTI-benzinmotor på 1,2 liter med en ydelse på 82 hk og med stop/start-system til en ligeledes 3-cyl. 110 hk Pure Tech e-THP 110 hk benzinmotor på 1,2 liter.
Dertil kommer dels en 92 hk e-HDI-turbodieselmotor og dels en 4-cyl. 100 hk BlueHDI turbodieselmotor på 1,6 liter, begge med stop/start-system og partikelfilter og den sidstnævnte tillige med NOx-katalysator og Euro 6-klassificering.

Fire udstyrsvarianter

Cactus lanceres i fire udstyrsversioner kaldet Feel, Feel Edition, Shine og Shine Edition og med stigende niveau fra den relativt veludstyrede Feel og opefter.
Priserne for personbiludgaverne begynder ved 169.990 kr. for en Pure Tech 82 Feel med manuelt gear.
For en tilsvarende van-udgave er prisen 98.990 excl. moms (21.112 kr.), mens en dieseldrevet e-HDI-udgave er prissat til 103.990 kr. excl. moms (25.512 kr.).
Dertil kommer to BlueHDI 100-versioner, der er prissat til henholdsvis 99.990 kr. excl. moms (24.998 kr.) og 124.990 kr. excl. moms (29.235 kr.).
Alle van-udgaverne har manuelt 5-trins gear med undtagelse af  e-HDI, som er udstyret med Citroëns elektroniske 6-trins ETG6-gearkasse.

Tags: Citroën
Tidligere Artikel

Nissan byder på vifte af crossovere

Næste Artikel

Ny triumf for Mitsubishi Outlander PHEV

Næste Artikel

Ny triumf for Mitsubishi Outlander PHEV

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Citroën Cactus er en bil, der på sin vis stikker ud fra mængden.

Citroën stikker ud med Cactus

21. august 2014
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Og så til den danske side af sagen. Man kunne godt ønske sig lidt mere kreativitet i ombygningen til gule plader

Hvad koster det at få hvide plader på en gulpladebil?

7. december 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering